Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Джаксън Полък капсулира американския културен контекст след Втората световна война

ВЕЛИКИТЕ МОДЕРНИСТИ

Джаксън Полък капсулира американския културен контекст след Втората световна война

По думите на художника и изкуствовед Лъчезар Бояджиев Полък е нещо като шаман, той е парадигмалният художник на втората част на 20 век

Джаксън Полък сред свои картини в ателието си "The Springs" в Ист Хамптън, Ню Йорк на 23 август 1953 г. (Снимка: Getty Images)

"Джаксън Полък е фигура, която е сходна с други митологизирани фигури в изкуството на 20 и началото на 21 век. Автори, които някак успяват да капсулират в своята работа и в своя живот въжделенията, клишетата, в много отношения, и амбициите на цял един културен контекст. И в случая с Джаксън Полък, това е американският контекст след Втората световна война".

Още

От личната колекция на Чаушеску е намерената у нас картина на Джаксън Полък

От личната колекция на Чаушеску е намерената у нас картина на Джаксън Полък

Това разказа пред БТА художникът и изкуствовед Лъчезар Бояджиев за американския артист, който се предполага, че е автор на иззетата при акция на ГДБОП картина у нас.

По думите му мястото на Джаксън Полък в американския художествен контекст може да бъде сравнено с това на Владимир Димитров-Майстора в българския контекст, но умножено по 50-те щати на САЩ.

Лъчезар Бояджиев посочи, че Полък е минал през школуване при Томас Харт Бентън - един от т.нар. "регионалисти" от 30-те години в Америка. Той свързва динамиката на живописното поведение върху платното с живописта с пясък на индианците от племето навахо.

"В Ню Йорк, поддържан от своите колеги, други абстрактни експресионисти като Уилям де Кунинг, Барнет Нюман, Марк Ротко и т.н., в края на 40-те години той развива един стил, който става основата за това, което след Втората световна война считаме за преместване на столицата на модерното изкуство от Париж в Ню Йорк", коментира Бояджиев.

Предполагаемата картина на Джаксън Полък, открита у нас (Снимка: БНТ/БТА)

Още

Откритата у нас картина на Джаксън Полък е под охрана, експерти проверяват автентична ли е

Откритата у нас картина на Джаксън Полък е под охрана, експерти проверяват автентична ли е

Според него това преместване е въз основата на амбициите на изкуството, размерите на платната и тоталната въвлеченост на художника в работата му. Освен това се премества цялата парадигма на съвременното изкуство - то променя света мистично, а не като някакъв вид революционна дейност в реалната среда. "В този смисъл Джаксън Полък е нещо като шаман. Джаксън Полък е парадигмалният художник на втората част на 20 век", допълни Лъчезар Бояджиев.

Българският художник и изкуствовед разказа, че картина на американския артист е вече представяна у нас. Произведение на Джаксън Полък е било част от изложбата "Художникът на работа в Америка". Експозицията е от 1979 г. и е била показана в галерията на Съюза на българските художници на ул. "Шипка 6" в София.

Лъчезар Бояджиев коментира и техниката на Джаксън Полък за изливане и капене на боя, за която се смята, че е предшественик на екшън пейнтинга.

"От този вид акции произлизат след това хепънингите, пърформансите... Това е вид действие с живописни средства", разказа Бояджиев. По думите му, за целта се използва индустриална боя, която се излива директно от тенекиените кутии върху платно, разположено на пода и неограничено от рамка. "Живописната повърхност е един вид сцена. Сцена, върху която художникът или свещенодейства, или живописва според избора на зрителя", каза още Бояджиев.

Пред картината "Mural" на Джаксън на Полък част от негова изложба в Берлин през ноември 2015 г. (Снимка: Getty Images)

Още

Кой е най-разпознаваемият практик на абстрактния експресионизъм?

Кой е най-разпознаваемият практик на абстрактния експресионизъм?

Американският художник Джаксън Полък е един от водещите представители на абстрактния експресионизъм. Роден е на 28 януари 1912 г. в Коуди, щата Уайоминг, САЩ. През 1928 г. семейството се установява в Лос Анджелис , където Джаксън Полък се записва в гимназията за изобразителни изкуства. През есента на 1930 г. Полък напуска дома си и се премества в Ню Йорк, където се записва в Лигата на студентите по изкуства при художника Томас Харт Бентън.

През 1936 г. Джаксън Полък усвоява техниката на боите, които активно използва в изкуството си от началото на 40-те години на 20 век. На една от експерименталните работилници, организирани от мексиканеца Давид Сикейрос в Манхатън, той за първи път използва течна боя, изливайки я върху платното.

Мъж минава покрай картина на Джаксън Полок по време на изложбата "Незавършено: мислите остават видими" на 1 март 2016 г. в Ню Йорк (Снимка: Getty Images)

Още

Демерджиев: Твърдения в доклада на САЩ за България вече не са актуални

Демерджиев: Твърдения в доклада на САЩ за България вече не са актуални

Първата му картина е "Стенопис". Тя е рисувана през 1943-1944 г. за Пеги Гугенхайм, негова любовница и колекционер. Картината е с размери от над 2,4 метра височина и близо 6 метра дължина и е ключова за кариерата на художника, който започва да заменя символичните форми с похватите на абстрактния експресионизъм. Най-известните му картини са от неговия т.нар. "капков период" от 1947 г. до 1950 г. През 1947 г. Полък за първи път използва техника при рисуване чрез изливане върху платното или капкова техника, както той я нарича.

За нанасяне на боята Джаксън Полък използвал твърди четки, пръчки и дори спринцовки. Художникът рисувал картините си на етапи, като редувал седмици на рисуване със седмици на съзерцание, преди да завърши платното. Резултатът от неговата работа бил огромни площи, покрити със сложни линейни модели, в които се сливат изображение и форма, завладяващи зрителите със своята мащабност и сложност. Техниката му за изливане и капене на боя е смятана за предшественик на екшън пейнтинга.

Още

ГДБОП откри в България картина на Джаксън Полък за 50 млн. евро

ГДБОП откри в България картина на Джаксън Полък за 50 млн. евро

От края на 40-те и началото на 50-те години на 20-и век Джаксън Полък прави самостоятелни изложби в Ню Йорк почти всяка година, представяйки нови картини. Творбите му са представяни от Пеги Гугенхайм през 1947 г., от галерията на Бети Парсънс от 1947 г. до 1952 г. и накрая от Сидни Джанис галерия. Една от тях, наречена No.5, от 1948 г. държи световния рекорд за най-скъпа картина в продължение на 5 години, след като през 2006 г. е продадена за 140 млн. долара на търг от анонимен купувач.

Последната си поредица от големи произведения художникът рисува през 1953 година, преплитайки аспекти от предишните му стилове и изображения. Въпреки че здравето му се влошава след 1953 г., Джаксън Полък създава картините "Бяла светлина" (1954) и "Аромат" (1955).

20 септември 2016 г. Пред картината "Сини полюси" на Полък в Кралската академия на изкуствата в Лондон (Снимка: Getty Images)

През целия си живот Джаксън Полък страда от алкохолизъм. На 11 август 1956 г. загива при автомобилна катастрофа, след като седнал зад волана след употреба на алкохол, припомня БТА.

Още

Откраднаха картина на Джакомо ди Кирико от музей в Италия

Откраднаха картина на Джакомо ди Кирико от музей в Италия

Още

Картината "Предачката" на Камий Писаро не е била открадната по време на Втората световна война

Картината "Предачката" на Камий Писаро не е била открадната по време на Втората световна война

Още

Откраднаха три творби на Ай Вейвей от галерия в Хамбург

Откраднаха три творби на Ай Вейвей от галерия в Хамбург

Още

"Да откраднеш "Мона Лиза" – напрегнато разследване,  вдъхновено от истинска история

"Да откраднеш "Мона Лиза" – напрегнато разследване, вдъхновено от истинска история

Коментирай 9

Календар

Препоръчваме ви

Защо Владимир Михайлов обича лошото време?

"Не трябва да легитимираме чрез работата си неправдите, трябва да се грижим за това, какво казваме на хората", категоричен е актьорът и музикант

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

Почина скулпторът проф. Венелин Божидаров

Опелото в негова памет ще се състои на 18 април от 14 ч. в параклиса на Централните варненски гробища

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

Отиде си художникът проф. Васил Овчаров

Поклонението ще бъде на 16 април от 12:30 часа, в ритуалната зала на Централните софийски гробища

Циганка й предсказала, че ще властва над сърцето на крал

260 години от смъртта на жената-символ мадам дьо Помпадур