ДВИЖЕНИЕ И СМИСЪЛ
STEAM ROOM: Работейки с тези деликатни материи танц, хореография, културна среда и хора, кипене винаги има
Заедно и поотделно Александар Георгиев - Аце, Дарио Барето Дамас и Жана Пенчева са сред най-активните изпълнители и хореографи на съвременната танцова сцена
Редактор : / 562 Прочита 0 Коментара

Заедно и поотделно Александар Георгиев - Аце, Дарио Барето Дамас и Жана Пенчева са сред най-активните изпълнители и хореографи на съвременната танцова сцена. Тримата съставят артистичния екип "STEAM ROOM", който се движи между Бургас, София, Тенерифе, Скопие и Стокхолм и реализира своите артистични творби в различни европейски контексти, развивайки формата на колективното авторство.
Александар завършва бакалавърска програма по танцов театър в "Нов български университет"през 2008 г. и магистърска програма по хореография в "DOCH", Стокхолм през 2014 г., а представлението му "The Power of S" току-що спечели награда ИКАР за съвременен танц и пърформанс.
Дарио Барето Дамас е канарски танцьор и хореограф на свободна практика. Образованието си получава в "Teatro Victoria", Тенерифе, "Institut del Teatre", Барселона и "DOCH", Стокхолм. Дарио е работил с шведската танцова компания "Cullberg" като гост-танцьор, както и в "CCAP" и "c.off" (с ръководител Кристина Каприоли).
Жана Пенчева е танцьор и хореограф от България. След обучението си в НБУ, продължава да участва в редица семинари по танцови практики и програми като "Nomad Dance Academy" и "DanceWeb". През последните години е заета с колективни хореографски сценични творби, със собствени артистични произведения и с танци за други хореографи. В момента Жана участва като изпълнител в няколко сценични творби.
По време на 3-тата "Българска танцова платформа" на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик" предстои да видим 2 техни представления.
В първия ден на платформата, 11 май, от 21 ч. в "Топлоцентрала" е време за най-новият хореографски проект на Жана - "Dance, baby, dance", в който участват Виолета Витанова, Жана Пенчева, Зорница Стоянова, Александaр Георгиев-Аце, Даниел Денев и Дарио Барето Дамас. Представлението е потопено в атмосфера на парти-клуб и обсипано със съвременна електронна и поп-музика, а шестте тела на сцената изследват възможните отношения, които могат да възникнат, когато хората се съберат и танцуват.
На 12 май от 21 ч. отново в "Топлоцентрала" е време за едно е живописно представление на STEAM ROOM, в което въздържанието не е допустимо - "dragON aka PHOENIX". То е втората творба от хореографска им трилогия "dragON", занимаваща се с протестиращото и празнуващо тяло на drag сцената, изследвайки взаимовръзката с танц и хореография.
- Ако се опитаме да потърсим сходства между "Dance, baby, dance" и "dragON aka PHOENIX", веднага прави впечатление, че и двете представления имат силен интерес към освободеното, празнуващото тяло. Откъде идва той?
- STEAM ROOM: Този интерес води началото си още от представлението "НЕОН", създадено колективно от Александар Георгиев, Ирена Цветанова и Жана Пенчева през 2015 г. С него започнахме да наблюдаваме празнуващото тяло през призмата на бурлеск танца.
Последва "Celebrate it!" (съавторство на Жана и Александар), което създадохме с хора от "Социален център Бургас" и с което се заехме с тялото с различни възможности. Оттогава всяка работа, в която сме замесени като автори, съдържа тези кодове, интерес и практика - на тялото, което се наслаждава да бъде наблюдавано, преживявано, танцувано, мечтано, усещано и пленяващо. И всичко това се случва през една прозрачност, откровеност и непрекъснато разголване на различни пластове между нас като артисти и като предложения, които отправяме навън в сферата на хореографията и танца.
- А откъде идва трайното ви любопитството ви към кодовете на поп-културата и шоубизнеса, което е силно изявено в много от проектите ви?
- STEAM ROOM: Изкуствата си въздействат, а ние обичаме да ги срещаме. Затова сме мотивирани от всички кодове, които могат да въздействат на сетивността, разбирането, възприятието, енергията на работата ни с хореографията - от танцовата история, през личния телесен и танцов архив на артиста, до поп-културата и музикалния шоубизнес.
Поп-културата е нещо като медия, която създава пространство за директност, достъпност, изненада, стимулиране на определени желания, освежаване на контекста. Нашите работи са хореографски предложения и темите, които ни вълнуват като отделни автори, или в екип, са свързани с дързостта и директността на телата, които владеят пространството, но също така които създават атмосфера, караща публиката да се чувства поканена в това пространство.
- Жана, с "Dance, baby, dance" изучаваш накъде танците в една парти ситуация могат да отведат телата и емоциите на участващите. Откри ли нещо, което изненада и теб самата?
- Жана: По-скоро проследявам през какво могат да преминат и до къде могат да стигнат телата под въздействието на движението, танца, музиката и другите тела. Какъв афект се създава между тях. Затова и цялата работа е като един хаос от действия, връзки между участващите и състоянията през които те преминават.
Работя с една жива и бих казала неточна хореографска структура, която непрекъснато се променя, съответно непрекъснато поставя самата себе си под въпрос. Освен това, което ще видите, може да усетите емоции като тъга, носталгия, самота, срам, грубост, яд, загуба, които са част от цялата палитра на удоволствието, заедно с това да се забавляваш, да обичаш, да прегръщаш, да оставаш.
