Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Лило Петров: Държавата не просто неглижира, тя отхвърля ролята си на защитник на авторските права

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Лило Петров: Държавата не просто неглижира, тя отхвърля ролята си на защитник на авторските права

"Ситуацията у нас е изключително мрачна и докато другите държави се "въоръжават" с актуално законодателство, съобразено с динамиката дори на ИИ, България все още не може да уреди базисни проблеми като авторовите възнаграждения", коментира сценаристът, драматург и продуцент

Лило Петров на срещата на CISAC - Международната конфедерация на авторите и композиторите. Източник: ФИЛМАУТОР

Лило Петров е сценарист, драматург и продуцент, носител на ИКАР за драматургичен текст за пиесата "Ботушът" и Наградата за нова българска драматургия на НБУ за пиесата "Добролюб".

Член на УС на Филмаутор и Българската Асоциация на филмовите, телевизионни и радио сценаристи (БАФТРС).

Лило Петров на срещата на CISAC - Международната конфедерация на авторите и композиторите. Източник: ФИЛМАУТОР

Още Творците към властта: Имаме нужда от работещи правила, не от законодателство на хартия

Творците към властта: Имаме нужда от работещи правила, не от законодателство на хартия

- Г-н Петров, през изминалата седмица Филмаутор се среща с г-н Росен Желязков заради проблеми, свързани със спазването на правата у нас. Какви са основните послания на авторите към премиера на България и управляващите изобщо?
- За съжаление срещите с властта са наложителни най-вече поради необходимостта от постоянно напомняне, че авторските права не са излишна тежест, тъкмо обратното - те са двигател за икономически растеж и културно развитие.

В нормално функциониращите общества, авторските права са адекватно защитени в законовата рамка и представляват основен механизъм за финансово обезпечаване на цял сектор с жизненоважно значение. В България това не е така.

У нас правата са бреме, с чието справедливо уреждане почти никой управляващ не се е нагърбил. Проблемите са много и от различно естество, но могат да бъдат сведени до липсата на добре функционираща законова рамка.

На срещата на CISAC - Международната конфедерация на авторите и композиторите. Източник: ФИЛМАУТОР

- Европейските директиви за авторски права бяха транспонирани със сериозно закъснение. Какви са реалните последствия за авторите?
- Директиви 2019/789 и 2019/790 имаха за цел уреждането на справедливи възнаграждения на авторите. За съжаление, у нас те бяха транспонирани само частично, като голяма част от проблемите не бяха решени.

Освен това въвеждането на промените бе извършено със сериозни закъснения, което доведе до осъждането на България в Европейския съд. Страната ни трябва да заплати глоба от два милиона евро, плюс съдебни разноски, плюс, забележете, 10 000 евро на ден при забава на плащането на глобата.

Още След тригодишни дискусии: Законът за авторското право и сродните му права вече е факт

След тригодишни дискусии: Законът за авторското право и сродните му права вече е факт

Мрачната ирония тук е, че авторите, които трябваше да се бенефициенти на промените, сега подпомагат плащането на глобите в качеството си на данъкоплатци.

- Как усещате Вие разликата за авторите у нас спрямо положението на авторите в другите държави от ЕС?
- Струва ми се, че такъв абсурд съществува само у нас - България е единствено изключение в ЕС по отношение на директивите, а отклоненията от техните добри практики са сериозни.

Все по-често работя с колеги от чужбина и разликата в заплащанията и правната уреденост на авторството са фрапантни спрямо нашата система и незавидното положение на българските автори.

На срещата на CISAC - Международната конфедерация на авторите и композиторите. Източник: ФИЛМАУТОР

- Законът формално съществува. Къде е проблемът в прилагането му?
- Проблемите са много и различни.

В закона бяха оставени множество врати, през които може да бъде заобиколено адекватното боравене с авторски права и съответното им заплащане.

Още Има опасност да бъдат спрени възнагражденията от чужбина за българските филмови творци, ако системата у нас не заработи

Има опасност да бъдат спрени възнагражденията от чужбина за българските филмови творци

Продължава да съществува член в ЗАПСП, по силата на който правата възникват в полза на възложителя, съответно авторът няма такива, а това е правен абсурд. Ако аз като автор откажа да подпиша договор по този член, този след мен веднага ще го подпише, защото няма друг шанс за авторово възнаграждение.

Друг фундаментален проблем е липсата на функциониращ механизъм за уреждане на тарифите за препредаване, чрез който ОКУП могат да събират съответните авторови отчисления.

През годините Филмаутор многократно е посочвал този проблем, а той е изцяло в ръцете на властта и съответната законова рамка. Правната невъзможност да бъде установена тарифа блокира цялата "верига" на възнагражденията, като потърпевши са, разбира се, единствено авторите.

Така се стига до грозната ситуация, в която ежедневно се излъчват български, а и европейски и международни филми, чиито автори не получават и стотинка. Това освен правно нарушение е и морален упадък на обществената ни система.

В крайна сметка авторите заслужават справедлива компенсация за употребата на труда и авторството им, а отказът на законодателната власт да уреди това е основната спънка в процеса.

На срещата на CISAC - Международната конфедерация на авторите и композиторите. Източник: ФИЛМАУТОР

Още Световни писатели призовават компаниите за изкуствен интелект да зачитат авторското право

Световни писатели призовават компаниите за изкуствен интелект да зачитат авторското право

- Какво казахте на европейските представители от CISAC по време на срещата?
- С колегите обсъдихме проблемите по региони и конкретни страни.

Прави силно впечатление, че държави от африканския континент имат по-адекватно функциониращи системи от България, която е член на ЕС, но не имплементира директивите на общността с необходимата прецизност и в пълнота.

Ситуацията у нас е изключително мрачна и докато другите държави се "въоръжават" с актуално законодателство, съобразено с динамиката дори на ИИ, България все още не може да уреди базисни проблеми като авторовите възнаграждения.

Още Филмови дейци с отворено писмо до президента за вето на измененията в Закона за киното

Филмови дейци с отворено писмо до президента за вето на измененията в Закона за киното

- Какви според Вас трябва да са следващите стъпки? Как самите автори могат да съдействат на своите организации?
- Авторите и техните ОКУП-и са в добре функциониращи и уредени отношения, проблемът не е там.

Държавата не просто неглижира, тя отхвърля ролята си на защитник на авторовите права и опитва да затегне контрола си върху ОКУП. Необходимо е окончателно уреждане на правната рамка и прилагането ѝ в полза на авторите, а не на ползвателите. Както е по цял свят, впрочем.

 - Все пак - има ли светлина в тунела?
- Проблемите са толкова много, а ОКУП са занимават с всеки от тях поотделно, че сякаш се губи цялата картина, която в крайна сметка е проста - авторите заслужават възнаграждения за употребата на труда и правата им.

Струва ми се, че "раздробяването" на тази истина на по-дребни проблеми води до загуба на енергия, което може би е и целта.

Смятам, че е необходимо генерално решение и прекрояване на системата в името на авторите, защото ЗАПСП би следвало да урежда именно това.

Светлина в тунела има, макар и много бледа. На места започват да се появяват добри практики, но те са по-скоро изключения.

На срещата на CISAC - Международната конфедерация на авторите и композиторите. Източник: ФИЛМАУТОР

- Лично Вие като автор какви промени очаквате, реалистични ли са тези очаквания от страна на творците у нас?
- Реалистично ли е за трудещ се човек да очаква справедливо възнаграждение? Разбира се, че да.

Фундаменталният проблем е, че е необходимо "припознаване" от страна на държавата, нужно е желание за уреждане на проблемите в сектора. Защото той е основен двигател на културно развитие, като това към настоящия момент се случва по-скоро въпреки държавните структури, а не благодарение на тях (с изключения, естествено).

