КИНОФЕСТИВАЛИ
Битоля събира майсторите на кинокамерата, започва фестивалът "Братя Манаки"
43-тото издание на международния кинофест ще бъде под мотото "Реалността не е достатъчна"
Автор : / 638 Прочита 3 Коментара
Снимка: iStock by Getty ImagesВ Северна Македония киносалоните не са много на брой, но в един град такъв има със сигурност - Битоля. Там са живяли и творили братята Янаки и Милтон Манаки, останали в балканската история като оператори на първите филми, заснели истории от тук - като посещенията на султан Мехмед V, на сръбския княз Петър I, на гръцкия крал Константинас, местни празници, сватби, та дори и революционни действия на Вътрешната македоно-одринска революционна организация.
От тях до наши дни са запазени близо два километра филмова 35 мм лента, близо 19 хиляди негатива и около 18 хиляди фотографии. В чест на братята Манаки от 1979 година се провежда филмов фестивал, посветен на операторското майсторство.
Тази година той ще е от 19 до 26 август. А участниците ще се състезават за Златна, Сребърна и Бронзова камера 300. Кинофестивалът ще е едновременно на три точки в Битоля - Културния център, кино "Манаки" и Офицерския дом в града, а тазгодишното мото е "Реалността не е достатъчна".
Кадър от "Божията ръка" на Паоло Сорентино (Снимка: Netflix)
Фестивалната програма на 43-тото издание започва с "Божията ръка" на Паоло Сорентино.
В нея са включени и победители от фестивалите в Кан, Берлин и Карлови Вари - "Триъгълник на тъгата" на Рубен Йостлунд, "Алкарас" на Карла Симон, както и "Карай колата ми" на Хидетоши Шиномия.
Кадър от "Карай колата ми" на Хидетоши Шиномия (Снимка: Netflix)
Публиката ще гледа още "ЕО" на Иржи Сколимовски, "Майка и син", "Римини", "Отблизо", "Осем планини", "От рая", както и два македонски филма - "Снежанка накрая умира" на Кристиян Ристевски и "Мими" на Дариан Пейовски.
Най-очаквана е появата на Антъни Дод Мантъл, който ще бъде награден със "Златна камера 300" за цялостно творчество. Той е носител на "Оскар" за най-добра операторска работа за "Беднякът милионер" на Дани Бойл и приеман за пионер при използването на цифровата камера при заснемането на кинофилми.
Селекцията за програмата от късометражни филми е от 12 заглавия, между които "Дни без", "Варшава", "Последният ферибот от острова на тревата", "Череши", Мемоар на една непредвидена буря", "Коса, яйце, домашна работа", "Тръби в небето", "Въпреки всичко" и от програмата на Кан - "Нощна светлина". Отличителна черта на заглавията е, че сред тях доминират тези снимани от жени-оператори.
Същото може да се каже и за операторите на филмите от документалната програма - две трети от заглавията там са на жени-кинематографисти, като в нея са включени 10 филма. Сред тях са "Три минутно удължаване" - визуално есе с архивни кадри на Варшавското гето и "Работнически фабрики" на хърватския автор Сърджан Ковачевич. Журито на тази програма е съставено също от повече жени.
Студентската програма "Първи стъпки" включва 18 филма от 17 държави, сред тях един македонски и по един от Словения, Гърция, Косово и Хърватия. Състезанието в тази програма е за наградата "Кристална камера 300", която ще присъди международното жури.
В рамките на фестивала уъркшоп ще има операторът Антоан Хеберле, който е работил с редица европейски режисьори, а е кинематографист на предизвикалия дискусии носител на "Златен глобус" за чуждестранен филм "Paradis Now" от 2005 година. Работил е в Палестина, Израел, Чили, Бразилия, Турция, Тайван, Италия и Тунис.