ДИСКУСИИ ЗА КИНОТО
Стрийминг платформите още се борят за престиж сред кинотворците
"Дали след 100 години ще празнуваме появата на стрийминг платформите, както сега отбелязваме годишнините на киното", пита директорът на Кинофестивала в Кан Тиери Фремо
Редактор : / 817 Прочита 0 Коментара

Актрисата и продуцентка Кейт Бланшет защити киното, което е изправено пред доминацията на стрийминг платформите и сериалите, на пресконференция преди испанските кинонагради "Гоя", като предупреди за опасността да бъде унифициран творческият модел.
Тя призова колегите си да имат амбициозни идеи, да не се поддават на типизирана форма, защото това се отразява върху погледа към сюжета, героите и в крайна сметка на възприемането на филма.
Февруари 2022 г. Кейт Бланшет на испанските годишни филмови награди "Гоя" (Снимка: Getty Images)
Коронавирусната пандемия затвори киносалоните преди две години и увеличи популярността на стрийминг платформите като Нетфликс, Амазон прайм, Дисни плюс. Най-новият филм на Бланшет е заснет за Нетфликс - "Не поглеждай нагоре".
Затова тя призна възможностите, които дават поточните услуги, но подчерта, че е "нехайно" да не се разгледат последиците от консумирането чрез стрийминг, без посещения на киносалоните през последните 18 месеца. За нея "в творческите индустрии монополите са бедствени и опасни".
Спорът киното срещу стрийминг платформите подхранва кинофестивалът в Кан, който от 2017 г. не допуска снимани за тях филми в официалната си селекция. Те могат да бъдат представяни извън нея и така не се състезават за наградите.
Именно Тиери Фремо зададе въпроса дали след 100 години ще празнуваме появата на стрийминг платформите, както сега отбелязваме годишнините на киното.
Тиери Фремо - директорът на Кинофестивала в Кан (Снимка: Getty Images)
Срещу настъплението на стрийминг платформите са се изказвали много актьори и режисьори.
Хелън Мирън обърна внимание, че Hетфликс има опустошителен ефект за кинотворците и киното, защото премахва общото преживяване, което е толкова важно.
Когато пандемията принуди студиата да отложат пускането на филмите в киносалоните и да се обърнат към стрийминг платформите, режисьорът Кристофър Нолан обърна внимание, че това дори няма смисъл икономически.
Хелън Мирън (Снимка: Getty Images)
Актрисата Скарлет Йохансон дори заведе дело срещу "Дисни" през юли миналата година, като обвини компанията, че е нарушила договора й, като е предложила филма "Черната вдовица" в стрийминг канала Дисни плюс едновременно с излизането му в киносалоните.
Доводът й беше, че това намалява хонорара й, който се основава частично на приходите от бокс-офиса.
Скарлет Йохансон (Снимка: Getty Images)
Стивън Спилбърг гледа на стрийминг платформите като заплаха за киносалоните. За него киното е неделимо от съпреживяването на някой филм. Той е категорично против включването на заснетите за стрийминг канали филми сред претендентите за наградите "Оскар", но Академията за кинематографично изкуство и наука не споделя това мнение.
Срещу стрийминг каналите обаче твърдо застана Гилдията на режисьорите, която промени категорията си за пълнометражен филм в "Изключително режисьорско постижение с пълнометражен филм за киносалоните". Но дори и Спилбърг възнамерява да снима филми за Нетфликс, макар и да призовава хората да предпочитат гледането им в кината с оптимален звук и визуални ефекти.
Стивън Спилбърг (Снимка: Getty Images)
Мартин Скорсезе публикува цяло есе срещу стрийминг платформите, но и той призна, че те помагат филмите да достигнат до повече хора. За него стрийминг платформите намаляват стойността на киноизкуството, защото гледат на филмите като на съдържание, което да бъде използвано и от което да се извличат печалби.
Срещу стрийминг платформите са се изказвали също режисьорките София Копола и Пати Дженкинс, която обаче обаче прие продължението на "Жената чудо" да излезе едновременно в тях и в киносалоните.
Мартин Скорсезе (Снимка: Getty Images)
Популярните платформи имат все повече абонати, но досега те не са създали ново име в киното. На това обърна внимание Тиери Фремо. Те са много добри да привличат утвърдени режисьори, на които възлагат дори сериали.
Свой популярен франчайз обаче нямат и дори самият главен изпълнителен директор на Нетфликс Рийд Хастингс признава, че в сравнение с "Хари Потър" и "Междузвездни войни" имат още много дълъг път.
В крайна сметка предназначението на филмите е да имат повече зрители, независимо дали те ще предпочетат удобството и безопасността на дома или престижа и по-високото качество на киното. И двата начина привличат не само публика, но и печалба.