Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

От затвора до Кан: Пътят на Джафар Панахи към световното кино

ИЗКУСТВО И СЪПРОТИВА

От затвора до Кан: Пътят на Джафар Панахи към световното кино

След години на забрани и затвор, Панахи триумфира в Кан със „Златна палма“ за филма „Обикновен инцидент“

Кинофестивалът в Кан и голямата награда "Златна палма", връчена от Кейт Бланшет в ръцете на Джафар Панахи за "Обикновен инцидент". Снимка: Getty Images

"Аз съм филмов режисьор. Не мога да направя нищо друго. Ако не ми позволяват да снимам, ще режисирам с въображението си."

Тези думи, изречени от Джафар Панахи преди повече от десетилетие, илюстрират несломимия дух на един от най-смелите и оригинални гласове в съвременното световно кино. Поводът да отправим поглед към неговото творчество и биография стана спечелването на "Златна палма" на фестивала в Кан 2025 г. за филма "Обикновен инцидент" - едно постижение, което затвърждава мястото му сред великите в киното.

Джафар Панахи по време на официалната церемония по награждаването на 78-ото издание на кинофестивала в Кан. Снимка: Getty Images

Още След години мълчание и затвор: Панахи триумфира в Кан и се прибра у дома

След години мълчание и затвор: Панахи триумфира в Кан и се прибра у дома

От занаятчия до поет на реалността

Роден през 1960 г. в град Мияне, в Северен Иран, Панахи произлиза от скромно семейство. Първоначално учи графичен дизайн, но скоро страстта му към киното го отвежда към Филмовото училище в Техеран. Работи като асистент на легендарния Абас Киаростами, от когото наследява вкус към минимализма, влечението да работи с непрофесионални актьори и дълбоката морална етика.

През 2006 г. иранският режисьор Джафар Панахи спечели наградата „Сребърна мечка“ (Jury Grand Prix) на 56-ия Берлински международен кинофестивал за филма си Offside Снимка: Getty Images

Неговият дебютен филм "Белият балон" (1995), написан от Киаростами, печели наградата Златна камера в Кан и бележи началото на международното му признание. Но Панахи бързо намира собствен почерк и се отдалечава от пасторалната поезия на учителя си, като насочва погледа си към социалната реалност на съвременен Иран.

Джафар Панахи позира с наградата "Златна палма" за "Обикновен инцидент" Снимка: Getty Images

Още "Обикновен инцидент" на иранския режисьор Джафар Панахи триумфира със "Златна палма" в Кан

"Обикновен инцидент" на иранския режисьор Джафар Панахи триумфира със "Златна палма" в Кан

Филмография вместо манифести

"Огледалото" (1997), "Кръгът" (2000) и "Пурпурно злато" (2003) разкриват Иран, какъвто рядко се вижда на екран - чрез историите на жени, бедни, маргинализирани и потиснати хора.

"Кръгът" е болезнено точно изследване на женската несвобода в една патриархална система, което му носи и "Златен лъв" във Венеция, но и гнева на иранските власти.

Джафар Панахи позира с наградата "Златна палма" за "Обикновен инцидент" Снимка: Getty Images

През 2010 г. Панахи е арестуван и осъден на 6 години затвор и 20-годишна забрана да снима, пътува и дава интервюта - наказание, което се превръща в емблема на културното потисничество в страната. Но вместо да мълчи, той снима филма "Това не е филм" (2011) - документ на съпротивата, заснет в дома му и изнесен тайно от Иран в... USB, скрито в торта.

Следват "Такси" (2015) - където той самият кара такси и разговаря с пътниците, и "Три лица" (2018) - поредното изследване  идентичността и цензурата.

Джафар Панахи позира с наградата "Златна палма" за "Обикновен инцидент" Снимка: Getty Images

Още "Без мечки" на Джафар Панахи и "Под слънцето" на Шарлот Уелс - в програмата на 27-ия СФФ

"Без мечки" на Джафар Панахи и "Под слънцето" на Шарлот Уелс - в програмата на 27-ия СФФ

Визуален стил: реалността без украса

Киното на Панахи е изчистено, директно и поразително в своята етична яснота. Камерата често остава статична, а сюжетите - привидно "обикновени" - се разгръщат с натрупване, наблюдение и тишина. Работата с непрофесионални актьори придава документално усещане, но именно в този реализъм се крие неговата сила: той не украсява реалността, а я разголва.

Темите му - социална несправедливост, правата на жените, изолацията, несвободата, ежедневието под репресивна система - са постоянни за режисьора.

Но Панахи никога не проповядва тези теми като морализатор. Той пита. И гледа. И чака зрителя да направи крачка към истината.

