Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Хореографът Идио Чичава за движението като ехо на гласа и гласът като ехо на движението

СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ И ПЪРФОРМАНС

Хореографът Идио Чичава за движението като ехо на гласа и гласът като ехо на движението

"Вярвам, че танцът може да излекува света ни. Чрез него се учим истински да чувстваме, чуваме и виждаме", казва танцьорът и артистичен директор от Мозамбик преди световната премиера на спектакъла му ВАГАБОНТ на ОNE DANCE WEEK

ONE DANCE WEEK представя световната премиера на Вагабонт - новият спектакъл на хореографа от Мозамбик Идио Чичава (Снимка: © Mariano Silva)

Миграцията е стара като света, но дали е разбрана докрай? Най-често я осмисляме чрез думи - положителна или отрицателна, доброволна или принудителна, невидима, заливаща. Тя е статистика, извънредна ситуация, тенденция, граничен контрол, тя е преди всичко друго нещо, отколкото естествен порив на човека.

На 14 май в рамките на ONE DANCE WEEK 2022 в Пловдив ще бъде представена световната премиера на ВАГАБОНТ - новият спектакъл на Идио Чичава, в който хореографът от Мозамбик показва миграцията през призмата на тялото.

ONE DANCE WEEK представя световната премиера на Вагабонт - новият спектакъл на хореографа от Мозамбик Идио Чичава (Снимка: © Mariano Silva)

За да изгради спектакъла си, Чичва черпи вдъхновение от танцов ритуал на народа маконде, живеещ в Мозамбик и съседни държави, и концепцията за обединение на танцуващото и пеещото тяло на човека в едно глобално тяло.

Днес ви срещаме с Идио Чичава, за да разберем повече за новия му спектакъл и вдъхновенията, които се крият зад него:

Идио Чичава (Снимка: © Mariano Silva)

- Да започнем от самото начало. Кой е първият ти спомен, свързан с танца?
- Бях около 13-14-годишен, когато с мой приятел трябваше да репетираме за нещо като състезание по танци в локалната църква. Тогава открихме и музиката на Майкъл Джексън. Репетирахме в рамките на около 3 месеца за това "състезание" и в крайна сметка спечелихме второ място. В този момент започнах да взимам танца много насериозно.

Танцувах, защото откривах смисъл в това - за мен не беше просто форма на забавление. Исках да съм добър танцьор. Може би това е най-ранният ми съзнателен спомен, свързан с танца.

На 14 май в рамките на ONE DANCE WEEK 2022 в Пловдив ще бъде представена световната премиера на ВАГАБОНТ - новият спектакъл на Идио Чичава, в който хореографът от Мозамбик показва миграцията през призмата на тялото. (Снимка: © Mariano Silva)

- Как запчона да се занимаваш със съвременен танц?
- Първата ми среща със съвременния танц беше, когато Thomas Hauert покани мен и още петима артисти от Мозамбик да бъдем част от създаването на нов спектакъл. Много харесах предложението му, защото включваше място за импровизации и възможност за "деконструиране" на традиционния танц, с който до този момент се бях занимавал ексклузивно.

Цялото това преживяване наистина остави голям белег върху мен, защото за първи път погледнах на традиционните танци от друга, изцяло нова за мен гледна точка, чрез която намерих огромно поле за творчество.

В нашите традиционни танци, изпълнителят трябва да влезе в "тялото" на краля, всичко е свързано с ритуали, а тази концепция липсва напълно в съвременния танц.

За мен това беше изключително вълнуващо и когато започнах работа с Thomas Hauert и открих този нов, свободен начин на движение, за първи път се почувствах наистина себе си. Аз, танцьорът Идио, вече имах собствен танцов език и поглед.

На 14 май в рамките на ONE DANCE WEEK 2022 в Пловдив ще бъде представена световната премиера на ВАГАБОНТ - новият спектакъл на Идио Чичава, в който хореографът от Мозамбик показва миграцията през призмата на тялото. (Снимка: © Mariano Silva)

- На 14 май ONE DANCE WEEK ще представи световната премиера на най-новият ти спектакъл ВАГАБОНТ / VAGABUNDUS. Как би описал спектакъла на човек, който никога не е чувал за него?
- ВАГАБОНТ е спектакъл, който ни подканва да се свържем с другия.

На сцената ще видим група хора, които пеят и танцуват едновременно, стремейки се да създадат енергия, която да се слее с тази на публиката и да вълна от различни емоции. Тук идва и идеята за "глобалното тяло", което е такова, само когато пее и танцува едновременно.

Всяко индивидуално тяло в групата носи своя собствен заряд. Виждаме, че цялото не може да бъде цяло без тялото, енергията, стойността на всеки един от танцьорите.

Това в ВАГАБОНТ. Начин да се слеем с напълно с емоцията, състоянието и енергията на другия. Публиката и изпълнителите преживяват ВАГАБОНТ заедно, като едно. ВАГАБОНТ е съпреживяване.

На 14 май в рамките на ONE DANCE WEEK 2022 в Пловдив ще бъде представена световната премиера на ВАГАБОНТ - новият спектакъл на Идио Чичава, в който хореографът от Мозамбик показва миграцията през призмата на тялото. (Снимка: © Mariano Silva)

- Защо избра заглавието ВАГАБОНТ и каква беше основната движещата сила при създаването на спектакъла?
- Избрах това заглавие, защото исках да работя с представата за миграцията извън политическата й страна.

Става дума за миграцията на тялото, която ни помага да го опознаем, да опознаем пространството около себе си, да опознаем възможностите си. За това наблягам на миграцията, на идеята, че всичко винаги се движи. От тази идея се роди и ВАГАБОНТ.

На португалски наричаме "vagabundus" онзи, който винаги пътува, който винаги се движи, за да намери по-добро място.

На 14 май в рамките на ONE DANCE WEEK 2022 в Пловдив ще бъде представена световната премиера на ВАГАБОНТ - новият спектакъл на Идио Чичава, в който хореографът от Мозамбик показва миграцията през призмата на тялото. (Снимка: © Mariano Silva)

- Ще ни разкажеш ли повече за значението на глобалното тяло?
- Телата ни ни достигат пълния си капацитет, пълната си мощ, своята цялост, когато използваме жестове и гласа си едновременно. Само тогава можем да се изразим напълно. Това е може би най-лесният начин, по който мога да опиша какво за мен е глобалното тяло.

Движението се превръща в ехо на гласа, а гласът - в ехо на движението.

- Чувстваш ли отговорност към публиката? Има ли конкретно послание, което отправяш с ВАГАБОНТ?
- Разбира се, че чувствам голяма отговорност към публиката, но никога не мисля за конкретно послание - това не е моята работа. Не разказвам и конкретна история - не се интересувам от това.

Винаги търся начини, по които да включа публиката в работата си, защото тя е голяма част от нея изначало. Като артист вярвам, че зрителят винаги е част от произведението.

Моята отговорност е да свържа публиката със сърцевината на това, което й представям. Тя трябва да преживее случващото се пред очите й, но тук голяма част от отговорността пада върху самите зрители. Представям нещо и публиката трябва да го съпреживее. Дали го разбира или не, не е моя основна грижа.

Зрителят трябва да вникне, да отключи въображението си, да почувства, да разбере сам за себе си това, което вижда. Може би аз съм този, който трябва да попита публиката, дали тя има послание към мен, като артист? Защото моята задача е да накарам зрителя да се потопи в произведението, но не и да извади от него конкретно послание.

На 14 май в рамките на ONE DANCE WEEK 2022 в Пловдив ще бъде представена световната премиера на ВАГАБОНТ - новият спектакъл на Идио Чичава, в който хореографът от Мозамбик показва миграцията през призмата на тялото. (Снимка: © Mariano Silva)

- На какво може да ни научи танцът за живота?
- Това, което много харесвам в танца е неговата събирателна сила.

Вярвам, че танцът може да излекува света ни. Чрез него се учим истински да чувстваме, чуваме и виждаме.

Танцът носи тази чувствителност, не само към света, но и към другия. Танцът ни учи да разбираме живота.

***
Спектакълът ВАГАБОНТ, копродукция на ONE DANCE WEEK и Kinani Festival, Мапуто, гледаме на 14 май, от 20:00 часа в Дом на културата "Борис Христов", Пловдив.

Купи билет

Билети ще намерите в продажба в мрежата на EPAYGO и на касите на EasyPay в цялата страна.

Идио Чичава (Снимка: Sem Brundu)

Идио Чичава е танцьор, хореограф и артистичен директор на Converge+ Dance Company от Мозамбик. След успешна кариера във Франция, той се завръща в родината си и започва активна работа за насърчаване на творческия обмен, безплатно обучение по танци за локални общности, както и за представянето на спектакли в обществени пространства. Във фокуса му попадат мултидисциплинарни продукции и творчески колаборации, така че всеки да има пространство за изследва своя вътрешен свят и да съжителства с останалите.

Още

Звездите на Португалия Жонаш и Ландер идват на ONE DANCE WEEK 2022

Звездите на Португалия Жонаш и Ландер идват на ONE DANCE WEEK 2022

Чичава е художествен ръководител на Semana da Dança и мултидисциплинарната платформа KINANI, а също така е един от двамата продуценти на Фестивала за традиционна музика Raíz в Мапуто. След индивидуалните му проекти са Veridicidade, Xithukulumukumba, Xiquelene, Inkino, Intolerance, Sentido Único, Yellow Fat Chaos!, както и представления в обществени места, музеи, галерии и други. Работил е в екипа на Culturarte, първата компания за съвременен танц в Мозамбик.

Като танцьор и хореограф е сътрудничил с редица артисти, сред които Панаибра Габриел, Орасио Макуакуа, Кристина Моура, Томас Хауерт и Давид Замбрано, Франк Микелети, Бойзи Секвана, Кудус Оникеку, Орасио Макуакуа, Марсел Гбефа, ДжоДжо Касади, Фаустин Лиенкула и други. Участвал е в творчески резиденции и турнета в повече от 30 държави от Европа, Азия и Африка.

Отличен с Държавен диплом на Франция, Чичава живее между Мозамбик и Франция, където сътрудничи в създаването на хореографиите на френската компания Kubilai Khan Investigations от 2005-а година досега.

 ***
ONE DANCE WEEK 2022 e част от Културния календар на Република България и прогарама "Наследство" на Пловдив 2019 - Европейска столица на културата.
ONE DANCE WEEK благодари за подкрепата на WALLTOPIA, Европейски пътища, SPARK Electric Car Sharing и Villa Velis by Velis Vineyards.
www.onedanceweek.com

Още

Звездата на Африка Амала Дианор oткрива ОNE DANCE WEEK 2022

Звездата на Африка Амала Дианор oткрива ОNE DANCE WEEK 2022

Още

Кралицата на корейската ъндърграунд сцена идва за първи път в България

Кралицата на корейската ъндърграунд сцена идва за първи път в България

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър