Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Въглеродът - метафора на живота

НОВАТОРИ

Въглеродът - метафора на живота

Вижте интерпретациите му в кураторската изложба на Слав Недев в арт депо и галерия "Червената точка" от 8 до 30 май 2019

Аксиния Пейчева (Снимка: "Червената точка")

"Въглеродът е един от малкото химични елементи, известни още от античността. Химичният му символ С е съкращение на латинското Carbonium, от лат. carbō - "въглен". Той е неметал. Среща се под няколко алотропни форми, най-известни от които са графит, диамант и аморфен въглерод. Физическите му свойства зависят много от алотропната форма. Например диамантът е много твърд и прозрачен, докато графитът - много мек и непрозрачен.

Разпространен е широко в земната кора, най-вече във варовиците, доломитите и като въглероден диоксид, но също и в находища на каменни въглища, торф и нефт. Във Вселената е четвъртият най-разпространен (като маса) елемент, след водорода, хелия и кислорода.

Въглеродът образува повече химически съединения от всеки друг химически елемент. Към днешна дата са описани над 10 милиона чисто органични съединения, които са само малка част от теоретично възможните.

Аксиния Пейчева (Снимка: "Червената точка")

Може да се каже, че въглеродът е в основата на живота. Всички живи организми са изградени от органични молекули, а те на свой ред - от въглерод. Всички клетки, от които е съставено нашето тяло, съдържат големи количества от този химичен елемент. Една от основните причини за това е вече споменатата способност на въглерода да се свързва с други елементи. Има и други елементи, които се свързват лесно, но единствено въглеродът може да се свързва с други въглеродни атоми и да образува дълги въглеродни вериги и пръстени. Без това негово свойство молекулата на ДНК би била невъзможна. Освен това повечето въглеродни молекули са стабилни (не се саморазпадат), но в същото време могат да влизат в нови съединения. Вероятно тази комплексност и гъвкавост на въглерода са предпоставка и възможност за комплексността и гъвкавостта на живота въобще.

В тази изложба въглеродът е метафора на живота видян като "химия" в най-широк смисъл - като взаимодействие, реакция, горене, превръщане, трансформация, изменение, обмен, консумация, изразходване, енергиен феномен, организация, само-организация и разпад на материята... най-сетне като възможност за самия живот.

Аксиния Пейчева (Снимка: "Червената точка")

Въглеродът може да бъде интерпретиран и като модел на човешкото същество - винаги свързано, отдаващо и приемащо енергия на и от другите и все пак оставащо идентично на самото себе си и запазващо своя специфичен характер. Както въглеродните атоми образуват дълги вериги, така и ние хората се свързваме с околните и изграждаме/участваме в мрежи, кръгове и т.н., които се трансформират, разширяват, свиват или разпадат.

И така, тази изложба е посветена на този позабравен от ежедневна употреба елемент или просто на живота в неговите най-различни форми и проявления."

Слав Недев, куратор

В изложбата ще видите: Аксиния Пейчева - инсталация; Алла Георгиева - живопис; Генади Гатев - живопис; Мария Налбантова -- смесена техника; Моника Найденова -- обекти от стъкло; Павлин Радевски - скулптура; Радослав Мъглов - живопис; RASSIM® -- живопис; Рафаил Георгиев-Рафо - скулптура; Слав Недев - живопис; Стефан Петрунов - живопис

Заповядайте да разгледате интерпретациите на въгерода в арт депо и галерия "Червената точка" от 8 до 30 май 2019 г.

RASSIM® - #3 Живо и Мъртво. 2019 (Снимка: "Червената точка")

Слав Недев е роден в София през 1967 г. Работи и живее в София. От 1989 година работи като художник на свободна практика. Член е на Съюза на българските художници. През 2012 заедно с група съмишленици създава сдружение Биотоп чиято основна цел е реализацията на едноименния проект за инсталация в градска среда.

Носител е на редица награди и отличия като: Първа награда от конкурс за пластика в парк Розариум Казанлък България (2017); грант (за организиране на групова изложба) от Награда "Гауденц Б. Руф" (2016); почетен диплом от Академията за изящни изкуства "Катманду непал" (2012); резиденция в Oberpfälzer Künstlerhaus Швандорф, Германия (2011); резиденция в Cité Internationale des Arts Париж, Франция (2009); През 2016 година курира изложбата τόπος - topographies - ...topias в галерия Райко Алексиев София България.

Като художник на свободна практика има зад гърба си десетки самостоятелни изложби, някои от които са: "Живопис" галерия "Цеентщадел" Берацхаузен, Германия (2017); "Отпечатъци" галерия "Артур" София, България (2016); "Биотоп" галерия "София Прес", София, България (2010); "Образи от никъде" галерия Агрион София, България (2008); "Останки" галерия "Кредо Бонум" София България (2006); "Елементи" галерия "Ракурси" София България (2005); "Между два съня" галерия "Триадис" София, България (2003); "Избрани творби" галерия "Витоша" София, България (1995).

По-важни участия в групови изложби: 7-мо международно пекинско арт биенале "Пътят на коприната и световните цивилизации" Пекин, Китай (2017); τόπος - топографии - ...топии галерия "Райко Алексиев" София, България (2017); "Map of the New Art" фондация "Чини" Венеция, Италия (2015); Snap to Grid LACDA Los Angeles САЩ (2014); To Be Continued... (колекция Гауденц Б. Руф) СГХГ София, България (2014); Open Monument Kunstraum Kreuzberg/Bethanien Berlin, Germany (2013); Earth | Body | Mind KIAF 2012 Metropark Kathmandu Nepal (2012); "Възможност Избор Промяна" НДК София, България (2012); "Environmental Justice" Kunsthal Charlottenborg Копенхаген, Дания (2009); "Българската живопис след 1989" НДК София, България (2002); "Нови имена 2" галерия "Шипка 6" София, България (1993).

Негови творби са част от колекции на Градски музей на Вуковар Вуковар, Хърватска; Съвременно българско изкуство Музей на НБУ София, България; Държавен департамент Вашингтон, САЩ; Гауденц Б. Руф Цюрих, Швейцария; Imago Mundi фондация Бенетон Тревизо, Италия; Кураториум Europäische Kulturarbeit Берацхаузен, Германия; Siddhartha Arts Foundation Катманду, Непал; СГХГ София, България.

През последните години вниманието на художника се насочва към изкуство в градска среда - проекта за инсталация "Биотоп" реализирана скулптура в Парк Розариум Казанлък и проекта за инсталация "Liber Mundi". Работейки по тази и други проекти Слав Недев започва да използва и дигитални изображения които се групират в нови серии като "Биотоп" (2008-17) и "Yogurt Culture" (2016).

Коментирай 0

1/1

Аксиния Пейчева (Снимка: "Червената точка")

Аксиния Пейчева (Снимка: "Червената точка")

Аксиния Пейчева (Снимка: "Червената точка")

RASSIM® - #3 Живо и Мъртво. 2019 (Снимка: "Червената точка")

Календар

Препоръчваме ви

"Open Art Files: Записки и бележки под линия" - прочит на съвременното изкуство в България

Изложбата търси пресечната точка на изкуството с различни медии и промените в изразните средства през последните три десетилетия, обединявайки над 50 знакови български творци

Татуираните философки на бразилката Жизел Куинто

Художничката призовава за свят, в който всички имат права да бъдат, каквито са

Художник вгражда невероятни пастели във вълнуващи природни пейзажи

Аарон Шуер обяснява: "Моето изкуство се ражда от стремежа ми да разбирам естествения свят".

"Капки смях" - първа по рода си сатирична изложба в Бургас

В експозицията в Бургаската художествена галерия "Петко Задгорски" участват 32 художници

"Едроскроените" портрети на Джоузеф Лий

Художникът манипулира лицата на героите си със сегментирани четки