Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Световно признатият ни аниматор Румен Петков - на 70

РОДНИ ЗНАМЕНИТОСТИ

Световно признатият ни аниматор Румен Петков - на 70

Негово дело са първият български пълнометражен анимационен филм и първата българска говоряща анимация

"Приключенията на щъркела Чоко и жабока Боко"

Румен Петков (Снимка: animationfest-bg.eu )

Румен Петков е български режисьор на анимационни филми, носител на наградите "Grand Prize" на Фестивала на анимациите в Отава (Канада) и на "Златна палма" от кинофестивала в Кан през 1985 г. за "Женитба" /в съавторство със Слав Бакалов/.

Създател е на първия български говорящ анимационен филм-поредица "Приключенията на щъркела Чоко и жабока Боко" и комиксите в сп. "Дъга" през 80-те години на миналия век.

"Женитба" (1985)

В началото на 90-те Румен Петков напуска България и продължава кариерата си в Америка. Там работи по проекти на "Cartoon Network" и "Universal Studios". Режисирал е серии от поредиците "Лабораторията на Декстър", "Джони Браво", "Уди Кълвача", "Кау енд чикен" и др. От 1998 г. преподава в Калифорнийския университет за изкуствата (CalArts), създаден от Уолт Дисни. Румен Петков е световно признат аниматор и може да се каже - една холивудска звезда с български корени.

Румен Петков е роден на 26 януари 1948 г. Преди да замине за Щатите, у нас работи в продължение на 22 години. Завършил е Художественото училище, след което кандидатства в Художествената академия, но не го приемат. Казват му, че имал "авангарден стил"?!?

След провала с кандидатстването, решава да отслужи военната си служба. И после пак не знае накъде, докато един ден решава да посети баща си, кинооператор, в работата му - Киноцентъра. Случайно, или не, попада в един от павилионите, където работят по анимационен филм. От дума на дума в разговор с режисьора, Румен казва, че е художник и нахвърля няколко рисунки. Харесват ги и му предлагат, ако иска да се пробва в анимацията. И той решава да опита. Бързо се запалва по киното до такава степен, че се отказва да следва в Академията.

"Болеро"

Кандидатства задочно...Българска филология в СУ! И на всичкото отгоре я завършва. Няма намерение да преподава по литература, нито да става журналист - просто, за да постигне голямата си мечта да стане режисьор, трябва да има висше образование.

Две години след това прави първия си самостоятелен филм. Първият му голям успех обаче идва с втория му филм, с който печели първа награда на световен фестивал на анимационните филми във Варна. В България е създал около 60 анимационни фимчета, някои от които са били излъчвани по националната телевизия в предаването "Лека нощ, деца". Там виждат екран и популярните му герои Чоко, Боко и Шаро.

"Планетата на съкровищата" (1982)

Филмът му "Планетата на съкровищата" е първият български пълнометражен анимационен филм. Най-голям успех, обаче, му донася филмът "Женитба", който правят съвместно с колегата му Слав Бакалов. С него печелят "Златна палма" в Кан. Зареждат се и други световни награди - от фестивалите в Тампа, Финландия и в Солун. Един от филмите му - "Маймуни", влиза и в японска класация за 10-те най-добри рисувани филми в света.

Защо заминава за Америка? - "През 1990 г. държавата спря субсидиите за киното и всички останахме без работа Млади колеги заминаха за Англия. Изведнаж осъзнах, че няма какво да правя тук, защото рано или късно парите, които бях събрал, ще свършат. А аз не съм бизнесмен и мога да се занимавам единствено с анимация", отговаря Петков. Заминава заедно със съпругата си Даниела и двете им деца. Установяват се в Лос Анджелис. Потърсва един колега, с когото навремето се е запознал на фестивала в Солун. Късметът му провървява: "Още на 20-ия ден от пристигането ни ме повикаха в едно малко студио, в което работих 3 години и получавах добра заплата, за да си гледам семейството", разказва режисьорът.

После вече има името, с което може да продължи. Прехвърля се на работа в "Universal Studios", където прави "Джони Браво", "Лабораторията на Декстър" (Deckster's laboratory), "Кау енд Чикън" (Cow and Chiken), "Уди Кълвача", "Том и Джери" и др. Работи се много. И не за заплата, а срещу хонорар за свършена работа.

"Такъв е принципът на Холивуд, обяснява в едно интервю режисьорът. Събира се екип и всеки има определена задача. Режисьорите, продуцентите, художниците, писателите работят по един филм 2-3 сезона, и после ги сменят. Смяната на екипите се прави, за да има нови идеи".

Доста креативна стратегия, в която вероятно се крие и залогът за успех. "Хубавото в Холивуд е, че като имаш договор за определена работа, ти си поемаш отговорността и никой не може да ти се меси!", разказва още режисьорът и казва, че правенето на анимация в България няма нищо общо със същото в Америка - че там за един 7-минутен филм нещата не стават "с една страничка текст и 3 рисунки", а "с 900 рисунки и 300 страници"!

Аниматорът не е обнадежден за бъдещето на родната анимация, макар че при идванията си у нас, е срещнал много талантливи млади хора. Песимизмът му се базира на това, че българската продукция няма пазар, а колкото и да сме добри ние българите, "репутацията на Европа е, че тя няма добра анимация", обяснява Петков.

"Мистерията на гората"

"Създаване на море"

В последните години той преподава опита си на студенти в най-добрият частен университет за изкуство в Калифорния.

Тъгува за България, но смята че вече е "на години", на които е късно "да връща лентата".

Румен Петков

Impressio честити на знаменития аниматор юбилея му, като му пожелава здраве и дълголетие. И да помни, че макар и да е далеч от родината си, тук продължаваме да го помним и ценим.

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Дзукеро като захар и като горчилката, която ражда хита му "Senza una Donna"

Италианската звезда идва за пети път у нас с два концерта - за първи път във Варна на 27 април и на 29 април в Зала 1 на НДК

Циганка й предсказала, че ще властва над сърцето на крал

260 години от смъртта на жената-символ мадам дьо Помпадур

Франц Кафка – модерният, загадъчният, вдъхновяващият

Произведенията му засягат вечни човешки теми - отчуждението, тоталния контрол, самотата и абсурдите на битието

С парите от Нобеловата си награда той създава музей

Шарл Гуно написва опера по творба на Фредерик Мистрал