Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Оригинали на Деймиън Хърст, Питър Блейк, Брайън Ино и Марк Куин за пръв път във Варна

ПОП АРТ

Оригинали на Деймиън Хърст, Питър Блейк, Брайън Ино и Марк Куин за пръв път във Варна

Изложбата „Съвременно британско изкуство“ е разположена в ГХГ "Борис Георгиев"

"Съвременно британско изкуство" (The Connor Brothers) (Снимка: ГХГ "Борис Георгиев" - Варна)

Огромна изненада за познавачите на съвременното изкуство във Варна е изложбата, която беше открита в Градската художествена галерия "Борис Георгиев". За пръв път те ще имат възможност да видят в морския град оригинали на художници, които са сред най-популярните имена на поп арта, провокатори, които определят тенденции и чиито работи са сред най-търсените на пазара на изкуство по света.

Колекцията на бостънската организация "Американска фондация за България" представя четирима автори от различни поколения, които са се наложили преди появата на The Connor Brothers, и са допринесли за утвърждаването на престижа на поп-арта, постмодерната живопис и графиката в Обединеното кралство. Това са живописецът и колажист, постоянно променящият се сър Питър Блейк, теоретикът, шок-концептуалист и натурфилософ Деймиън Хърст, естетът провокатор Марк Куин и основоположникът на "амбиентния жанр" Брайън Ино, носител на титлата Royal Designer for Industry на Кралската академия на Великобритания.

В колекцията, притежание на "Американска фондация за България", са селектирани 27 оригинални произведения на съвременното британско изкуство, в които са използвани графични техники, смесени дигитални и живописни техники.

Артистите в изложбата:

"Съвременно британско изкуство" (Деймиън Хърст) (Снимка: ГХГ "Борис Георгиев" - Варна)

Деймиън Хърст (Damien Hirst)

Деймиън Хърст е роден в Бристол, Англия през 1965 год. Той е част от групата "Млади британски художници" ("Young british artists"), която се консолидира като културен и медиен феномен благодарение на серия от изложби, първата от които е организирана от Деймиън Хърст през 1988 г. в пустеещи складове в Южен Лондон. По онова време Хърст все още е студент. За прочутите "Точки" ("The spot paintings") на Хърст, които виждаме сега във Варна, е писано много - определяни са като негова запазена марка, най-разпознаваем визуален код и сюжет, който съпровожда автора си още от най-ранния успех в кариерата му. Наистина, първите големи структури от цветни точки се появяват още на изложбата "Freeze" (6 август 1988 - 29 септември 1988), версия на творба, изпълнена на ръка две години по-рано и без специфичната геометрична прецизност, която ще отличава всички точкови работи оттук нататък. Повече от две десетилетия, художникът създава по около шейсет различни творби годишно, в които варират размерите на точките, разположението, формите на групите и самите формати на произведенията. Деймиън Хърст структурира сериите, като използва общо тринадесет серии, а т.н. "Фармацевтична" има най-дълго развитие във времето и съдържа най-голям брой произведения. Започнати са като безкрайни серии, според автора - "като научен подход към изобразителното изкуство, по същия начин, по който фармацевтичните компании използват научен подход към проблемите на живота.

Защото изкуството няма претенция да знае всички отговори, а производителите на лекарства се отличават точно с обратното."

Картините с точки изразяват огромното пристрастие на Хърст към чистите цветове, желанието му да се концентрира в цвета и да избегне експресията, да се подчини на математиката, да машинизира рисуването. През 1999 г. художникът се обръща назад и определя момента на появата на "точковите кратини" като поврат в своето развитие. "Винаги съм бил колорист", казва Деймиън Хърст, "и цветните точки ми дадоха това, което търсех."

Тридесет години след зараждането на "Young british artists", Хърст не спира да развива разностранна и колкото впечатляваща, толкова и провокативна кариера. Зад гърба му са много пазарни рекорди - за най-скъпо продадена творба на съвременен артист, за най-голяма цена при наддаване в самостоятелен аукцион и др.

Статутът на Хърст като основоположник на собствен и уникален "жанр" му позволява да избира нестандартни пътища за търговска реализация на своите творби, както и да инвестира огромни суми в скъпоструващи произведения (над 10 милиона панда за една единична скулптура от платина, инкрустирана с хиляди диаманти), а така също да си позволи да откаже място в Кралската академия, както и да подмине поканата да представя Великобритания на Венецианското биенале.

