Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Паметта като последно убежище

ПАМЕТ И РЕФЛЕКСИЯ

Паметта като последно убежище

Премиерата на късометражния игрален дебют на Емил Спахийски "Денят, в който тя ще се роди" ще се състои в рамките на фестивала IN THE PALACE International Short Film Festival на 29 юни (неделя), 17.00 часа в Перник

Актьорите Пламена Гетова и Ириней Константинов участват в дебютния късометражен игрален филм на Емил Спахийски - "Денят, в който тя ще се роди". Източник: Екип на филма

Късометражният филм "Денят, в който тя ще се роди" на Емил Спахийски е по разказа на Йорданка Белева и е част от програмата на IN THE PALACE International Short Film Festival (29 юни, Перник).

Кадър от филма "Денят, в който тя ще се роди" Източник: Екип на филма

В българското кино рядко се появява произведение, което с дълбочина и визуална чувствителност да се заеме с темата за остаряването, паметта и невидимото насилие, което съвременното общество упражнява над своите "забравени" майки и бащи, баби и дядовци. Късометражният филм "Денят, в който тя ще се роди", не само поставя тези въпроси на масата, но ги изговаря с естетическа сила и емоционална точност.

Актьорите Пламена Гетова и Ириней Константинов участват в дебютния късометражен игрален филм на Емил Спахийски - "Денят, в който тя ще се роди". Източник: Екипът на филма

По разказ на Йорданка Белева, адаптиран със сценария на Емил Спахийски и помощта на Богдан Мурешану, филмът проследява историята на Марта - жена, обитаваща старчески дом, където нейната реалност е разяждана от деменция и ежедневна жестокост. Изоставена от близките си, тя намира спасение не във физическата свобода, а във вътрешния си свят - изграден от ярки, пулсиращи фрагменти от миналото.

Кадър от филма "Денят, в който тя ще се роди" Източник: Екип на филма

Това не е просто история за загуба на памет, това е история за съхраняване. Докато светът около нея избледнява в сиви тонове на бюрокрация, безразличие и насилие, вътрешният свят на Марта е наситен с живот, цвят, любов и болка. Нелинейната структура на филма - която прелива между различни времеви пластове и версии на Марта ни потапя в опита на една разпадаща се, но съпротивляваща се психика.

Кадър от филма "Денят, в който тя ще се роди" Източник: Екип на филма

Паметта тук е форма на бунт, средство за идентичност и отказ от деградация. Някогашното ѝ деветнадесетгодишно "аз", момичето, което планира сватба с любимия Юлиан, е противопоставено на безпомощната възрастна жена в институцията.

Между тях стои пропастта на времето, но и нишка на емоционална последователност, която филмът внимателно проследява. Това е нишката, която държи душата на Марта цяла.

Кадър от филма "Денят, в който тя ще се роди" Източник: Екип на филма

Актрисата Пламена Гетова създава роля, която едновременно плаши и вдъхновява. Нейната Марта е ранима, загубена, но и пронизана от сила, която се усеща дори в най-тихите ѝ моменти. Присъствието на Ириней Константинов и Юлиан Костов, както и на останалия актьорски състав, засилва усещането за рязко разчленен, но напълно реален свят, където любовта и отчуждението вървят ръка за ръка.

Юлиян Костов и Мирела Илиева Източник: Екипът на филма

Още Пламена Гетова и Ириней Константинов са главните герои във филма "Денят, в който тя ще се роди"
НОВО БЪЛГАРСКО КИНО

Пламена Гетова и Ириней Константинов са главните герои във филма "Денят, в който тя ще се роди"

"Денят, в който тя ще се роди" е и социална аларма, отправена към българското общество. Историята на Марта е историята на хиляди възрастни хора, превърнати в обекти на грижа, но лишени от глас, интимност и присъствие. Домовете за стари хора - често места, лишени от човечност - тук се явяват като затвори, в които паметта е единственият изход.

Филмът изговаря неудобната истина: грижата за възрастните у нас често е институционализирана и в липсва каквато и да е емпатия. Обществото е склонно да приеме "объркването" на страдащите от деменция като нещо досадно, а не като симптом на болка и опит за самосъхранение.

Точно тук филмът прави своя най-силен жест, заявявайки, че "дементното" съзнание не е празно, а пълно с преживявания, които все още заслужават уважение и са валидни.

Режисьорът и сценарист Емил Спахийски по време на снимките на филма

Операторската работа на Кирил Проданов е въздействаща - с приглушена палитра за сцените в дома и топли, живи цветове за фрагментите от миналото.

Контрастът не илюстрира само времето, а емоционалната истина на всяка реалност. Монтажът на Мартин Захариев - Майса гради с изящество този вътрешен диалог между настоящето и миналото, без да разчита на излишни експозиции. Музиката на Георги Стрезов добавя допълнителен пласт към емоционалната амплитуда на филма - без да се натрапва, тя води зрителя през емоционалния лабиринт на героинята.

Още Блага в страната на пазарната икономика
РЕВЮ

Блага в страната на пазарната икономика

Още Филм за създаването на българските железници препълни залата на кино "Освобождение"
ПРЕМИЕРА

Филм за създаването на българските железници препълни залата на кино "Освобождение"

Още Стефан Командарев започва снимки на новия си филм "Made in EU"
НОВ ФИЛМ

Стефан Командарев започва снимки на новия си филм "Made in EU"

Още Стефан Командарев представя в САЩ филма "Уроците на Блага" - българската номинация за награда "Оскар"
СВЕТОВЕН УСПЕХ

Стефан Командарев представя в САЩ филма "Уроците на Блага" - българската номинация за награда "Оскар"

 

 

Коментирай3

Календар

Препоръчваме ви

Пътешествия по света с билет за кино

Всяка вечер от 1 до 17 август в салоните на Културен център G8, Евро синема и Дом на кината ще се прожектират филми, които водят зрителите до интересни и непознати кътчета на Земята

"На Север" вече е в кината – драма за вярата, страха и цената на човешкия живот

Копродукция между Румъния, Франция, Гърция, Чехия, Белгия и България, филмът носи мощно хуманно послание и разказва една напрегната история, вдъхновена от истински събития

С новия филм на Паоло Сорентино ще бъде открит кинофестивалът във Венеция

"Сорентино се завръща в конкурса с филм, който е предопределен да остави следа заради своята оригиналност и голямата си актуалност", казва артистичният директор на фестивала Алберто Барбера

Зъбата носталгия: Феновете на "Челюсти" отбелязаха празника на филма с акули и рокендрол на Марта'с Винярд

Петдесет години по-късно сенките под вълните още вълнуват – островът легенда се превърна в сцена на култова носталгия

Фондация "Имам идея" учредява стипендия "Владимир Трифонов" за студенти с траен интерес към киното

Инициативата почита паметта на дългогодишния селекционер на "Киномания" и подкрепя бъдещите кинодейци