МУЗИКАЛНО СЪКРОВИЩЕ
Сергей Крилов: С Литовския камерен оркестър имаме силна артистична връзка помежду си
Интервю със солиста и диригент на Литовския камерен оркестър
Автор: 168 Прочита 0 Коментара
/
Днес в София ще гостува Литовският камерен оркестър, обявен за културно съкровище на Литва. Оркестърът идва тук заедно със своя артистичен директор, солист и диригент - цигуларят Сергей Крилов. Един екип от изключителни музиканти, чието изкуство е привилегия за слушателското ухо.
Концертът ще бъде в зала "България" от 19:30 ч. като част от Европейския музикален фестивал, който се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата и Столичната община - Календар на културните събития на Столична община за 2025 г.
Сергей Крилов ръководи състава от 2008 г., но всъщност връзката му с този оркестър датира още от времето, когато е 16-годишен. За звукозаписната компания "Мелодия" записват във Вилнюс първата си плоча, а много по-късно ще влязат и в каталога на реномирания лейбъл Deutsche Grammophon.
Любопитен факт е, че от 4-годишен до този момент цигуларят свири все на цигулки, изработени от неговия баща - лютиерът Александър Крилов. В музиката го въвежда майка му Людмила Крилова - пианист и педагог, а един от най-важните ментори в живота му се оказва Мстислав Ростропович.
"Преди още да проговоря, съм започнал да пея", разказва за детството си цигуларят. Ученик първоначално на Сергей Кравченко и Абрам Щерн в Русия, в Централната музикална школа към Московската консерватория, по-късно той заминава за Италия, за да продължи усъвършенстването си. На 18 спечелва конкурса "Родолфо Липицер" в Гориция (Италия) и започва обучение в Академия "Валтер Щауфер" в Кремона при Салваторе Акардо, при когото остава шест години. Взима първи награди от конкурсите "Антонио Страдивари" в Кремона и "Фриц Крайслер" във Виена.
"Бях изумен от качествата на този забележителен цигулар, когото смятам за един от петте най-добри съвременни цигулари в света", пише прочутият Ростропович за младия си колега.
Мстислав Ростропович (1927-2007) е личността, изиграла ключова роля в живота му.
"Той беше изключително проницателен към мен и ме възприемаше като талантлив музикант, а през последните години от живота си често искаше да свирим заедно", спомня си Крилов. Следата, която легендарният челист и диригент оставя, е дълбока и все още незабравима: "Аз разбирах само по очите му как да свиря! За мен той беше изключително дълбок човек и музикант... Неговото отношение ме промени, даде ми нов поглед към музиката и към енергията, която тя носи", признава цигуларят.
Като артистичен директор и диригент Крилов оглавява Литовския камерен оркестър вече 17 години, но как се стига до това партньорство? Точно в периода, когато ансамбълът свири без диригент - около 2007 г., цигуларят гостува във Вилнюс с три последователни концерта. И това не остава незабелязано сред литовската музикална общност - музикантите от ансамбъла са впечатлени и го канят при тях. "След тези концерти оркестърът реши да ми предложи тази позиция, която за мен е голяма чест!", разказва Сергей Крилов.
Оркестърът е сформиран още през 1960 г. и дълги години се е ръководил от своя основател - именитият литовски цигулар, диригент и педагог Саулюс Сондецкис (1928-2016), който е начело на ансамбъла до 2004 г. Следва четиригодишен период на работа без диригент до момента, когато се присъединява Крилов.
Така за литовските музиканти се отваря нова глава в десетилетната им биография, а пред цигуларя - нови възможности за изява едновременно като солист и диригент. И въпреки че двете са напълно различни дейности, той открива и предимства в тяхното съчетаване, защото "от музикална гледна точка посланието излиза от един човек".
"Музиката е една. Хармонията и музикалната фраза се стремят към една обща цел и към тази цел може да се подходи по различни начини - като дирижиране или свирене на цигулка. Бих казал, че това е много сложна задача, върху която самият аз от много години се специализирам... Но ние с оркестъра имаме силна артистична връзка помежду си, продължаваме да работим заедно и се стремим да покоряваме върховете на Парнас в музиката!", споделя Крилов.
Усилена концертна работа, записи и турнета - всичко това е част от ежедневието на Литовския камерен оркестър. Неотдавна музикантите гостуваха в Тайван и Испания, често свирят в Италия, Германия и в много други европейски страни. Разбира се, най-концентрирана е дейността им в Литва, а когато преди няколко години направиха запис за Deutsche Grammophon, посветен на Вивалди ("Четирите годишни времена"), албумът получи "изключителен резонанс най-вече в Италия, от критиката и от публиката", по думите на Крилов.
ПРОГРАМАТА НА КОНЦЕРТА В СОФИЯ:

"Европа танцува" - пъстър танцов спектакъл с над 300 деца на 21 май в Европейския музикален фестивал
В. А. Моцарт: Серенада № 13 в сол мажор "Малка нощна музика", М. Чурльонис - Пет прелюда (аранжимент за струнен оркестър на Саулюс Сондецкис), К. Сен-Санс - Интродукция и рондо капричиозо, оп. 28 (за цигулка и стр. оркестър), Ф. Латенас - Болеро, Н. Рота - Концерт за струнни, П. Сарасате - Интродукция и тарантела; П. Сарасате - Цигански напеви
Като артистичен директор, Сергей Крилов подбира три големи имена от литовската национална култура, а някои от тях дори имат пряка връзка с оркестъра. Саулюс Сондецкис е създателят на Литовския камерен оркестър и в предстоящия концерт ансамбълът ще изпълни негова обработка на произведение от композитора и художник Микалоюс Чурльонис (1875-1911).
"Чурльонис е един от най-известните творци на Литва. Бил е както художник, така и композитор и неговата музика често звучи на балтийските сцени. Неговите "Пет прелюда", обработени от Сондецкис, са много интересни музикални страници, които ще прозвучат в определен контекст в нашата програма". Ще присъства и творбата "Болеро" на съвременния литовски композитор Фаустас Латенас (1956 -2020), за когото цигуларят допълва: "Аз лично се познавах с Латенас и винаги изпълняваме произведенията му с голямо удоволствие".
Музикантите ще редуват типични виртуозни цигулкови композиции (Сен-Санс и Сарасате) с по-непознати партитури като произведенията на литовските автори, за да ги популяризират пред българската публика. Ще акцентират и върху италианския композитор Нино Рота (1911-1979), прочут от кинематографията, изпълнявайки негово "произведение, което предизвиква асоциации с киното" (Концерт за струнни).
Като солист на ансамбъла, Сергей Крилов е отделил специално място и на две силно виртуозни цигулкови творби, които го представят с качествата му на цигулар: "Интродукция и рондо капричиозо" на Камий Сен-Санс и "Цигански напеви" на Пабло де Сарасате. Избрал ги е, заради славата им сред цигуларите на "репертоар с максимална трудност, но и връх в музикалното цигулково изкуство".
"Разнообразна, интересна, виртуозна, музикална" ще бъде програмата на концерта, описана с думите на Сергей Крилов. И въпреки неговите 17 години с Литовския камерен оркестър, той не спира да се възхищава от качествата на колегите си - "един уникален колектив, който пълноценно предава музикалната идея и енергията!"
Интервю: Радостина Узунова; Превод: Цветанка Накова; Адаптация на текста: Юра Трошанова
