Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Младата звезда Ян Марчевски след "Идеалното число" на Зануси: Излязох от вцепенението, в което живеех

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Младата звезда Ян Марчевски след "Идеалното число" на Зануси: Излязох от вцепенението, в което живеех

"Бях като "кон с капаци" - твърдо убеден, че "истината е само една, ние я знаем и всеки, който мисли друго, просто се заблуждава", спомня си актьорът

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg/Снимки: BulFoto, София филм фест

"Имам един много силен спомен, много силно преживяване: една нощ седях, гледах звездите и си казах: "Ние сме като хора, които живеят на върха на една игла и ето тук е така, но хората, които живеят на другия край на тази игла, виждат нещата по друг начин и имат друга истина.

И някак е изключително надменно да смятаме, че това, което ние виждаме около нас, е абсолютната истина и светът е създаден за нас. И по-скоро да ни се струва, че едва ли не ние сме създали Господ, а не той нас...", казва Ян Марчевски, който е в главната роля на филма на легендата Кшищов Зануси - "Идеалното число", който двамата представиха на 27-ия София Филм Фест. 

 Младият полски актьор Ян Марчевски в едно специално интервю за Impressio.

Ян Марчевски в София (Снимки: BulFoto)

- Ян, бихте ли разказали малко за себе си на българските зрители?
- Ще ми се да мисля за себе си като за млад актьор. Не съм в самото начало на творческия ми път и все още съм във възходящата част от кариерата си. За пръв път съм на международен фестивал сега в София, за пръв път играя главна роля във филма на Кшищоф Зануси "Идеалното число", което за мен е голяма чест и удоволствие.

Живея във Варшава, учил съм театър в Краков. В момента играя в театри както в Краков, така и във Варшава.

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

Театърът във Варшава е независим. Тръгна като една група актьори, колеги, с които заедно го създадохме преди 6 години, а сега за щастие общината ни даде сграда. Също така озвучавам филми, анимации, чета аудио книги и преподавам, готвя кандидат студенти за изпита в театралната академия.

- Един толкова млад актьор как спечели кастинг при легендата Кшищоф Зануси, как се преборихте, как Ви взеха?

Още

Кшищоф Зануси пред Dir.bg: Боя се, че днешното общество на пълния търбух е много уязвимо

Кшищоф Зануси пред Dir.bg: Боя се, че днешното общество на пълния търбух е много уязвимо

- Г-н Зануси ме беше гледал в първия филм, в който се снимах - за полския национален герой Пилсудски. Той e на негов ученик - Михал Роса. След това участвах в кастинга.

Първият тур беше просто беседа с г-н Зануси, което е рядкост - обикновено актьорът просто праща една касета и не знае дали ще получи отговор. Докато тук имах възможност лично да се срещна с режисьора, да поговорим, той ме разпитваше за живота ми и за опита ми, попита ме какви езици говоря...

На втория етап ми дадоха две сцени от филма, които трябваше да запиша у дома. Кастингът продължи от февруари до октомври преди две години. Беше един дълъг кастинг.

В началото на разговорите с господин Зануси бях като истукан, много бях притеснен, че се срещам с него...

Ян Марчевски и Кшищоф Зануси в София (Снимки: BulFoto)

Но когато през септември се появи моята колежка, която впоследствие изигра любимата ми във филма, тя пък беше като истукана, а аз вече бях изключително спокоен и отпуснат и вече се чувствах като у дома си. (смее се)

За мен като актьор този дълъг процес на опознаване с господин Зануси беше много важен, защото, когато си притеснен и стегнат, ти не можеш да играеш добре. Тези разговори ми дадоха възможност да се сприятеля с г-н Зануси, да се успокоя и отпусна.

- Този филм се занимава с екзистенциални, философски проблеми. Вие замисляли ли сте се за смисъла на живота, за ролята на Господ, преди да започнете работата си по него?
- Да, разбира се, че се бях замислял по тези въпроси. Когато започвахме този филм аз точно навършвах 30 години и бях загубил вярата си. Смятах, че няма обективна истина. Просто си цъках на телефона си, скролвах си безгрижно... Това беше ужасно!

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

След това, когато прочетох сценария, си казах, че точно сега, когато навършвам 30 години, е времето отново да потърся в себе си важните отговори за човека и вярата. В днешно време е много добре, че има такива филми и се показват по фестивалите. Младото поколение днес има нужда да бъде насърчавано да си задава важните въпроси.

Един млад човек днес просто си рови в телефона и не остава пространство, не остава време да се обърне към себе си и да се помисли по важните проблеми в живота...

Още

27-ият международен филмов фестивал София Филм Фест #RECONNECT - от 16 до 31 март 2023

27-ият международен филмов фестивал София Филм Фест #RECONNECT - от 16 до 31 март 2023

- Как се случи това при Вас?
- Аз съм отгледан в едно дълбоко католическо семейство и бях много вярващ, бях потънал в католическата вяра. След това се запознах с моята приятелка, която е живяла на различни места по света с различни религии - католицизъм, протестантство и други и знаеше, че по света различните хора приемат за истина различни неща. Докато аз бях като "кон с капаци" - твърдо убеден, че "истината е само една, ние я знаем и всеки, който мисли друго, просто се заблуждава." По това време учех в Университета антропология и психология, което също разклати моята вяра.

В днешно време съм убеден, че съществува нещо "отвъд" и "над" този свят. Не искам да вкарвам вярата си в някакъв конкретен разказ, който да определя кое как е...

- А не смятате ли, че в различните религии хората говорят за едно и също нещо, но просто не го наричат по един и същ начин?
- Със сигурност е така, просто аз бях отгледан в една много строга догматика и имах нужда да я деконструирам, да я разградя. Осъзнах, че много от това, което мисля и върша, всъщност не е мое. Това не бях аз. Имах нужда като човек да се изправя пред тези предполагаеми истини, с които съм бил отгледан. Не бих искал да се оставям инертно в "комфорта" на истините и спомените от детството.

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

Това беше един мой протест и в продължение на няколко години ми беше изключително тежко.

Имам един много силен спомен, много силно преживяване: една нощ седях, гледах звездите и си казах: "Ние сме като хора, които живеят на върха на една игла и ето тук е така, но хората, които живеят на другия край на тази игла, виждат нещата по друг начин и имат друга истина. И някак е изключително надменно да смятаме, че това, което ние виждаме около нас е абсолютната истина и светът е създаден за нас. По-скоро да ни се струва, че едва ли не ние сме създали Господ, а не той нас..."

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

- В този свят, в който сме съвсем близо до войната в Украйна - и България, и Полша - какво казва този филм на хората?
- Лично за мен бяха изключително важни думите на господин Зануси. Докато провеждахме разговори с него по време на кастинга, той постоянно казваше: "Имайте предвид, че това, че сега живеем в мирно време и всичко е наред, е по-скоро изключение. Нещата няма да продължат дълго време така."

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg/Снимки: BulFoto, София филм фест

Аз съм роден през 1990-та, в края на комунистическия режим в Полша и бях убеден, че оттук нататък животът ще бъде песен, че войните са нещо далечно, а ние тук в западния свят само ще си блаженстваме. Г-н Зануси ми казваше: "Не, това не е така и това затишие няма да продължи дълго време. Но аз като един съвременен млад човек си мислех: "Да бе, да, като ми пееш Пенке ле, кой ли ми те слуша!"

Филмът поставя тежки фундаментални въпроси, които хората през всички епохи са си задавали и които г-н Зануси си задава.

Не е лесно да си човекът, който винаги напомня на другите: "Помнете, че сте смъртни!" А и не е лесно за един млад човек да приеме думите на възрастен човек, който едва ли не, клатейки пръст, му отправя тежки послания.

Ян Марчевски и Кшищоф Зануси в София (Снимки: BulFoto)

Тук, на фестивала, гледах един филм, който изключително много ме развълнува и впечатли - българския филм "Майка" на Зорница София, в който се разказва за една режисьорка, която по стечение на съдбата се озовава в Африка, където помага на сирачета и ползва изкуството като терапия.

Това ме трогна много и ми напомни за ролята на изкуството. Защото, когато започна войната в Украйна имаше един момент, в който си мислех, че изкуството е неуместно. Точно, когато излезе новината, ние играехме комедия и то в близост до украинското посолство...

Ян Марчевски и Кшищоф Зануси в София (Снимки: BulFoto)

Преживяхме един момент на "спичане", когато си мислехме, че това, което правим, е абсолютно неуместно... Но скоро разбрахме, че тъкмо това трябва да правим - изкуството точно в този момент е нужно и може да бъде полезно!

И мисля, че е важно да помним, че трябва да се борим за истинското изкуство, а не просто да преследваме пари, слава и т. н., защото изкуството помага, то има своята роля...

- Всъщност "Идеалното число" разказва за двама души, които излагайки своите тези, ни карат да се замислим - успехът или любовта движат света. Зрителят получава ли отговор на този въпрос?
- Аз мисля, че филмът дава отговор на този въпрос. В процеса на работата г-н Зануси многократно си задаваше въпроса: "Дали не го казах твърде очевидно и твърде много пъти, дали не натрапвам отговора си?!"

