Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Националната художествена академия излага живопис, създадена между 1944 и 1989 г.

БЪЛГАРСКАТА ШКОЛА

Националната художествена академия излага живопис, създадена между 1944 и 1989 г.

Вернисажът е на 8 април от 16:00 до 19:00 часа, а изложбата ще продължи до 14 май

Никола Русев (р. 1950). Етюд-голо тяло, 1975 (Източник: НХА)

Експозицията е част от изложбената програма на "Музейната сбирка" на Националната художествена академия, в рамките на която периодично се излагат отделните й колекции. В изложбата са представени живописни учебни етюди на възпитаници на Художествената академия в периода от средата на 40-те до края на 80-те години на миналия век, голяма част от които непоказвани и непубликувани до този момент.

Още

Националната галерия представя 57 творби на Корнелиу Баба

Националната галерия представя 57 творби на Корнелиу Баба

Сред представените автори са Христо Явашев-Кристо, Добри Добрев, Светлин Русев, Димитър (Диди) Арнаудов, Мито Гановски, Бисера Дженева-Прахова, Иван Вукадинов, Стоян Домусчиев, Стефан Янев, Тодор Терзиев, Андрей Даниел, Тома Върбанов, Николай Драчев, Валентин Колев, Милко Божков, Мими Добрева, Божидар Бояджиев, Яшарали Тахиров, Едмонд Демирджиян, Владимир Пенев, Димитър Чолаков, Евгения Бозаджиева, Ивайло Мирчев, Десислава Минчева, Пламен Вълчев, Антон Стайков, Румен Будев, Борис Сергинов, Елена Панайотова, Светозар Бенчев, Николай Янакиев, Вальо Ченков, Кирил Божков, Атанас Атанасов и др.

Божидар Бояджиев (р. 1956). Портрет на госпожа К., 1985 (Източник: НХА)

Експозицията се придружава с печатно издание. Поради липсата на собствена експозиционна площ, една от целите на Националната художествена академия през последните години е поетапното документиране на колекциите в Музейната й сбирка в отделни каталожни издания. Основната цел на реализирането на подобни тематични издания е популяризирането на малко известни факти от историята на висшето учебно заведение за изкуства и на българския художествен живот от различните периоди, недостъпни като информация към този момент.

Евгения Бозаджиева (р. 1953). Автопортрет, средата на 70-те години на ХХ век (Източник: НХА)

Още

"7 х 5 х 3" - Съвременна българска живопис на "Шипка" 6

"7 х 5 х 3" - Съвременна българска живопис на "Шипка" 6

Настоящият каталог "Колекция Живопис (1944 - 1989). Музейна сбирка на Национална художествена академия" представлява шестото издание от научната поредица на музейната колекция. Поради ограничения му обем, включеният в него материал представя една прецизно подбрана селекция от различни по характер живописни произведения (учебни задачи и творби на свободна тематика), основно на възпитаници и преподаватели на Националната художествена академия.

Милко Божков (р. 1953). Натюрморт, 1976 – 1977 (Източник: НХА)

Възможността за публикуване на живописната колекция от разглеждания период доведе до нейното подробно проучване и коригиране на редица неточности относно датировка на творбите, произход и коректна атрибуция. Чрез изследвания материал, подреден на хронологичен принцип в настоящото издание, могат да се проследят и основните тенденции в развитието на изкуството в България в периода от 1944 до края на 80-те години на миналия век.

Милена Балчева-Божкова, уредник "Музейна сбирка"

Стоян Домусчиев (1935 – 2021). Етюд-голо тяло, 1964 (Източник: НХА)

Изложбата представя художествената сбирка на НХА, Фонд "Живопис" и обхваща периода от 1944 до 1989 година. Основният масив от творби се състои от учебни задачи, а също в по-малка степен и от дарения. Сбирката свидетелства за сложните процеси на еволюция на етюдите и на композициите, разработвани в недрата на Академията.

Димитър (Диди) Арнаудов (1933 – 1989). Етюд-голо тяло, средата на 50-те години на ХХ век (Източник: НХА)

Още

Васил и Бисера - фамилия Вълеви в Галерия "Арте"

Васил и Бисера - фамилия Вълеви в Галерия "Арте"

Въз основа на наличните примери от сферата на "свободното творчество" - колкото и фрагментарни да са - бихме могли да съдим за развитието на живописта у нас от фазата на догматичния соцреализъм до относителната либерализация в края на периода. Разпределението на материала - етюд-глава, етюд-голо тяло, етюд-фигура, композиция, дипломни работи, натюрморт, пейзаж, интериор, портрет и автопортрет, конкурсни работи - в основни линии отразява практическите занимания по живопис в рамките на обучението в Академията.

Андрей Даниел (1952 – 2020). Етюд-голо тяло, 1983 – 1984 (Източник: НХА)

Доколкото е възможно експозицията следва възприетата периодизация: краят на 40-те - първата половина на 50-те години; краят на 50-те - 60-те години; 70-те и 80-те години. Като червена нишка през целия период се долавя неизменната тенденция към постепенно нарастване на личностните особености и към изтласкване и премахване на нормативните структуроопределящи фактори, валидни в миналото.

Мими Добрева (р. 1953). Пейзаж, средата на 70-те години на ХХ век (Източник: НХА)

В края на 40-те и началото на 50-те години доминират "класическите" голи тела - традиционни постановки, отличаващи се с типичните за академизма точна рисунка, тонални степенувания и светлосянъчна моделировка, както и с подчертан акцент към пресъздаването на особеностите на натурата. В рамките на етюда-глава най-талантливите студенти съумяват да осъществят психологически анализ, пресъздаден чрез разнообразни рисунъчни прийоми и богати пластически степенувания.

Още

"Спасение има" от Николай Ангелов-Гари - в Арт Галерия "Ларго"

"Спасение има" от Николай Ангелов-Гари - в Арт Галерия "Ларго"

През 60-те години голите тела придобиват по-открояваща се монументалност на образното внушение. Формите са изградени обобщено, солидно, пространствените ракурси са нестандартни и като правило избягват конвенционалните решения от предишния период. Фигуралните композиции също се променят доста осезаемо. Липсва буквалното натуроподобие и фабулният сюжет. Сега като правило актуални са геометризацията и повишеният декоративизъм, както и подчертаното внимание към чисто пластическите стойности.

През 70-те години виждаме разгръщането на живописта в относително по-широко жанрово ветрило. До голяма степен се заличават различията между етюд-глава и портрет. Разнообразява се типологията на голите тела. Студентите се стремят да наситят фигурата с повишена експресивност на пластическия изказ, който си позволява известен по-незначителен или по-решителен отстъп от натурата в името на автономното въздействие на колорита, на композиционното решение и на формата.

Ивайло Мирчев (р. 1954). Пейзаж от Плевен, 1980 (Източник: НХА)

Още

Полет и отломки - творби на Георги Маринов в Галерия "Контраст"

Полет и отломки - творби на Георги Маринов в Галерия "Контраст"

Интегрирането между отделните жанрове се осъществява далеч по-смело и свободно отпреди. Разгръщането в по-широк диапазон на типологическите разновидности на картинния фонд към края на 80-те години до голяма степен вероятно се дължи и на междувременно увеличения дял на даренията, които попълват сбирката.

Редица от творбите се показват за пръв път. Надяваме се, че те ще предизвикат интереса на студентите, на преподавателите, на специалистите, а и на по-широката публика.

Проф. д. изк. Чавдар Попов

Пламен Вълчев (р. 1951). Равносметка, ок. 1988 (Източник: НХА)

Този проект е реализиран с финансовата подкрепа на Министерството на културата

Организатор - Фондация "Св. Пимен Зографски"

Екип: д-р Милена Балчева-Божкова (ръководител на проекта и уредник на "Музейната сбирка" на НХА), проф. д. изк. Чавдар Попов, д-р Росен Тошев, доц. д-р Стефан Белишки, Силвия Милославова, Антон Иванов, Диди Спасова.

Още

В Дубай отвори врати панаирът на изкуствата

В Дубай отвори врати панаирът на изкуствата

Още

MADE IN ЛЕЩЕН Vol. 3 – Резидентска изложба на млади български визуални артисти

MADE IN ЛЕЩЕН Vol. 3 – Резидентска изложба на млади български визуални артисти

Още

Изложба на Банкси беше открита в Брюксел

Изложба на Банкси беше открита в Брюксел

Още

Шедьовър на Ван Ейк е изложен в нов параклис в катедралата в Гент

Шедьовър на Ван Ейк е изложен в нов параклис в катедралата в Гент

Още

100 години Йозеф Бойс: непреклонен, мистериозен и харизматичен

100 години Йозеф Бойс: непреклонен, мистериозен и харизматичен

Още

Изложбата "Данте плюс 700 - софийско издание" отбелязва годишнината от смъртта на големия италиански поет

Изложбата "Данте плюс 700 - софийско издание" отбелязва годишнината от смъртта на големия италиански поет

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Музеят "Ван Гог" в Амстердам отбелязва 150-ата годишнина на импресионизма с ретроспективна изложба

"Да живее импресионизмът!" ще покаже най-значимите творби на френския импресионизъм от музеи и частни колекции в Нидерландия

"Наско Х., летящият охлюв и механизмите" от Атанас Хранов

Изложбата се открива на 18 април и ще продължи до 23 май 2024 г.

"Наско. Х., летящият охлюв и механизмите" на Атанас Хранов

Изложбата в галерия "Ракурси"е представена от известния писател, поет и драматург Александър Секулов, който съвместно с художника създава поредица от колекции

Хървати отвориха в Дания най-големия частен музей на илюзиите в Европа

В новия музей са представени някои напълно нови илюзии, които са свързани с датската култура и история

Режисьорът Джеки Стоев дари на АЕЦ "Козлодуй" 20 графики на художника Любен Стоев

Картините са от графичен цикъл "Първа Атомна", създадени през периода 1970-1976 г., на обща стойност 21 000 лева

"Облаци в свободен полет" - вижте лицето на съвременното иранско изкуство

Специалност "Иранистика" в Софийски университет "Св. Климент Охридски" съвместно с галерия "Интро" ни канят на изложбата с творби на иранските художници Судабе Чалащари и Фаршид Давуди