СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Михаела Добрева: Най-пагубни за съвременното изкуство са мълчанието и незаинтересоваността
"Важното за Фестивала за иновативно изкуство 180° е, че предоставя пълна свобода на артистите. Акцентът е върху техния лабораторен процес, а не върху крайния резултат", казва сценографът, костюмограф и програмен директор на 180°
Автор : / 2080 Прочита 0 Коментара

Броени дни остават до едно от най-иновативните събития за съвременно изкуство, случващи се в България.
За девета поредна година Фестивалът за експериментално изкуство 180° превръща София в притегателна точка за съвременно изкуство и събира български и чужди млади артисти на различни локации в столицата.
В дните от 23 до 29 юли някои от активните артисти в сферата на експерименталните музика, танц, театър и визуални изкуства ще се обединят в творчески екипи, за да представят интерпретациите си върху EXISTINCT - абстрактната тема на 180° за 2022, замислена от организаторите на фестивала.
За всичко най-интересно около фестивала и съвременната, експериментална сцена, разговаряме с Михаела Добрева, която е и програмен директор на 180°.
Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)
Михаела Добрева се занимава със сценография, дизайн на костюми, 3d изкуство, 3d анимация, дигитални изкуства. Работи и заедно с Борис Далчев, с когото са творчески тандем в сферата на театралната сценография и костюмография.
Зад гърба си двамата имат проекти, реализирани в театрите в цялата страна, като техните интереси имат по-широк спектър - инсталация, пърформанс, дигитални изкуства, сайт-специфик творби. Логичното продължение на дългогодишното творческо партньорство между тях е създаването на проекта "Съпромат".
Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)
- Заедно с Борис Далчев сте създатели на творческия тандем "Съпромат" - изкуство за среда без граници. Кое е водещото в него и как се случва синергията между двама индивидуални артисти?
- Има две водещи линии, които ни подтикнаха да създадем "Съпромат".
Първата е силният ни интерес към всички форми на сайт-специфик изкуство, което надскача сериозно границите на основната ни сценографска професия.
Втората е партньорството - мисловно и творчески създаваме много добър тандем.
Но освен това имаме желание да работим с различни хора, формирайки нови екипи и групови динамики, които допълнително зареждат с енергия и смисъл проектите ни.
Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Мартин Атанасов)
- Какво да очакваме от "Съпромат" и мислите ли, че колаборацията между изкуствата е бъдещето на театралната сцена?
- Новият сезон ще бъде доста активен за нас, работим по създаването на един основен, голям пърформанс и няколко по-малки проекта, в които участваме под различна форма. Паралелно се опитваме да работим и в дългосрочен план, полагайки усилия по самото сдружение, които често са невидими, но имат огромно значение за развитието на една независима културна организация.
В театъра винаги се осъществява колаборация между различни изкуства, той е немислим по друг начин. За мен лично е интересна интердисциплинарната колаборация между изкуства и наука.
И в двете направления креативността е водещ инструмент, който се проявява по съвсем различен начин във всяка дисциплина.
Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)
- Как виждате съвременната сцена в България?
- Съвременната сцена се вижда трудно, разпръсната е. Когато гледам отвътре навън виждам неимоверните усилия на всички, които често не достигат до голям брой аудитория, която да има интерес и познания.
В същото време, мога да се отдалеча няколко крачки назад и да си дам сметка, че има огромно развитие и то не спира.
Светъл пример в това отношение е появата на "Топлоцентрала", която няма да се уморя да споменавам на всеки, докато не стане поне толкова известна, колкото НДК.
- Какви са основните й проблеми, предимства и колко е различна от международните сцени?
- Странно, но предимствата и проблемите имат общ корен - локалността.
В малък кръг от хора може лесно да се формира близост, има място за почти всички, големите тенденции са истински вдъхновяващи, няма пренасищане.
Можем да поработим по взаимоотношенията си, но и публичният образ на сферата ни. Смелостта и различността са много трудни в контекста на малка локална сцена.
Централизацията на почти всички културни прояви в големите градове е пагубна и задушаваща.
180 градуса Vol. 8 в Студентски дом (Снимка: Илиян Ружин)
- Съвременното изкуство е силно подложено на критики и до голяма степен неразбиране. Мислите ли, че тези процеси са достатъчно адекватни или към новото винаги се подхожда с доза страх?
- Критиката е съществена част от процесите в изкуството, както и неразбирането, страхът...
Има място за всички реакции, най-пагубни са мълчанието и незаинтересоваността.
Кашя Кижор (Полша) в рамките на осмото издание на 180 градуса (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин
- Вие сте програмен директор на Фестивала за иновативно изкуство 180°, който очакваме от 23 юли. Какви са основните акценти на тазгодишното му, вече 9-о, издание?
- Програмата на фестивал 180° отново е наситена със страшно интересни експериментални събития, създадени от няколко международни екипа от артисти, които ще се срещнат за първи път в София в рамките на фестивала.
Събитията ще се проведат на различни локации в София между всяка вечер (без неделя) между 23-ти и 29-ти юли.
Акцент в изданието е изцяло новия формат Community Lab, с който целим да създадем пространство за свободен диалог на различни нива, чрез отделни уъркшопи за деца, студенти и млади професионалиста, а също така и иновативен дискусионен панел, чиито резултати ще бъдат представени на 25-ти юли в "Топлоцентрала" от 18:30 часа.
Отново провеждаме и ВидеоМоушън - конкурс за късометражен ням филм, отворен към любители и професионалисти.
Още

Александър Хаджиев за фестивала 180°: Искаме да дадем пълна свобода на артистите от влияния, традиции и теми
- Защо се спряхте на абстрактната тема EXISTINCT тази година и имате ли очаквания от артистите?
- Темата е повод и отправна точка. Не искам да наслагвам личното си тълкувание. За мен като част от екипа е далеч по-важно да видя как тя се изменя в ръцете на различните артисти и колко много значения придобива.
Най-важното за фестивал 180° е, че предоставя пълна свобода на артистите.
Акцентът е върху техния лабораторен процес, а не върху крайния резултат - това е изключителна рядкост за сферата ни.
Откирване на осмото издание на фестивала в двора на Гьоте-институт (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин
- Какво представлява изцяло новият формат във фестивала 180° Community Lab?
- Community Lab обединява няколко уъркшопа, чиито резултати ще бъдат показани в рамките на фестивала.
Програмата на откриването на 23-ти юли включва пърформанс на учениците от гимназиите по изкуства в София, участници в "Лаборатория за креативност" .
180 градуса Vol. 8 в Студентски дом (Снимка: Илиян Ружин)
На 25-ти юли в "Топлоцентрала" от 18:30 ч. ще бъдат представени резултатите от симпозиумът на тема "Ролята на изкуството в обществото".
В него ще вземат участие представители от всички направления в културния сектор (управленчески, творчески, административен, комерсиален, независим и тн.).
На 28 ми юли следва пърформансът резултат от Студентската лаборатория, който ще се проведе в Гьоте институт от 19:30 ч.
В него срещаме български студенти и млади професионалисти от академиите по изкуства със студенти от Интернационалната "Ансамбъл Модерн Академия".
Част от закриващото събитие пък ще бъде резултатът от лабораторията за импровизация и камерна музика, ръководена от флейтиста и съосновател на Ensemble Modern, Дитмар Визнер на 29-ти юли от 19:30 часа във Фабрика 126.
- Фестивалът 180° работи и активно с училища и ученици. Какви са наблюденията ви и доколко са важно иновативното мислене и експериментът в творчеството на учениците?
- Иновативното мислене и експериментът са изключително важни умения за развитието на учениците, независимо от профилът на училището.
Що се отнася до училищата по изкуства - те стават ключови и би следвало да се развиват успоредно с класическото преподаване на майсторство в изкуството.
- Фестивалът провокира с очакването на импровизации, експерименти и изненади. Как бихте поканили консервативния, скептичния зрител?
- Импровизациите и експериментите са в самата природа на всяко изкуство и от тази гледна точка те не противоречат на консервативността или скептичността.
Най-големият символ на това, че фестивалът буквално е отворен за всички е свободният вход за всяко едно от събитията, както и за участието във всички уъркшопи.
- Голямата провокация за Михаела Добрева започва с...?
- Движението и сблъсъкът, особено мисловно.
Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)
Интервю на Тина Философова
180 градуса се случва между 23 и 29 юли в различни локации в София.
Откриването на деветото издание на 180° е на 23 юли от 19:30 часа в "Топлоцентрала" с пърформанс на ученици от столичните училища по изкуствата.
Всички събития от фестивала са с Вход свободен. Подробности за участници, програма и локации ще откриете на сайта, както и на Фейсбук страницата на 180°. Последвайте 180° и в Инстаграм на: @180degreesfest.
За девета поредна година фестивалът се осъществява с подкрепата на Столична община, като част от Календара на културните събития за 2022 г. и програма "Култура", Национален фонд "Култура", Гьоте-институт България и Про Хелвеция. Партньори на събитието са Националната художествена академия, Топлоцентрала, Национален Студентски Дом, Международната академия на Ансамбъл Модерн, Фабрика 126, The Steps, хотел Рила и студио ОБЛИК. Медийни партньори: Дарик радио, ВИЖ!, Impressio и BOYSCOUT.