Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Бившият текстилен техникум в Габрово започна трансформацията си в Център "Кристо и Жан-Клод"

АРТ ПРЕОБРАЖЕНИЯ

Бившият текстилен техникум в Габрово започна трансформацията си в Център "Кристо и Жан-Клод"

Стартът е с тридневно събитие на 12 000 кв м. площ

Откриването на центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Още

"Кристо - поетика на необикновеното"

"Кристо - поетика на необикновеното"

Бившият текстилен техникум в Габрово започна фактическата си трансформация в Център "Кристо и Жан-Клод" 12 000 квадратни метра свободно пространство, което включва изложбите "Проекти" и "Роден в Габрово", ателиета на артисти, намеси в градска среда, артефакти от историята на текстилната промишленост и ателиета за деца.

Гид тур на Евгения Атанасова (Снимка: Боряна Пандова)

Звукова инсталация на Емилиян Гацов-Елби и Стефан А. Щерев (Снимка: Боряна Пандова)

Владимир Явашев в детската работилница (Снимка: Боряна Пандова)

Това видяха над 1500-те души за трите дни на отворените врати (6, 7, 8 октомври 2023) в доскоро изоставеното училище, превърнато в арт център. Владимир Явашев, оперативен и проектен директор, Кристо и Жан-Клод - приветства участниците и гостите с думите:

"Най-важното за този наистина мащабен проект са ателиетата и резиденциите. Енергията на младите художници, която те самите вкарват в мястото наистина се усеща! Бъдещето е с тях и пред тях - да бъдат свободни да творят. Христо даваше много лекции - в университети, в училища и когато го питаха за съвети към младите, той казваше: "Аз не съм никой да давам съвети на младите художници, но това, което аз правя и мисля че е най-важното и за всеки млад творец е просто да си абсолютно вглъбен в работата си, да вярваш в нея и да твориш по 24 часа".

Художничката Невена Екимова в Ателието си в Центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Центърът, фасада (Снимка: Боряна Пандова)

(Снимка: Боряна Пандова)

Офис мениджърката на един от последните големи проекти на Кристо - "Плаващите кейове" Лоренца Джованели също сподели впечатленията си на откриващото събитие: "Това е моят първи път в България, но мога да кажа, че това място е великолепно! Вярвам, че Кристо щеше да бъде много щастлив да види това, което правите в това пространство за творчество".

Маргарита Доровска, куратор (Снимка: Боряна Пандова)

Маргарита Доровска, Владимир Явашев и Лоренца Джованели в среща с посланици, гости и посетители на Центъра "Кристо и Жан-Клод" (Снимка: Боряна Пандова)

Художничката Гергана Рънкъл в своето ателие в Центъра "Кристо и Жан-Клод" (Снимка: Боряна Пандова)

В своите откриващи думи кураторката на новия център Маргарита Доровска припомни, че идеята за подобно пространство е на повече от 30 години и процесът по обособяването му стартира благодарение на десетки съмишленици: "Много се радвам, че хората, които подкрепят идеята стават все повече, а скептиците намаляват. Огромни благодарности на всички, които подадоха ръка с труд и с пари".

Още

Центърът Кристо и Жан-Клод в Габрово стартира програмата си с дискусия във Венеция

Центърът Кристо и Жан-Клод в Габрово стартира програмата си с дискусия във Венеция

В тридневното събитие се включиха още артисти като Емилиян Гацов-Елби и Стефан А. Щерев със звуковата инсталация "Синтез на кръпки в перфо минало време", Стоян Дечев с "Достъп" - скулптурна инсталация върху покрива на сградата, Мартин Пенев с "Древният мамут, който предстои да се създаде" в подлеза на автогарата, Ханс Хамъндс и Пия Рогнес, както и художниците с ателиета в Центъра: Невена Екимова, RadLab Studio, Радоил Серафимов, Гергана Ранкъл, Деян Боев, Евгени Недев, Андреяна Дойкин, Драгомила Дойкин, Галина Динева, Павел Църов/filthy rags.

Из залите на Центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Из залите на Центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Из залите на Центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Из залите на Центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Обновяването на пространството на Центъра Кристо и Жан-Клод предстои преди постоянното му отваряне за посетители. През 2022 проектът получи техническа помощ от Европейската комисия в рамките на програмата за подкрепа на местни инициативи от Новия Европейски Баухаус, а през 2023 Центърът започна публичната си програма с представяне на Венецианското биенале за архитектура. 

Владимир Явашев в Центъра (Снимка: Боряна Пандова)

Екипът на Центъра продължава работа с местната общност в областта на изкуството, образованието и бизнеса, както и с различни национални и международни институции, за да идентифицира нуждите, заинтересованите страни и партньорите за този дългосрочен проект.

Още

Кристо за начинаещи: проучвателен мандат за паметник

Кристо за начинаещи: проучвателен мандат за паметник

Още

Творба на Христо Явашев - Кристо влезе във Ватиканските музеи

Творба на Христо Явашев - Кристо влезе във Ватиканските музеи

Още

Представят ретроспектива на Кристо и Жан Клод в Буенос Айрес

Представят ретроспектива на Кристо и Жан Клод в Буенос Айрес

Още

"Седем - Извън трафика" - произведения на Кристо и Жан Клод са част от кураторска изложба

"Седем - Извън трафика" - произведения на Кристо и Жан Клод са част от кураторска изложба

 

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

24 май – български ден на Биеналето на изкуствата във Венеция

От 11.30 зала "Тициан" на центъра за култура "Дон Орионе", където е разположена инсталацията "Съседите", ще бъде домакин на дискусията "Помнене и свидетелстване - локални и глобални контексти"

Тоалетна с тапети "Луи Вюитон" в сръбския павилион на Венецианското биенале

"Колониална изложба" на Александър Денич говори чрез реклама на туристическа агенция или чрез полска тоалетна, облепена с тапети на "Луи Вюитон"

Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби

След като кражби от хранилищата на Британския музей бяха разкрити през август 2023 г., директорът Хартвиг Фишер подаде оставка

bTV откри фотографска изложба "Другата страна"

Проектът е част от поредицата "bTV разказва" на Радиана Божикова и е посветен на условията на живот и правото на достъп до образование на децата в Уганда

Италианска геоложка дешифрира мистериозния фон на картината "Мона Лиза"

Според изследователката изобразеният на картината сводест мост съответства на Ponte Azzone Visconti или Стария мост от XIV в.