Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Езотерични и новаторски, картините й изследват травмата от войната

"МОДЕРНИЯТ ХУДОЖНИК ВЪВ ВИКТОРИАНСКИ ЛОНДОН"

Езотерични и новаторски, картините й изследват травмата от войната

Картините на малко известната художничка Евелин Де Морган са предвестник и на съвременното фантастично изкуство

Разопаковането на картината "Смъртта на дракона" в галерия "Гилдхол" в Лондон за изложбата "Евелин Де Морган: Модерният художник във викториански Лондон", която представя творчеството на Евелин Де Морган (1855-1919) Снимка: Ben Montgomery/Getty Images

На каменист плаж, който свети в червено от лава, огнедишащи дракони заобикалят нещастно изглеждащи затворници, които молят ангел да ги избави от страданието. Картината с маслени бои "Смъртта на дракона"/Death of the Dragon на Евелин Де Морган на пръв поглед прилича на сцена от апокалиптичната книга "Откровение" от Новия завет. 

Но нарисувана между 1914 и 1918 г., тя е и нещо по-лично и критично: алегория за мизерията и робството на Първата световна война и за сблъсъка между доброто и злото.

"Смъртта на дракона"/Death of the Dragon (1914-1918) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

Впечатляващата картина, висока повече от метър, е един от акцентите на новата изложба "Евелин де Морган: Модерният художник във викториански Лондон" в лондонската художествена галерия "Гилдхол", където се съхранява колекцията от произведения на изкуството на корпорацията City of London. На нея са изложени рядко срещани творби от Фондация "Де Морган", както и две наскоро реставрирани картини, завършени едва миналата година, на творби, изгубени при пожар в склад за изкуство през 1991 г. 

View this post on Instagram

A post shared by Guildhall Art Gallery (@guildhallartlondon)

Евелин Де Морган (1855-1919) е художничка, която се противопоставя на очакванията на своята класа и пол, за да се превърне в една от най-впечатляващите художнички на едно поколение. Нейните богато оцветени платна, изобразяващи красиво драпирани фигури, предават послания за феминизъм, духовност и отхвърляне на войната и материалното богатство, което ги прави изключително актуални днес.

Изложбата съвпада с повторното отваряне на музея "Де Морган" в Барнзли, Йоркшир, след мащабен ремонт на покрива, и отговаря на нарастващия интерес към тази по-малко известна художничка. Тя винаги е била засенчвана от съпруга си Уилям - дизайнер на керамика и писател, както и от известните мъже около нея. Това са вуйчо ѝ Джон Родам Спенсър Станхоуп, който също е художник и учител по рисуване, и основателите на течението на прерафаелитите - художниците Уилям Холман Хънт и Данте Габриел Росети.

Голяма част от това, което днес знаем за Де Морган идва от нейната сестра Вилхелмина, която създава фондация "Де Морган", но дори и тя смята за уместно да публикува едва посмъртно биографията на творческата двойка под заглавие "Уилям Де Морган и неговата съпруга". В биографията пише, че родителите им са отхвърлили желанието на Евелин да стане художничка. Разказва се, че майка й е казала, че иска "дъщеря, а не художничка", и съобщава, че е давала бакшиши на преподавателя по рисуване, за да каже на Евелин, че не се справя добре, с надеждата, че може би ще се откаже от мечтата си.

Но Евелин Де Морган заслужава повече от закъснялото признание на света на изкуството. Възпитаничка на Слейд, работеща в края на прерафаелитското движение, тя пренася този безспорно сладникав или прекалено сантиментален жанр на нова територия, създавайки необичайно визионерски и енергични картини.

"Отминаването на любовта"/ Love's Passing (1883-1884) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

Още Първата му "Офелия" била открита в колекция на Андрю Лойд Уебър

Първата му "Офелия" била открита в колекция на Андрю Лойд Уебър

Жените, които изобразява, не са толкова пасивни, колкото тези, изобразявани от нейните съвременници, и са по-скоро символи на действие, отколкото обекти на мъжкия интерес. Вместо удавено тяло, което се носи по реката, както в "Офелия" на сър Джон Евърет Миле, или фигури, чиято основна ценност е външният им вид, ние виждаме умела магьосница, която създава магически отвари, и летящи супергероини, които могат да предизвикват дъжд, гръмотевици и мълнии с пръстите си.

Тези фигури на богини показват влиянието на класическото изкуство, което Де Морган е изучавала. Безупречно изпълнени творби като "Борей и Орития"/Boreas and Oreithyia (1896) разкриват интереса ѝ към митологията и майсторския ѝ подход към човешката форма, напомнящ този на Микеланджело.