Тази парти атмосфера за мен е една заредена от любов и жажда за живот ситуация, която обаче предлага и възможността да бъде наблюдавана и като серия от ситуации на самота.
- В представлението, освен с Аце и Дарио, работиш и с Виолета Витанова, Зорница Стоянова и Даниел Денев. Разкажи ни малко повече за съвместната ви работа, как се хореографират толкова много хореографи и танцьори накуп, защо избрани да поканиш именно тях в този свои проект и как се "движи" процесът ви отвътре?
- Жана: Щастлива съм, че имаха възможността да поканя точно тези артисти и че те приеха да работим заедно. Имах различни мотивации и стигнах по различен път до всеки един от тях. Но за мен беше важно да сформирам екип от хора, в който всички ще се чувстваме сигурни и спокойни да работим и да се "разголим".
Не познавах всички и само с Дарио и Аце имах предишен сценичен опит. Затова действах предимно интуитивно. Само знаех, че не мога да работя с хора, които имат някакви граници в своята изразност, смелост и желания относно изпълнителско и артистично присъствие, понеже това блокира и мен като автор.
Но за щастие това са артисти на много високо ниво, които подлагат под въпрос, изразяват позиция, стимулират процеса, разбирайки ясно в каква работа са поканени да участват.
- STEAM ROOM, "dragON aka PHOENIX" е втората част от хореографската ви трилогия dragON, по която работите от 2019 г. насам. В какви отношения е тази втора част с първата - "dragON aka Pony"? Надгражда ли я и ако да, в какви посоки?
- "dragON aka PONY" е началото на поредното ни хореографско предложението, в което отново наблюдава празнуващото тяло. Този път обаче това се случва през призмата на drag практиките, които се превръщат в механизъм на тази трилогия много повече, отколкото са естетическо решение.
Към това е добавен и собственият ни танцов архив и натрупана история от хореографските практиките, от които ние сме повлияни като артисти, интересът ни към поп-културата и разбира се контекстите, от които идваме.
Всички тези линии се разгръщат и могат да бъдат разпознати и във втора част от трилогията - "dragON aka PHOENIX". Тук обаче всичко още повече преминава в шоу аспекта на мюзикъла. Ако "dragOn aka PONY" е подготовката, за да отидем в Рая, то "dragON aka PHOENIX" вече се случва в там.
- Защо след понито избрахте мистичната птица феникс като метафора и какво от образът ѝ "възкръсва" най-силно в представлението?
- Постоянната трансформация в трилогията "dragON" е застъпен като механизъм на работа, през който ние съществуваме в тези произведения.
Все едно от лекотата на понито се прехвърляме към летежа на птицата феникс, която дава друг обхват, по-разгърнат, по-широк, който сякаш още повече навлиза в забравеното, в историята, в съживяване на спомена за танца, в проблематиките на хореографията, в директността и в нашите суперсили като артисти, работещи с тази материя.
- Отвъд сценичните ви проекти, какво ви ангажира и вълнува най-силно в момента, какво предизвиква кипене в екипа на STEAM ROOM и какво ви смразява?
- Паралелно с пряко артистични проекти, тримата като STEAM ROOM от 2020 г. разгръщаме дългосрочният международен проект ICC / Imaginative Choreographic Center/, или "Въображаващ си се Хореографски Център".
Инициирането му беше провокирано от ситуацията с COVID-19, която отвори обширната тема за денационализирането на танца, хореографията и изкуството, и как ние, които работим в международен контекст, съществуваме и продължаваме да развиваме своите дейности. ICC всъщност може да бъде разглеждан и като артистичен проект, но насочен към по-широк кръг от участници.
Александар Георгиев - Аце (Източник: Антистатик)
Тази инициатива иска да стимулира съвременната танцова сцена и хореографията в различните държави, в които сме активни - България, Северна Македония, Швеция и Испания. В тази посока сме насочили усилията си през повечето време, отвъд артистичната ни работа.
Силно ни мотивира колективната и екипна работа и това ни поставя в постоянен процес на преосмислянето ѝ, което въздейства върху желанието да увеличаване на екипа и партньорите, с които работим. Естествено, работейки с тези деликатни материи танц, хореография, културна среда и хора, кипене винаги има.
При нас обаче всичко минава през много работа, разговори и изваждането на актуалните теми на светло, вместо замъгляването и скриването им.
Жана Пенчева е танцьор и хореограф от България (Източник: Антистатик)
- А каква е ролята и смисълът на формати като "Българска танцова платформа" и Международния фестивал "Антистатик" в тази артистична и културна координатна система?
- Изключително важна. В рамките на сцената в България, те се утвърдиха като водещи фестивални формати.
Това е така, защото освен да предлагат актуални произведения пред публиките, се грижат за цялата сцена и активните професионалисти, творящи на нея, предлагайки разнообразни възможности от допълнителна програма, творчески сътрудничества между български и чуждестранни артисти и други интересни взаимодействия.
Специално "Българска танцова платформа" предлага селекция от произведения на български автори, които са създадени през последните 2 години, и за да я гледат в страната са поканени селекционери и други организатори на други фестивали. Това дава видимост на творците и достъп на техните творби до нови територии.