Още София посреща сдруженията, управляващи авторски права в областта на аудиовизията

София посреща сдруженията, управляващи авторски права в областта на аудиовизията

Авторите трудно ще блокират транспорта или цели градове или ще успеят да привлекат достатъчно внимание върху себе си чрез "силови" методи. Но какво ще се случи, ако телевизиите, радиата и интернет бъдат изпразнени от съдържание? Биха ли реагирали потребителите и аудиториите? Иска ми се да вярвам, че биха.

Гладът за култура е голям и винаги ще бъде такъв. Стига да има достатъчно автори, които не са умрели от глад в буквален и преносен смисъл, простете за израза.

- Какво Ви предстои в творчески план?
- Част от мъждукащата светлина в тунела е все по-честата реализация на български аудиовизуални автори и творби в чужбина.

След успеха на сериала "Майките" в България, предстои световното му разпространение чрез един от най-влиятелните дистрибутори - Beta Film - като интересът вече е сериозен.

Продължаваме с реализацията на следващите си проекти, подкрепени от ИА НФЦ чрез добре работещия (и адекватно уреждащ авторските права) механизъм за подпомагане на сериали.

Интервю на Нели ЖЕКОВА

Още Филмаутор съживява в 25 кадъра българската история на голям екран

Филмаутор съживява в 25 кадъра българската история на голям екран

Още Филмаутор награди млади автори на два филма на фестивала "Златен ритон"

Филмаутор награди млади автори на два филма на фестивала "Златен ритон"

Още Филмаутор изпрати отворено писмо до народните представители в знак на несъгласие със ЗИД на ЗАПСП

Филмаутор изпрати отворено писмо до народните представители в знак на несъгласие със ЗИД на ЗАПСП

Още Режисьорът на "Атентатът" Станимир Трифонов: За никакви идеи не става дума, а за много пари

Режисьорът на "Атентатът" Станимир Трифонов: За никакви идеи не става дума, а за много пари

Още Ясен Атанасов: Ивайло Христов ни казваше: "Изтеглили сте "късата клечка"

Ясен Атанасов: Ивайло Христов ни казваше: "Изтеглили сте "късата клечка"

Още Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

Още Явор Милушев: В глобалния свят няма място за рицари на човещината и перото

Явор Милушев: В глобалния свят няма място за рицари на човещината и перото

Още Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

Коментирай4

Календар

Препоръчваме ви

Албена Тагарева: Театърът е трибуна и не е безразлично какво и как се говори от нея

"Продължавам да вярвам, че за да бъде актуален и да печели вниманието на публиката театърът трябва да се занимава с темите и проблемите на нашето съвремие включително политическите", казва театроведът, изследовател и мениджър

Стиляна Узунова и параболата на съвременния хаотичен свят

"Най-отчетливи може би за публиката са малките човечета в платната ми. Символ на нашите стремежи, въжделения, мисли и съмнения. Понякога безгласни наблюдатели и нашата надежда. Понякога изчезващи в безкрая", казва художничката за новата си изложба "Епизоди"

Стефан Николаев: BLACK DOTS ще нахрани гостите в буквален и преносен смисъл

Изкуството на българо-френския художник балансира между високата култура и материализма в съвременното общество. Своите творби той превръща в "обекти на желание", които ни завладяват с граничното чувство между личната свобода и зависимост, в което не можем да им устоим

Матео Бочели преди концерта си в Пловдив: Вярвам в автентичността, упоритата работа и добротата

Младият италиански изпълнител, син на прочутия Бочели, идва днес за първия си концерт в България на Античен театър в Пловдив

Вадим Глузман: Цигулката е инструмент, с който създавам музика, но тя се превръща в моя глас

На 16 юни прочутият цигулар ще бъде гост в Европейски музикален фестивал

Как се "пътува" в областта на сърцето със Силвия Петкова?

"Обменът на енергия между актьорите и хората в залата - това ми дава сили да продържавам и да вярвам, че професията ми наистина има смисъл", споделя актрисата в нашето видео интервю