"Борей и Орития"/Boreas and Oreithyia (1896) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

Още Забравен и възроден: Геният, който създаде ренесансовата мечта

Забравен и възроден: Геният, който създаде ренесансовата мечта

В композицията на "Смъртта на дракона" е лесно да се види влиянието от "Раждането на Венера" на Сандро Ботичели (1483-1485), която Де Морган вижда във Флоренция. Ако ангелът с ореол на Де Морган повтаря тази идея за прераждане - отразявайки вярата на художника в духовния живот след смъртта, то крилатите зверове са неговият аналог - Смъртта, която винаги хапе по петите хората и заплашва да ги победи.

На други картини в творчеството ѝ Смъртта приема алтернативни форми: тъмен ангел, носещ коса, морски чудовища или по-косвено - пясъчен часовник. Това е символика, която говори за преходността на живота и придобива допълнителна острота в по-късните ѝ творби, предавайки колективната травма от преживяването на Световната война, отнела живота на близо един милион британци.

По време на Първата световна война Де Морган са били в Лондон, така че са били пряко засегнати", казва пред Би Би Си Джин Макмийкин, председател на попечителския съвет на фондация "Де Морган".

"Смъртта е била реална за тях по начин, който до голяма степен сме забравили в наши дни - посочва тя. - Членове на семейството на Уилям умират от туберкулоза, а собственото му здраве често е било доста влошено. Смъртта в известен смисъл винаги е присъствала на заден план."

"Дева Мария на мира"/ Our Lady of Peace (1907 г.) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

Де Морган е била пацифистка и изкуството ѝ се превръща във форма на активизъм. В "Дева Мария на мира"/ Our Lady of Peace (1907) - отговор на бурските войни, рицар моли за закрила и мир, а в "Беднякът, който спаси града"/The Poor Man who Saved the City (1901) мъдростта и дипломацията са застъпени като алтернатива на военната намеса.

"Беднякът, който спаси града"/The Poor Man who Saved the City (1901) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

По-късно, в "Червеният кръст"/The Red Cross (1914-16), ангели носят разпнатия Христос над изсъхнал пейзаж, набразден от белгийски военни гробове -  внушение, че християнската вяра е в противоречие с бруталността на войната, но ни дава надежда за изкупление.

"Никога не трябва да възхвалявате войната", заявява Де Морган в "Резултатът от един експеримент"/Result of an Experiment (1909 г) - книга, написана в съавторство със съпруга ѝ. "Дяволът я е измислил и вие не можете да си представите нейните ужаси."

Още Джон Миле се жени за съпругата на най-добрия си приятел

Джон Миле се жени за съпругата на най-добрия си приятел

По това време идеята за силите на доброто и злото, които действат върху обикновените хора, е широко разпространена. "Спиритизмът е бил доста популярен", твърди Макмийкин и се позовава на писателя сър Артър Конан Дойл - създателят на Шерлок Холмс, като един от най-известните му привърженици.

Според нея вярванията в други светове "вероятно са резултат от сътресенията, огромните промени в обществото, настъпили до началото на века, както и от периода на многото войни, които са оказали влияние върху представата им за света". Несъмнено Де Морган е била повлияна и от свекърва си София, известна спиритуалистка и медиум. При толкова много погубени животи несъмнено е било изкушаващо да се вярва, че може да се възстанови връзката с починалите.

"В духовете на бурята"/In The Storm Spirits (1900) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

За Де Морган материализмът е в противовес на духовността и в много от творбите ѝ стремежът към богатство се свързва със смъртта. Короните, носени от крилатите змии в "Смъртта на дракона", са повтарящ се мотив, обозначаващ алчността и скъперничеството. В "Привързан към земята"/Earthbound (1897) алчен крал в златно наметало, изпъстрено с монети, е на път да бъде повален от ангела на смъртта, а в "Затворената порта"/ The Barred Gate (ок. 1910-1914) на подобна фигура е отказано да влезе в рая.

"Привързан към земята"/Earthbound (1897) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

Още Тайното братство на прерафаелитите

Тайното братство на прерафаелитите

В условията на толкова несигурно бъдеще Де Морган поставя в центъра на работата си значимостта на духовното удовлетворение и щастието. В "Слепота и сладострастие, които гонят радостта от града"/Blindness and Cupidity Chasing Joy from the City (1897) например "сладострастието" е олицетворено като коронована фигура със съкровища, която прогонва "радостта" под формата на ангел.

Тук, както и в "Смъртта на дракона", централните герои са оковани във вериги, което подсказва за попаднали в капан души.

"Слепота и сладострастие, които гонят радостта от града"/Blindness and Cupidity Chasing Joy from the City (1897) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

В "Затворничката"/The Prisoner (1907-1908) залостеният прозорец и окованите китки на жената превръщат пленничеството в метафора на неравенството между половете, намеквайки за подкрепата на Де Морган за всеобщо избирателно право (Евелин е подписала поне две важни петиции, а съпругът ѝ е бил вицепрезидент на Мъжката лига за избирателно право на жените).

"Затворничката"/The Prisoner (1907-1908) на Евелин Де Морган Снимка: ©De Morgan Foundation

Темата се повтаря в "Луна"/Luna (1885), където вързаното с въже тяло на богинята на луната, митологична фигура на женската сила, въздейства като метафора на борбата на жената да влияе върху собствената си съдба.

Въпреки, че е кръстена "Мария", Евелин по-късно приема второто си име, което тогава е неутрално по отношение на пола, тъй като женското изкуство не се приема сериозно. "Тя е искала да бъде разглеждана наравно с колегите си мъже - казва Макмийкин. - Можем да предположим огромна степен на самоувереност и решителност в желанието ѝ да стане професионален художник", добавя тя, като подчертава, че дори майката на Де Морган се противопоставя на избора ѝ на професия.

Още Катастрофа между карета и влак унищожила най-големия му шедьовър

Катастрофа между карета и влак унищожила най-големия му шедьовър

От техническа гледна точка Де Морган също е новатор. Тя експериментира с изпичането и втриването на златен пигмент в творбите си, за да придаде дълбочина и да предизвика интерес, и изследва нови техники за рисуване, изобретени от съпруга ѝ, направени чрез смилане на цветове с глицерин и спирт. В стилово отношение тя също изпреварва времето си. Неконвенционалното използване на розови и лилави цветове и смелите пръстени от светлина в цветовете на дъгата предвещават психеделичните стилове в живописта от 70-те години на ХХ век, а ужасяващите ѝ чудовища не биха изглеждали неуместно в съвременното фентъзи изкуство.

"SOS" на Евелин на Де Морган (1914-1916) отразява темите от "Смъртта на дракона": Първата световна война“ и конфликта между доброто и злото. Снимка: ©De Morgan Foundation

Още Дълго цензурираната картина с голо тяло от Артемизия Джентилески ще бъде реставрирана

Дълго цензурираната картина с голо тяло от Артемизия Джентилески ще бъде реставрирана

Докато в историята на изкуството жените обикновено са изобразявани като девици-майки, като обекти на красотата или като изкусителки, специфичната женска перспектива на Де Морган ги превръща във фигури на надежда, които предвещават различно, по-светло бъдеще.

Например в "Светлина в мрака"/Lux in Tenebris (1895) женската фигура държи маслинова клонка в дясната си ръка, предлагайки път към мира. В "Смъртта на дракона" ангелът е заобиколен от великолепна дъга - символ (заедно с небето) на радостта, който означава духовно удовлетворение и свобода, както и обещание за задгробен живот.

Грешка е да се смята, че творби като "Смъртта на дракона" са "напълно мрачни", твърди Макмийкин, като отбелязва, че "често в апокалиптичните сцени има проблясък на надежда или има част от картината, която е спокойна".

В много отношения "Смъртта на дракона" е оптимистична, изразявайки усещането, че войната - метафоричният дракон, е към своя край и че доброто може да победи злото. В тази екзистенциална битка Де Морган вижда място за своята работа. Когато е само на 17 години, тя се самонаказва, че не рисува достатъчно.

"Изкуството е вечно, но животът е кратък - пише тя в дневника си. - Ще наваксам сега, нямам нито миг за губене."

Картина от изложбата "Евелин Де Морган: Модерният художник във викториански Лондон", в лондонската галерия "Гилдхол", която представя творчеството на Евелин Де Морган (1855-1919) - една от най-забележителните художнички на своето поколение. Снимка: Ben Montgomery/Getty Images

Изложбата "Евелин Де Морган: Модерната художничка във викториански Лондон" може да са види в лондонската художествена галерия "Гилдхол" до 4 януари 2026 г.

Още 4,8 милиона евро за "Лукреция" на Артемизия Джентилески

4,8 милиона евро за "Лукреция" на Артемизия Джентилески

Още Картина на Артемизия Джентилески, която досега се смяташе за изгубена, беше изложена в замъка Уиндзор

Картина на Артемизия Джентилески, която досега се смяташе за изгубена, беше изложена в замъка Уиндзор

Още Баронеса, икона, бунтарка: Лицата на Тамара де Лемпицка

Баронеса, икона, бунтарка: Лицата на Тамара де Лемпицка

Още Един от тримата Карачи, изрисували най-величествените италиански дворци

Един от тримата Карачи, изрисували най-величествените италиански дворци

Още Защо Джеймс Енсор се изрисувал като Христос сред лица-маски в Брюксел

Защо Джеймс Енсор се изрисувал като Христос сред лица-маски в Брюксел

Още Тиеполо бил заставен да рисува за испанския крал и умира в Мадрид

Тиеполо бил заставен да рисува за испанския крал и умира в Мадрид

 

 

Коментирай1

Календар

Препоръчваме ви

Майката на прочутите му деца се самоубива на 42

120 години от рождението на Хенри Фонда

Авторът на химна на ЕС умира на Деня на Европа

220 години от смъртта на Фридрих Шилер

Първият паметник на Ботев във Враца бил изваян от чужденец

Авторът на сегашния - Владимир Гиновски си отива от този свят скромно и с един орден