Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Мистериозният художник на страшни и пророчески картини

МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА

Мистериозният художник на страшни и пророчески картини

"Човешкият облик" на злото в творбите на Йероним Бош

„Изкушение на Свети Антоний“ – триптих – отворен Национален музей за древно изкуство (Лисабон), худ. Йероним Бош

Буквално преди дни излезе новината, че международни експерти са потвърдили авторството на художника Йероним Бош над отдавна изгубена негова творба. Известно време тя е била съхранявана в Музея на изкуствата на Нелсън-Аткинс в Канзас Сити, Мисури. В продължение на пет години изследователи-участници в проекта за проучване и опазване на Bosch (BRCP) провели множество опити и с помощта на инфрачервена технология успели да определят нейната автентичност.

Йероним Бош / Снимка: Getty Images

Именно тази работа спечелва прозвището на художника "Дяволският художник" след смъртта му. Озаглавена е "Изкушението на свети Антоний" и се смята, че е част от триптих, или по-голям панел. Платното е рисувано между 1500-та до 1510-а година. Картината беше показана в музея на Нордбрабанти в родния град на Бош, който успя да събере над 20 оцелели творби за ретроспектива на художника и ще я покаже през идния февруари.

„Изкушение на Свети Антоний“ – триптих – затворен (външни панели). Национален музей за древно изкуство (Лисабон), худ. Йероним Бош

Най-известното произведение на Бош, обаче - триптихът "Градината на земните наслади", изобразяващ пътя на човека от Райската градина до Ада, няма да бъде изложен. Триптихът се съхранява в Националния музей в Мадрид и никога не е пътувал в чужбина.

Адът, дясното крило от триптиха „Градината на земните удоволствия“, худ. Йероним Бош

Не е известна точната рождена дата на Йероним Бош. Предполага се, че е роден около 1450-а година с рождено име Джеронимус ван Акен. Роден е в Хертогенбос, Брабант и съобразно историческото време на раждането му го определят като "брабантски художник".

Следва да поясним откъде идва тази националност: Херцогство Брабант (на нидерландски: Hertogdom Brabant) е средновековна васална държава в Западна Европа, част от Свещената Римска империя. Територията на Херцогство Брабант съвпада приблизително с днешната провинция Северен Брабант в Нидерландия и провинциите Фламандски Брабант, Валонски Брабант и Антверпен и Столичния регион Брюксел в Белгия.

„Блудният син“. ок. 1510. Музей Бойманс Ван Бьонинген / худ. Йероним Бош

Още

Нидерландски музей запълва "сляпо петно" с експонат за незрящи

Нидерландски музей запълва "сляпо петно" с експонат за незрящи

Брабант се обособява като графство в края на ІХ в. и по-късно става част от Свещената Римска империя. През 1085-а година графството е въздигнато в ландграфство, а сто години по-късно, през 1185-а година ландграфство Брабант било преобразувано в херцогство, в рамките на Долна Лотарингия. Към времето на раждането на Бош се управлявало от Филип III Добрия, херцог на Бургундия, а през 1477-а година преминава към Хабсбургите, като част от зестрата на Мария Бургундска. След Осемдесетгодишната война (1568 - 1648 г.) Брабант бил разделен, като северната му част е присъединена към Нидерландия, а южната остава владение на Хабсбургите до края на 18-и век.

Графика на Бош, Вещици. Перо, бистр. 20,3 х 26,4 см. Кабинет на рисунките. Лувър. Париж

Jheronimus van Aken (Bolduque, ок. 1450-1516 г.) бил познат с краткото име Йоен, или Йоан. Изкуствоведите го назовават с името Йеронимус Бош, или Йероним Бош. Творчеството му е обект на особен интерес, както заради фигурите и сюжетите, така и заради техниката на художника в традициите на фламандската живопис, към която принадлежи.

„Корабът на глупците“. 1495 – 1500. Лувър. Париж / худ. Йероним Бош

Още

Владимир Зарев: Свободата е форма на различие

Владимир Зарев: Свободата е форма на различие

Най-известните му творби са "Адът", "Увенчаване с трънен венец", "Корабът на глупците", "Операция от глупост", "Седемте смъртни гряха" и др. Както личи и от наименованията, те отразяват греховността на човека.

Бош не е датирал картините си и малко от тях носят подписа му. Именно това прави толкова трудна работата на изследователите му. Малкото, което се знае за живота на художника, е взето от сведения в общинските архиви на Болдук и по-специално в счетоводните книги на Братството на Дева Мария, чийто заклет член е бил самият художник.

„Разпятие с донор“. 1480 – 1485. Кралски музеи на изящните изкуства на Белгия.Брюксел / худ. Йероним Бош

Поради оскъдните документи е трудно да се различат оригиналните картини на Бош от онези на неговите подражатели. Приживе Бош се прочул като майстор на фантастични образи, които завладели въображението на много негови последователи. Така се появили огромен брой фалшификати.

Бош е бил копиран не само в живопис, но в гоблени, бродирани в Брюксел, и в много гравюри.

Рисунка на Бош, Човек-дърво. Перо, бистр. 27,3 х 21,1 см. Галерия Албертина. Виена

Какво ни разкриват общинските архиви: Родът на дядото на Йероним - Ян ван Акен, ако се съди по името като топоним, произхождал от немския Аахен. Бащата на Бош - Антониус (ок. 1420-1478), както и тримата му по-големи братя, са били художници. Художественото образование на Йероним най-вероятно е минало в ателието на баща му. Той е бил около 11-годишен, когато му поръчали да изрисува вратите на олтарната картина на братството на Дева Мария в параклиса на църквата "Свети Йоан", но той не я завършил.

„Носене на кръста“. 1515 – 1516. Музей на историята на изкуството, Виена / худ. Йероним Бош

Още

 Нова фотография на Ван Гог вероятно е открита в Нидерландия

Нова фотография на Ван Гог вероятно е открита в Нидерландия

Известно е също така, че още като юноша Бош имал собствено ателие на пазарния площад, но то било опожарено при големия пожар, опустошил града през 1463-та година. Оженил се за Алеид ван дер Минен и имал две дъщери и трима сина, най-малкият от които бил кръстен на него. Съпругата му Алеид, родена през 1453-та година, била дъщеря на богат търговец с много къщи и земя в Болдук и околностите му. Бош водел комфортен живот и имал свободата да избира поръчките си, както и да си позволява волност в сюжетите на авторските си творби.

"Св. Йоан Кръстител в пустинята“. 1504 – 1505. Колекция Хосе Ласаро Галдиано. Мадрид / худ. Йероним Бош

Първото документално свидетелство за него е от 5-и април 1474-та година, когато се явил заедно с баща си и по-големите си братя за някаква ипотека на къща. Следващите записи са от 1481-ва година, когато пак става въпрос за имотна сделка - за дял от семейна къща.

Знае се, че някъде към 1486-1487-а година Бош се присъединил към Illustre Lieve Vrouwe Broederschap (Братството на Дева Мария), ръководено от строги религиозни правила. Има сведения за някакъв банкет през 1488-а година, на който е записано името на художника като "заклет брат" и организатор на банкета, на който присъствали високопоставени лица като секретаря на римския крал и бъдещия император Максимилиан I Хабсбургски. През 1509-а година самият Бош приел заклетите братя в дома си около Великия пост и ги гостил с риба, плодове и вино. Това са оскъдните сведения от документи.

„Сватбата в Кана Галилейска“. Музей Бойманс Ван Бьонинген, худ. Йероним Бош

Още

Венеция отново e в плен на Биеналето на изкуствата

Венеция отново e в плен на Биеналето на изкуствата

Според някои от биографите на Йероним Бош, той е имал период на дълго отсъствие от дома си, в който е бил във Венеция, но няма документални свидетелства за това. Освен че в Италия наистина има три негови творби - два триптиха и един полиптих, и всичките са във Венеция. Има версия, че са били притежание на кардинал Доменико Гримани.

„Блажени и проклети“ (цикъл на Бош). 1504 – 1505. Дворец на дожите. Венеция / худ. Йероним Бош

По времето на Бош най-големите поръчители на изкуство били религиозните институции, но поръчвали произведения на изкуството и много заможни граждани, както и занаятчии от различни гилдии - златари, звънари, дърворезбари, бродировачи и стъклари. Някои от малкото документирани творби на Бош са свързани с тях. В някои документи за поръчка на витражи на църкви е записано името му като "художника Йоан".

„Св. Христофор“. 1504 – 1505. Музей Бойманс Ван Бьонинген, худ. Йероним Бош

Най-важната поръчка, която Бош получава и за която има документални свидетелства, е голяма картина "Страшният съд", за която през септември 1504-та година получил тридесет и шест ливри като аванс от бургундския херцог Филип Красивия.

Няма сведения, обаче, дали "Страшният съд" в изпълнение на Бош е била завършена.

Страшния съд. 1486 г. Брюге, Белгия / худ. Йероним Бош

Още

"Бързият художник" Лукас Кранах Стари имал фамилен герб и печат

"Бързият художник" Лукас Кранах Стари имал фамилен герб и печат

Бош умира в началото на август 1516-а година, вероятно в резултат на епидемия - може би от холера, която избухва в града през лятото. Погребението му се състояло в параклиса на Дева Мария в църквата "Сан Хуан", принадлежаща на братството. Годината на смъртта му се потвърждава в намерен списък на починалите от братството, съставен между 1567-а и 1575-а година.

Много познавачи обръщат внимание на особената техника на рисуване на Йероним Бош. Той рисувал с бял тебеширен препарат, нанесен върху основата с помощта на четка, и тъмен материал с малко въглен в състава си. След рисунката, която постигал на няколко етапа, нанасял цвета на много тънки слоеве, а често - само на един. Накрая, с прецизни докосвания и фина четка, той подчертавал детайлите и акцентите. Според някои е ползвал мастила.

„Седемте смъртни гряха и четири последни вещи“, 1475 – 1480. Прадо / худ. Йероним Бош

Най-известната му картина, за краткост наричана "Градинският триптих", се оказва негова ранна творба, противно но досегашното схващане, че е от последния му период. Вероятно Бош я е нарисувал около 20-годишен. Интересът към пейзажа също е характерна черта за цялото му творчество. Пейзажът е особено забележим в "Изкушенията на абат Свети Антоний", съхраняван в Музея дел Прадо.

„Изкушенията на св. Антоний“ Прадо / худ. Йероним Бош

Още

Хосе де Рибера - художникът на болката

Хосе де Рибера - художникът на болката

Посмъртната слава на Йероним Бош се разпространява не само в родния му град, но по целия свят. От Испания са първите критици и тълкуватели на творбите му - Фелипе де Гевара и Фрей Хосе де Сигуенса. На Гевара дължим едно интересно наблюдение - че сред подражателите на Бош е имало един лоялен негов ученик, "който от преданост към своя учител, или за да акредитира неговите творби, е изписвал върху картините си името на Бош, а не своето. Въпреки че това е така, те са много ценни картини и този, който ги притежава, трябва да ги цени високо", пише Фелипе де Гевара.

„Смъртта на скъперника“. ок. 1500. Национална галерия за изкуства. Вашингтон. (окръг Колумбия), худ. Йероним Бош

Още

Картините-илюзии на всички времена

Картините-илюзии на всички времена

Платната, описани сред имотите на Гевара, били придобити от кралската династия и не са открити, но сюжетите им подсказват, че може да са оригинали на Йероним Бош. В един инвентарен опис е открит следният текст: "Платно от ръката на Йеронимус Бош, силно повредено, рисувано с темпера, на което е изобразен Суруджано, лекуващ глава на мъж".

Такава е съдбата на много от творбите на художника. Затова мнозина смятат, че много малко от работите му са с категорично установено негово авторство. Те са не повече от 20-25 на брой.

„Алегория на чревоугодничеството и сладострастието“. ок. 1500. Художествена галерия на Йелски университет. Ню Хейвън (Кънектикът), худ. Йероним Бош

Още

Човешките пороци в картините на Никола Верлато

Човешките пороци в картините на Никола Верлато

Бош е много разпознаваем с темите си. Очертава се като тълкувател и съдник на човешките пороци. Мистерията около личността му и неговата нарочна анонимност - това, че не е подписвал творбите си, го прави още по-интригуващ. Йероним Бош изглежда като митичен съдник, а картините му като "страшни пророчества" за бъдещето. "Те сякаш надграждат библейските образи и сюжети с нови картини, в които виждаме... настоящето си", казва един съвременен критик.

„Увенчаване с трънен венец“. ок. 1510. Манастир Сан-Лоренсо. Ескориал / худ. Йероним Бош

Още

Животът като цирк в картините на Жозе де ла Бара

Животът като цирк в картините на Жозе де ла Бара

Маркус ван Ваернейк, автор на история на Гент, пък смята Бош за "създател на демони". И може би именно този аспект на живописта на художника е фокусирал интереса на неговите кописти и последователи на времето, смята той. Друг автор на барокови трактати и художник - Хусепе Мартинес, в "Практични разсъждения за изкуството на живописта", твърди, че Бош (б.а. когото авторът смята за родом от Толедо и че само се бил обучавал във Фландрия), написва за Бош, че той заслужава "голямо възхищение заради особения си начин да рисува адските мъки и други екстравагантности, натоварени с морал". Явно, че Бош е запомнен като художник на адски сцени и грозни чудовища, предизвикващи страх и в същото време насмешка над човешките пороци.

„Носене на кръста“. 1490 – 1500. Музей за изящни изкуства (Гент), худ. Йероним Бош

Още

Картините му са като пощенски картички

Картините му са като пощенски картички

В края на 19-и век интересът към творчеството на Бош се възражда. Първата монография за художника, дело на Морис Госар, е от 1907-а година. Нарастващият интерес към психоанализата и сюрреализма през миналия век дава тласък на изследванията на творчеството на Бош. Изследователите му започнали да търсят скрити знаци в неговото творчество. Започват да излизат статии за астрологични и алхимични символи, дори за еретични послания в творбите му.

„Ecce homo“. 1480 – 1485. Художествен институт „Щедел“, (Франкфурт на Майн), худ. Йероним Бош

Още

Станислав Лем: Потресен съм от Злото, което завладява света

Станислав Лем: Потресен съм от Злото, което завладява света

Особено голямо влияние в тази посока оказват публикуваните през 1947-а година формулировки на Вилхелм Френгер. Те изследват личността и творчеството на Бош от гледна точка на ересиарха. По традиция понятието "ересиарх" се употребява от представителите на официалната ортодоксална християнска доктрина като ереси от периода на ранното християнство..Днес на тези прояви в изкуството някои гледат гледат като на "екстравагантни възгледи". Безспорно могат да се открият всякакви спекулации във връзка с гледната точка на тълкуването на библейски сюжети, така че Бош също изглежда като тяхна жертва.

„Увенчаване с трънен венец“. 1508 – 1509. Национална галерия (Лондон), худ. Йероним Бош

Много холандци го наричат "странен художник" и в същото време се гордеят с него.

Холандците се радват на дълга редица световноизвестни художници, като се почне от от Питер Брьогел Стари, през Йоханес Вермеер и се стигне до Рембранд и Винсент ван Гог, но според един изкуствовед, "този ред започва с Бош"! И допълва: "Дивото въображение на Бош поставя стандарти за холандските художници чак до модерността". Това е повече от признание за таланта на Йероним Бош. Неговите гениални "видения" са признати за постижения на световното изобразително изкуство.

„Молитвата на св. Йероним“. ок. 1505. Музей за изящни изкуства (Гент), худ. Йероним Бош

Бош сякаш обхваща целия период на човешкото съществуване - от удоволствието да живееш в рая, през болката и страданието, до адските низини. "Време е да го преоткрием отново!", възкликват изследователите на Бош.

Триптихът „Каруцата със сеното“ – централен панел Прадо, худ. Йероним Бош

Повечето от картините му изобразяват греховете и моралните падения на хората. Бош използва образи на демони, полухора, полуживотни и машини, за да пробуди чувството на страх и обърканост, да изобрази човешкия облик на злото. А че то има "човешки облик" е несъмнено актуална тема на нашето съвремие. Да, може би наистина е време да преоткрием художника на страшни и пророчески картини за нашето Днес.

„Носене на кръста“. 1505. Кралски дворец в Мадрид, худ. Йероним Бош

Еми МАРИЯНСКА

Още

Показаха неизвестна картина на Ван Гог

Показаха неизвестна картина на Ван Гог

Още

Музеят на Ван Гог в Амстердам придоби общото му писмо с Гоген

Музеят на Ван Гог в Амстердам придоби общото му писмо с Гоген

Още

Идентифицираха оспорвана творба на Рембранд

Идентифицираха оспорвана творба на Рембранд

Още

Картина, престояла в мазе 40 години, се оказа на Рембранд

Картина, престояла в мазе 40 години, се оказа на Рембранд

Коментирай 12

Календар

Препоръчваме ви

"Великият мистификатор": Някой ден със сигурност ще се продават хапчета за човечност

Писателят е единственият двукратен лауреат на престижната литературна награда "Гонкур": първо през 1956 г. под вече утвърдения си псевдоним Ромен Гари и втори път, през 1975 г., като Емил Ажар

Той е автор на "космическа" музика и на повечето филми на Тарковски, Кончаловски и Михалков

Едуард Артемиев стана на 85 като носител на държавни награди на Русия и почетен гражданин на Балтимор, САЩ

Джонатан Суифт: Не мразя човечеството, защото никога не съм хранил илюзии за него

355 години от рождението на автора на "Пътешествията на Гъливер"

Психология, идеология и еротика в стил Алберто Моравия

Писателят е един от най-екранизираните автори в света

Обсебен от дявола, наречен вяра

265 години от рождението на Уилям Блейк

Нобелистът Жозе Самараго: Съществуват надежди, които се хранят с безумие

100 години от рождението на знаменития португалски писател