Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Веселин Мезеклиев за "Последна стъпка": Насилниците у нас говорят в целия спектър на диалектите

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Веселин Мезеклиев за "Последна стъпка": Насилниците у нас говорят в целия спектър на диалектите

"Неспособността да се общува с децата с грижа за изграждането им като критично мислещи индивиди сега е особено видима в контекста на бясната скорост, с която времето се променя", смята актьорът

Веселин Мезеклиев (вляво) и Велислав Павлов в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

На сцената на Народния театър ролята на Бащата в "Последна стъпка" е изведена от периферията на романа в емоционален център на драматичното действие. Образът на Бащата е белязан от мълчание и неспособност да изрази обич - позната болка, вкоренена в поколения българи.

Актьорът Веселин Мезеклиев майсторски влиза в тази роля с дълбочина и разбиране, като я превръща в болезнено човешка. Заговаря на северозападен диалект, походката и жестовете му потапят зрителя в живота на патриарха на едно българско семейство.

Още Йордан Славейков: Спазвам една мярка - да искам от себе си и хората повече, отколкото мислим, че можем да дадем

Йордан Славейков: Спазвам една мярка - да искам от себе си и хората повече, отколкото мислим, че можем да дадем

Йордан Славейков създава ролята специално за Мезеклиев, след като решава, че в сценичната версия всички герои трябва да бъдат равностойни. В оригиналния роман Бащата присъства по-скоро второстепенно, но драматургичната форма изисква пълнокръвно сценично присъствие. И тогава Славейков я дописва.

Постановката "Последна стъпка" е по едноименния роман на Йордан Славейков, който е и автор на сценичната версия и режисьор на спектакъла. Сюжетът проследява (не) възможното събиране на едно разпиляно от съдбата българско семейство. Напомня ни, че първата стъпка е просто начало - "важна е последната", тази, с която човек остава в спомена на другите.

В спектакъла участват още актьорите - Велислав Павлов, Вяра Табакова, Ева Тепавичарова и Йордан Върбанов. Сценографията и мултимедията са дело на Теодор Киряков, костюмите - на Никол Трендафилова, музиката - на Христо Намлиев, светлинен дизайн Даниел Йовков, а драматург е Анелия Янева.

Веселин Мезеклиев (на преден план) с Велислав Павлов, Йордан Върбанов, Ева Тепавичарова и Вяра Табкова в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

Представленията ще се играят на сцената на Камерна сцена в Народния театър на 30 април, 17 май и 20 юни.

- Г-н Мезеклиев, чела съм романа "Последна стъпка" и там фигурата на Бащата, като че ли е оставена на заден план, а тук не просто е изведена като равностойна на останалите. Има текстове, които в романа липсват. Тази роля е написана специално за Вас, така ли?
- Да я получа беше въпрос на късмет. В нашата професия така става. Не знаеш от коя трънка ще изскочи заекът.

Изскочи ли трябва да го хванеш за ушите.

Веселин Мезеклиев (вляво) и Велислав Павлов в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Бащата говори на диалект, характерен за северозападна България. Възможно ли е едно говорене да привлече публика или да я отблъсне?
- Има доза риск, но в случая ми се струва, че е оправдан.

- Беше ли Ви трудно да постигнете тази реч?
- Има какво още да се желае. Не съм я постигнал до край, но се старая.

От ляво надясно: Веселин Мезеклиев, Йордан Върбанов, Ева Тепавичарова и Вяра Табакова в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Представлява ли диалектът само културния фон на Бащата, или той е начин да разкрие по-дълбоко душевността на персонажа, неговия произход и начин на мислене?
- Насилниците у нас говорят в целия спектър на диалектите.

Веселин Мезеклиев и Вяра Табакова в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Той казва "на дете му не казваш, че го обичаш, що оно ти са качва на главата и та връти на просто си". Тази реплика като че ли е диагноза на много родители, които не знаят как да стигнат до децата си. Бащата успява ли да излекува, да превъзмогне тази си неспособност да изразява обичта си?
- Не. Тази неспособност да се общува с децата с грижа за изграждането им като критично мислещи индивиди сега е особено видима в контекста на бясната скорост, с която времето се променя.

Тази неспособност се корени в една закостеняла криво разбрана традиция на затвореното зад високи дувари самодоволно еснафско семейство описано идеално от нашите литературни класици.

Веселин Мезеклиев в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Умее ли изобщо да обича един такъв човек?
- Обича как "Он си знае. Он си е таков." Това е защитата му, словореда на безпомощността.

Веселин Мезеклиев, Вяра Табакова и Велислав Павлов в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Бащата може би не е човек, който ще прегърне или ще каже "обичам те", но има ли нещо друго в неговото поведение, което показва любовта му?
- Трагизмът на героя произхожда от силната необходимост да се осъществи в тази любов и тоталното незнание, липсата на интуиция, как да стигне до нея.

Веселин Мезеклиев (вдясно) и Йордан Върбанов в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Какво му пречи да бъде по-отворен към децата си, и до каква степен това е резултат от външни обстоятелства или неговото собствено вътрешно състояние?
- Пречи изостаналостта му, за която вина има времето и средата.

Накратко - кривия уродлив соц сложил тежкият си печат върху страната ни в широки прослойки от населението. Тази блудкава супа, която има да сърба още поколения българи.

Веселин Мезеклиев (в средата), Вяра Табакова и Ева Тепавичарова в спектакъла на Йордан Славейков "Последна стъпка". Снимка: Стефан Здравески/Народен театър "Иван Вазов"

- Какво искате публиката да усети, след като се завърши последната сцена на спектакъла - какво послание да остане с тях?
- Един уважаван колега казваше, че ние не сме пощальони и не разнасяме послания. Текстът е силно асоциативен.

Успех ще е да сме постигнали съпричастност, емпатия, вълнение.

Отделните епизоди и съдби на героите неволно асоциират със съдбите на роднини, познати и непознати.

С трагедиите на живи и отдавна умрели хора с подобни характери и проблеми, затрупали собствените ни спомени и биографии до задушаване, особено на нас, които помним по-отдавана. Дано на младия зрител се открехне любопитството.

Интервю на Нели ЖЕКОВА

Още След близо две десетилетия чакане, режисьорът Йордан Славейков поставя пиесата "Прашка"

След близо две десетилетия чакане, режисьорът Йордан Славейков поставя пиесата "Прашка"

Още Йордан Славейков: Не искам да вярвам, че можем трайно да се превърнем в свое онлайн алтер его

Йордан Славейков: Не искам да вярвам, че можем трайно да се превърнем в свое онлайн алтер его

Още Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

Още Режисьорът на "Атентатът" Станимир Трифонов: За никакви идеи не става дума, а за много пари

Режисьорът на "Атентатът" Станимир Трифонов: За никакви идеи не става дума, а за много пари

Още Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

Още "Оглушителна тишина": Гимнастичката Цветелина Стоянова във фокуса за значението на психичната грижа

Гимнастичката Цветелина Стоянова във фокуса за значението на психичната грижа

Още Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

Още Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в изключително неравностойна битка

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

Още Мария Бакалова пред Dir.bg:  Мечтая дръзко, но още по-дръзко работя

Мария Бакалова пред Dir.bg: Мечтая дръзко, но още по-дръзко работя

Още Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Прочутият танцов фестивал Julidans откри българката Неда Ружева

Нейното име не е достатъчно познато в България, но в световната столица на съвременния танц, Амстердам, тя е сензация

Михаил Димов, който показва цветовете на нощната тишина и кои са тишинавтите

Премиерата на аудио-визуалния проект "Нова Нощна Георграфия" е на 15 май в "Топлоцентрала"

Ясен Атанасов: Ивайло Христов ни казваше: "Изтеглили сте "късата клечка"

Попитах Стоян Радев за ролята на Хамлет: "Ти сигурен ли си, че искаш да скочиш точно с мен в тази вода?!"

Здравка Евтимова: Книгата е паспорт към вечността

"Надявам се в тези условия на ежедневно усилие да сложим хляба на масата, да остане време за книга, да остане време мама да хване детенцето за ръка и да му прочете приказка, пък и тя сама да прочете, да похвали на свои приятели някоя книга", отбеляза писателката в Подгорица

Хореографът Амала Дианор: Да си спомним, че танцът е свобода и забавление

"DUB" е завръщане при семейството ми. Беше толкова хубаво просто да си кажем - добре, нека да създадем спектакъл и просто да се забавляваме, да празнуваме различията си, да споделим с публиката част от себе си", споделя френския артист за спектакъла, който ще открие One Dance Festival тази година