"Съвременно британско изкуство" (Брайън Ино), ГХГ - Варна (Снимка: ГХГ "Борис Георгиев" - Варна)

Брайън Ино (Brian Eno)

Брайън Ино е роден в Мелтън, Съфолк в Англия през 1948 г. Успоредно с легендарната си музикална кариера (създаването на групата Roxy Music, сътрудничеството с Дейвид Бауи, U2 и Лучано Павароти и др.) Брайън Ино не престава да експериментира и във визуалните изкуства. Той създава "видео живопис" и работи със светлинни инсталации. "Обичам да размесвам границите", казва британският композитор и визуален артист и не се отказва от този подход вече дълги десетилетия.

Работите на Ино често изповядват една "естетика на личностна капитулация и медитация в духа на Дюшан, с едно безразличие, което съпровожда процеса на откъсване на Аза от логиката и разсъжденията; тих триумф на липсата на събития/сътресения." (Рой Аскот). Кариерата му на композитор е разностранна. Ино основава нови оригинални жанрове и става кръстник на цели направления в съвременната музика. Той създава химни на поп-културата, сред които началната музика на операционната система Windows 95 или Music for Airports.

"Съвременно британско изкуство" (Брайън Ино), ГХГ - Варна (Снимка: ГХГ "Борис Георгиев" - Варна)

На Брайън Ино принадлежи твърдението: "Единствено музиката винаги е била чистото нефигуративно изкуство". Според него визуалният авангард в началото на ХХ век, особено сред руските художници, е започнал да прилага опити, каквито музиката отдавна е направила - а именно, не толкова да имитира природата, а вместо това да търси източника си другаде. През 2016 г. Ино открива изложба в Лондон и успоредно с нея публикува своя 25-и студиен албум, "Корабът". Темите в него са свързани с илюзията за триумф на технологиите и илюзията за контрол на човека върху глобалните процеси: войната, социалните, природните и финансови кризи. В своите визуални творби от 2016 г., Ино използва средства, близки до абстрактните звуци в музиката на "Кораба". Продължение на тази линия са работите от 2017 г., които виждаме в изложбата във Варна: "Urmia", "Khanka", "Aral", "Taymyr", офорти върху хартия Velin d"Arches.

Сър Питър Блейк (Peter Thomas Blake)

Сър Питър Блейк е роден на 25 юни 1932 г. Той става звезда с обложката, която прави за албума на Beatles "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Тя го превръща в икона на поп арта и остава и досега най-известната му работа. Другите му най-популярни произведения са обложката на сингъла на Band Aid "Do They Know It's Christmas?" и плаката на грандиозния концерт Live Aid. Блейк проектира и статуетката на Brit Award за 2012. Един от най-известните британски поп артисти, Блейк се смята за водеща фигура в поп арт движението.

Централен за неговите картини е интересът му към образите от популярната култура. В края на 50-те години Блейк става един от най-известните британски поп артисти. Неговите картини от това време включват изображения от реклами и развлечения в музикалната зала, често колажирани.

Блейк е включван в групови изложби в Института за съвременни изкуства, а първата си самостоятелна изложба прояви през 1960 г. Той привлича вниманието на широката публика, когато заедно с Полин Боти, Дерек Бошиер и Питър Филипс участва във филма на Кен Ръсел за поп арта "Pop Goes the Easel", излъчен по телевизията на BBC през 1962 г. Тази лента го свързва с водещите фигури на поп културата и го превръща в една от тях. Друга негова знакова работа е Captain Webb Matchbox. През 1990 и 1991 г. Блейк създава и визията на продадения в милионен тираж албум на Ерик Клептън от 1991 г. "24 Nights". През 1992 г. рисува портрета на бореца Кендо Нагасаки. По-късно е издаден и албум с всички рисунки на Блейк.
За заслугите си към изкуството през 2002 г. Питър Блейк е посветен в рицарско звание. 

Марк Куин (Marc Quinn)

Марк Куин е роден на 8 януари 1964 г. Един от най-известните британски визуални артисти, той работи в областта на скулптурата, инсталацията и живописта. Авангардистът добива световна известност със скулптурния си автопортрет Self от 1991 г., за който използва 4,5 литра от собствената си кръв. Днес името му е в топ 50 на най-продаваните художници на нашето време по данни на Artprice. Сред най-известните му произведения са скулптурата на супермодела Кейт Мос в йога поза, 15-тонната мраморна статуя на бременна жена инвалид Алисън Лапер, експонирана върху четвъртата колона в центъра на площад "Трафалгар", както и инсталацията от замръзнали цветя, които никога не се променят или увяхват.

Куин работи с различни материали - мрамор, олово и злато, експериментира и с лед, кръв или стъкло, цветя и растения, замразени в силиций. Привлечен е от човешкото око, в проекта "Ирис" прави серия мащабни, изпълнени в духа на фотореализма, снимки на човешки очи. Става част от движението т. нар. "млади британски художници", въпреки че не е участвал в изложбата Freeze през 1988 г.
Изложбите на Марк Куин винаги се превръщат в сензация и могат да се видят във водещите музеи и галерии по света.

Конър Брадърс (The Connor Brothers)

"Съвременно британско изкуство" (The Connor Brothers) (Снимка: ГХГ "Борис Георгиев" - Варна)

Творческият тандем Майк Снели и Джеймс Голдинг - The Connor Brothers - e сред водещите имена в съвременното британско изобразително изкуство. Братята Конър се вдъхновяват от стила на кориците на някогашните любовни романи със задължителен хепиенд и го преработват с ирония, "коментирайки" в творбите си нереалистичните очаквания към любовните връзки, обсесиите на модерното консуматорско общество, обсебено от култа към парите, известността, външната красота, секса.

Артистичното дуо се налага в световен мащаб със сатиричната си интерпретация на старите романтични рисунки и циничния възглед за днешната култура. Те излизат на арт сцената, представяйки се в началото за близнаци от САЩ - Франклин и Брендън, възпитани в общността на псевдохристиянски култ в Америка, наречен "Семейството", чийто лидер Дейвид Берг проповядвал и практикувал фанатична и извратена форма на християнството. На 16 години те били избягали в Ню Йорк и започнали да създават заедно творбите си, напомнящи за комиксите и попарта. Работите им достигнали рекордни продажби в Лондон, Лос Анджелис, Сидни...

"Съвременно британско изкуство" (The Connor Brothers) (Снимка: ГХГ "Борис Георгиев" - Варна)

През октомври 2014 г. творците признават, че тази история е пълна мистификация и зад артистичния псевдоним Конър Брадърс всъщност стоят арт дилърите Майк Снели и Джеймс Голдинг. Разкриването на тяхната самоличност води до още по-голям ръст в продажбите и техните произведения се продават не по-зле от тези на легенди като Банкси и Деймиън Хърст в търговете за изкуство на "Кристис" и "Бонамс".

Изложбата ще остане в залите на ГХГ "Борис Георгиев" - Варна до 4 август.

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Каратонев ни посреща "У дома"

Изложбата е от 2 до 20 април в Галерия "Париж"

Константин Бранкузи - бащата на модерната скулптура в Център Помпиду

Над 120 скулптури, както и стотици рисунки, бележници и картини на румънския творец с френско гражданство са събрани на площ от 2000 квадратни метра в главната галерия на музея, на който той завещава след смъртта си своето ателие и всички произведения в него, както и архивите си

Отиде си художничката Петранка Кац

Eдна от отшелниците в българското изкуство e нареждана от изкуствоведи сред най-добрите български акварелисти

Вдъхновена от движенията на човешкото тяло - Тюлин Бозуюк: съвременен дизайн от Истанбул

Мегаполисът предлага модерни ателиета за изящни предмети, които могат да бъдат изложени в изложби, но и да бъдат използвани в селекцията на луксозни ресторанти

"Женски образи" - графична колекция на проф. Чавдар Славов

Изложбата е от 28 март до 21 април. Официално откриване: 28 март (четвъртък), 18:00 ч.

Музеят на модерното изкуство в Париж почита абстракциониста Жан Елион

Елион е сред художниците, популяризирали абстрактното изкуство в САЩ. Днес обаче той е сред забравените фигури в изкуството през 20-и век