Кейт Бланшет, която връчи "Златната палма" на Панахи (в средата) и Жулиет Бинош, която беше председател на журито, Снимка: Getty Images

Още Режисьорът Джафар Панахи бе освободен под гаранция от ирански затвор

Режисьорът Джафар Панахи бе освободен под гаранция от ирански затвор

Политиката като неизбежен антагонист

Дори когато Панахи не прави "политическо кино", неговата етика и изборите му неизбежно го сблъскват с властта. Забраната да снима го превръща в символ на културната съпротива. Международната общност многократно го защитава - от Берлинале, Кан, Венеция, до ПЕН центъра и Amnesty International. А самият той никога не напуска Иран за постоянно - избира да остане, да снима и да свидетелства от място.

Триумф в Кан: "Златна палма" като акт на признание и надежда

С "Обикновен инцидент", заснет отчасти в нелегалност, Панахи отново доказва, че голямото кино не се нуждае от законови разрешения, а от смелост. Присъствието му в Кан, а след това и завръщането му в Иран, предизвикаха вълна от международни реакции - от възторг до тревога. Привърженици го посрещнаха с цветя, докато официалните медии в Иран мълчаха или го осъждаха като "враждебната западна интерпретация" на Иран.

Плакат в Берлин през 2012 г. в рамките на Берлинале, на който пише "Къде е Джафар Панахи?" Снимка: Getty Images

Ето и пет филма на Джафар Панахи, които препоръчваме да гледате.

1. "Белият балон" (1995)

Източник: IMDB

Дебютният филм на Панахи, написан от Абас Киаростами, е фино и поетично пътешествие през очите на едно дете. Под повърхността му се крият социални наблюдения и символи, които по-късно ще бележат цялото му творчество.

Награда "Златна камера", Кан 1995

2. "Кръгът" (2000)

Източник: IMDB

Това е смела критика към положението на жените в Иран, разказана чрез серия свързани истории. Филмът е забранен в родината му, но става международна сензация.

"Златен лъв", Венеция 2000

3. "Това не е филм" (2011)

Източник: IMDB

Мета-документален шедьовър, заснет в домашен арест, който разказва за невъзможността да се снима. Иронично и болезнено, това е акт на кино от инат и вяра.

USB флашката, с която филмът е изнесен в Кан, се превръща в символ на съпротивата чрез изкуство.

4. "Такси" (2015)

Източник: IMDB

Панахи сяда зад волана на такси в Техеран и води разговори с различни пътници. Смесица от фикция и реалност, с чувство за хумор и човечност.

"Златна мечка", Берлин 2015

5. "Обикновен инцидент" (2025)

Защо да го гледате: последният му филм, отличен със "Златна палма" в Кан, разказва интимна история с универсален отзвук. Панахи се завръща към тихата сила на погледа и малките драми, които променят света.

"Златна палма", Кан 2025

Още Иранският филмов режисьор Джафар Панахи започна гладна стачка в затвора

Иранският филмов режисьор Джафар Панахи започна гладна стачка в затвора

Още Иранските кинодейци поискаха освобождаването на режисьора Джафар Панахи

Иранските кинодейци поискаха освобождаването на режисьора Джафар Панахи

Още Шестгодишна присъда за световноизвестния ирански режисьор Панахи

Шестгодишна присъда за световноизвестния ирански режисьор Панахи

Още Дисидентът Джафар Панахи отправи обвинения към властите в Техеран в писмо до кинофестивала във Венеция

Дисидентът Джафар Панахи отправи обвинения към властите в Техеран в писмо до кинофестивала във Венеция

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Според някои восъчните клепачи на скулптурите му се повдигат

Как Медардо Росо остава в сянката на Роден заради характера си

Дебра Берние вижда въображаеми лица и фигури и вдъхва живот на виденията си

Голяма част от творчеството на Берние разглежда темите за плодородието и майчинството

Албена Тагарева: Театърът е трибуна и не е безразлично какво и как се говори от нея

"Продължавам да вярвам, че за да бъде актуален и да печели вниманието на публиката театърът трябва да се занимава с темите и проблемите на нашето съвремие включително политическите", казва театроведът, изследовател и мениджър

Графикът Петър Лазаров: Вдъхновява ме да работя по музикално или литературно произведение

Художникът гостува със самостоятелна изложба във варненската галерия "Ларго"

Авангардист номер едно умира в катастрофа

Животът на приятеля на Матис и Пикасо - Андре Дерен

Кантус Фирмус ще съди ректора на СУ "Св. Климент Охридски" за набеждаване и клевета

"Винаги сме работили, спазвайки законите на Р. България и подобни неподготвени, но целево тиражирани изказвания, не са подходящи за ректор на висше учебно заведение", заявява Васил Димитров