Още

Световноизвестният режисьор Милчо Манчевски: Изпитвам фатално привличане към Балканите

Световноизвестният режисьор Милчо Манчевски: Изпитвам фатално привличане към Балканите

Нито един от тези двама души не е добър човек. Единият си мисли, че изповядва някакви по-висши ценности, но той всъщност е егоцентрик. Страхува се от любовта, защото за него е много важно винаги да владее ситуацията, докато любовта създава риск да загубиш този контрол.

Моят герой е постоянно фокусиран в математиката, в своите изследвания, научна работа, но към края на филма той сякаш преживява някакъв катарзис. Той разбира, че всъщност множеството е съвършеното, идеалното число. Това да сме двама...

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

Всички мотиви, които г-н Зануси ползва във филмите си, са извлечени от истински истории. Истории, които някой му е разказал или на които той самия е бил свидетел. Така че всички тези хора, за които се разказва, са реални хора...

Кшищоф Зануси в София (Снимки: BulFoto)

- Значи "идеалното число", математическото понятие преведено в живота, е любовта, така ли?
- Да, за мен е така. Аз не съм математик, но научих много за това от г-н Зануси. За мен това е чистотата, за мен това е идеалът - любовта.

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

- А зрителите как излизат след като гледат вашия филм? С повече песимизъм или с повече оптимизъм?
- Мисля си, че ще излязат по оптимисти. Аз съм голям почитател не точно на хепи енда, а на това филмът да дава надежда. В днешно време е много популярно в арт хаус киното и в късометражните филми да ни се представя една, колкото се може по-тъжна и мрачна история. Аз - напротив, смятам, че животът е достатъчно тежък и е много важно да имаме надежда. "

Във филма в крайна сметка остава отворен въпросът дали моят герой може да се промени, дали всеки от нас може да се промени и да стане по-добър човек. Ще ми се да вярвам, че може и че този филм дава такава надежда.

Кадър от филма "Идеалното число", реж. Кшищоф Зануси (Източник: София филм фест)

- Променихте ли се лично Вие, Ян, след като участвахте в този филм и той премина през Вас?
- Този филм ме разтърси и ми даде надежда, изкарвайки ме от това състояние на вцепенение, в което живеех - "само тук и сега"...

- Сега по-лесно ли живеете?
- Мисля, че да...

Интервю на Валерия КАЛЧЕВА

Още

Джералдин Чаплин: В Холивуд е важно да си зелен – това е цветът на парите

Джералдин Чаплин: В Холивуд е важно да си зелен – това е цветът на парите

"Идеалното число"

Полша-Израел-Италия, 2022, 92′, цветен, игрален

Режисьор - Кшищоф Зануси
Сценарий - Кшищоф Зануси

Оператор - Пьотр Ниемийски
Музика - Оригинална музика на Йохан Себастиан Бах

С участието на - Анджей Северин, Ян Марчевски, Юлия Латосинска, Ян Новицки
Продуценти - Збигнев Домагалски, Феличе Фарина, Паоло Мария Спина

Продукция - Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF)

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg/Снимки: BulFoto, София филм фест

Какво осмисля живота: успехът или любовта? Пред тази дилема се изправят Йоахим, преуспял мъж, наближаващ края на живота си, и младият математически гений Давид. Филмът е завръщане към основните теми в творчеството на режисьора.

"Зануси дори прави скок в жанра на трилъра, насища сюжета с достатъчно сарказъм и въпроси за съществуването на Бог и разрушава четвъртата стена, като позволява на героите да разговарят директно със зрителите."

Едвиндас Пукста, Филмов фестивал "Черни нощи" - Талин

Още

"Часът на Армагедон" с Антъни Хопкинс и "Корсаж" с магнетичната Вики Крипс на 27-ия София Филм Фест

"Часът на Армагедон" с Антъни Хопкинс и "Корсаж" с магнетичната Вики Крипс на 27-ия София Филм Фест

Още

Световноизвестният режисьор Биле Аугуст, носител на Оскар и две награди „Златна палма“, ще бъде специален гост на 27-ия София Филм Фест

Световноизвестният режисьор Биле Аугуст, носител на Оскар и две награди „Златна палма“, ще бъде специален гост на 27-ия София Филм Фест

Още

"След сезона" на Иван Панев и "Аромат на липа" на Сиси Денкова с премиери на 27-ия София Филм Фест

"След сезона" на Иван Панев и "Аромат на липа" на Сиси Денкова с премиери на 27-ия София Филм Фест

Още

Радослав Спасов с Наградата на София на 27-ия София Филм Фест

Радослав Спасов с Наградата на София на 27-ия София Филм Фест

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър