Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Фрош: Ние избираме музиката на нашето време, която отразява динамиката и естеството на живота в момента

КАМЕРНИ КОНЦЕРТИ

Фрош: Ние избираме музиката на нашето време, която отразява динамиката и естеството на живота в момента

Музикантите от струнен квартет Фрош – Петя Димитрова, Негина Стоянова, Теодора Атанасова, Мария Вълчанова в есклузивно интервю за предстоящите им концерти

Струнен квартет Фрош - Димитрова, Негина Стоянова, Теодора Атанасова и Мария Вълчанова (Снимка: Софийска Филхармония)

Струнен квартет Фрош към Софийска филхармония е създаден през 2007 г. в София. Започва концертната си дейност с ежегодно участие в цикъла от концерти на БНР - "Солистите на радиото". Има реализирани звукозаписи за фонда на БНР на произведения от П. Владигеров, К. Илиев, В. Казанджиев, М. Георгиев, П. Керкелов, Дм. Шостакович, Ф. Шуберт, Х. Волф, А. Шьонберг, А. Веберн, Б. Барток, О. Респиги. Съставът участва във фестивалите "Зимни музикални вечери" - Русе , "Ambul" - София, "Звук и връзка" - София , "Софийски музикални седмици", "Мартенски музикални дни", "Дни на камерната музика"-Га брово, "Аполония", "Ars Musica festival"- Брюксел, "Варненско лято", "Зимни музикални вечери ' "Проф.Иван Спасов"-Пазарджик.

Музикантите от Фрош са носители на Първа награда от Академичния конкурс за камерна музика, посветен на Марин Големинов (2008) и на Втора награда от Международния конкурс за австрийска камерна музика - София (2008).

Квартетът е лауреат на "Кристална лира" (2015) в категория Камерни ансамбли,а през 2018 г. получава наградата "За високи художествени постижения" на името на Марин Големинов -' "Златен квартет".

Фрош осъществява редица български и световни премиери на произведения от Джордж Кръм, Х. Гурецки, Ян Гросман, Освалдо Голихов, Стив Райх,Тери Райли, Румен Бальозов, Александър Радвилович, Любомир Денев, Васил Казанджиев, Георги Арнаудов, Сюнне Скоуен, Петър Керкелов, Мартин Георгиев, В. Диков, Драгомир Йосифов, Божидар Спасов, като част от творбите са специално написани за квартета.

Сред големите проекти на Фрош са концерт в Oslo Concert House, посветен на българската и норвежката съвременна музика, както и участие в първото издание на фестивала "Musica Nordica" - София. Също така квартетът работи върху звукозапис на интеграла от 4 струнни квартета на Константин Илиев за БНР.

На 1 ноември 2017 г. Фрош има честта да изнесе откриващия концерт от съвместната програма на БКИ-Москва и музея "Чайковски и Москва- "Нова българска музика".

В периода януари-юни 2018 г. квартетът участва в проекта на Софийската филхармония "Музиката на Европа" с два концерта, посветени на Чехия и Великобритания.

Струнен квартет Фрош - Димитрова, Негина Стоянова, Теодора Атанасова и Мария Вълчанова (Снимка: Софийска Филхармония)

Представяме Ви Петя, Негина, Теодора и Мария от Струнен квартет Фрош към Софийската филхармония:

- Поводът за това интервю е предстоящият Ви Пролетен концерт на 22 март в камерна зала "България". Ще свирите Цемлински и Шуман. Защо избрахте тази програма?

Купи билет

- Теодора: Програмата ни за концерта на 22 март се състои от две любими за нас творби. Клавирният квинтет от Шуман е един от шедьоврите на камерната музика и носи истинско удоволствие, както за изпълнителите, така и за слушателите. Решихме да го съчетаем с една рядко изпълнявана, но също така изключително лирична и вълнуваща творба, а именно Струнен квартет №4 от австрийския композитор Александър Цемлински. Съставен е от шест изключително интересни и разнообразни части и често е определян от автора като "лирична сюита".

Този квартет за нас е истинско откритие и се надяваме нашата публика да е също толкова впечатлена от музиката, колкото сме и ние.

- Концертът е със специалното участие на изявения млад пианист Емануил Иванов, който само преди дни изнесе онлайн рецитал в Ла Скала, ангажимент дошъл, след като спечели първа награда на 62-я Международен конкурс "Феручо Бузони" в Болцано, Италия. За първи път ли ще свирите заедно?

- Мария: Да, за първи път ще свирим с Емануил и мисля, че този концерт ще бъде едно запомнящо се събитие. Убедена съм, че талантът и интерпретаторските виждания на Емануил ще се вплетат органично в общата ни концепция за цялостното и убедително представяне на клавирния квинтет на Шуман.

Купи билет

- Теодора: Аз лично имам наблюдения върху изявите на Емануил още преди да постигне този страхотен успех. Познавайки изключителните му инструментални възможности, неговата отдаденост и задълбоченото му отношение към музиката, никога не съм се съмнявала, че го очаква световно признание.

Всички ние единодушно избрахме него за наш партньор в тази програма и очакваме с нетърпение да изпълним квинтета от Шуман заедно. Това ще е първата ни изява на една сцена, която обаче ще повторим през септември на фестивала "Мартенски музикални дни" в Русе.

Струнен квартет Фрош - Димитрова, Негина Стоянова, Теодора Атанасова и Мария Вълчанова (Снимка: Софийска Филхармония)

- Да поговорим за Фрош. През 2007-ма създавате квартета. Защо и как решихте да му дадете името ФРОШ?

- Негина: Фрош в превод от немски означава жаба. Много народи от древни времена смятат жабата за мощен талисман, който носи късмет, богатство и дълголетие. Жабата е победител, който може да се измъкне от всяка ситуация.

"Ам фрош" е начин на свирене, характерен за струнните лъкови инструменти,от които е съставен и нашият състав. Така че с жабата напред, ние преминаваме през трудностите и предизвикателствата на квартетния живот.

- Тогава започвате да правите записи в БНР за цикъла "Солистите на радиото". Продължава ли и днес звукозаписната си дейност в националното радио?

- Негина: Звукозаписната дейстност за фонда на БНР е неизменна част от нашата работа. Тя включва и произведения от световната класика, но съответно на приоритетите на БНР като национална медия, преобладават някои по-редки заглавия и най-вече напълно нови квартети от български композитори, доста от тях, написани за Фрош. Най-голямото признание за нас е, когато съвременните автори, впечатлени от нашата работа,получават вдъхновение за нови произведения. На тази основа с годините за нас се формираха много вдъхновяващи сътрудничества.

Ако има някаква формула, която да следваме, то това е да подхождаме с чисто сърце и висок професионализъм към всяко произведение, което представяме на нашата публика. Този подход ни се отблагодарява неотменно с годините, защото той помага да се случи връзката между изпълнител и слушател. Тази връзка е решаваща за възприемането на напълно новите пиеси, които ние често предлагаме, наред с широко известните шедьоври от класиката. Смятаме , че всяко ново произведение има нужда от най-добрия възможен подход и отношение, а и така приближаваме максимално публиката до новия, не -толкова познат музикален език.

Ние по-скоро не разбираме музикантите, които избират да не свирят съвременна музика - та нали това е музиката на нашето време, музиката, чрез която сегашните автори предават своите послания, а това няма как да стане без нашето медиаторство, музиката, която отразява динамиката и естеството на живота в момента?! Може би в тази връзка ни прави впечатление, че този съвременен език се приема най-добре от по-младата (дори и детска), необременена с информация част от публиката. Хората реагират по-лесно на емоционалните послания и абстрактността на изразните средства подпомага това.

- 14 години по-късно, какво е за Вас Фрош?

- Мария: За мен Фрош е възможността да изразя по най-добрия начин музикалните си търсения, интереси и виждания. Струнният квартет е една от най-трудните, но и най-висша форма на ансамблово музициране, в което всеки има възможността да изрази своята индивидуалност - бидейки един вид солист, но едновременно с това да бъде част и от обшото, допринасяйки за единното претворяване на музикалното послание. ФРОШ е мястото, в което не се допускат компромиси с професионализма. Това звучи, може би силно, и наистина не винаги е лесно, но усилията си заслужават особено когато крайният резултат, представен на сцената, достави истинско удовлетворение.

- Петя: За мен Фрош е удоволствие и отговорност, възможност да изразиш себе си и шанс да изсвириш неща, за които си мечтал.

- Негина: За мен Фрош е живота на свободния музикант, който има възможност да изрази себе си, без никакви ограничения,да развива своето творческо мислене, да експериментира в нови посоки, при това винаги в компанията на своите съмишленици от квартета.

- Теодора: Аз съм част от Фрош едва от 2 години, но разбира се имам наблюдения върху работата им още преди да се присъединя към квартета. Бих казала, че това е един от най-утвърдените камерни ансамбли в България, който има мисията да развива квартетното изкуство, изпълнявайки както шедьоври от камерната музика на всички изминали епохи, така и насочвайки вниманието на публиката към непознати автори и рядко изпълнявани творби от нашето съвремие. Това ме кара да смятам, че Фрош заема много важна роля в развитието на музикалния живот в страната и се радвам, че съм част от именно този квартет.

- Каква е творческата атмосфера в квартета? Повече приятели или съмишленици?

- Мария: Атмосферата във Фрош е наистина творческа. Репетициите ни са изпълнени с множество креативни дебати, но разбира се, може би, типично за повечето момичета и на нас не ни липсват моментите на лични споделяния Мога да кажа, че на всяка репетиция има от всичко - но щом започне творческият процес, личните отношения остават на заден план. Именно тук компромисите са нужни, за да бъдат преодолени индивидуалните ни различия.

- Петя: Атмосферата е приятелска, но за нас е важно да бъдем честни помежду си, защото само така успяваме да растем и разбира се обичаме много да си говорим.

- Теодора: Бих казала, че това, което ни сплотява и прави атмосферата в квартета творческа е обичта ни към камерната музика, желанието ни да се развиваме и да я представяме качествено на публиката ни. Това разбира се не изключва нито приятелските и личните разговори, нито дребни спорове относно интерпретацията, но всички те са в името на музиката и смятам, че са неизменна част от творческия процес на всеки камерен ансамбъл.

Струнен квартет Фрош - Димитрова, Негина Стоянова, Теодора Атанасова и Мария Вълчанова (Снимка: Софийска Филхармония)

- Как постигате консенсус при избора на репертоар и концерти за сезона?

- Мария: Доверяваме се основно на предложенията и избора на Негина, които в повечето случаи отговарят на обшия ни вкус, а също така на стиловата насоченост и цялостен облик на квартета. Тук консенсусът е логично обусловен от общата ни цел!

- Негина: Винаги сме имали желанието и свободата сами да определяме репертоара си. Това дава своите плодове, защото ние най-добре можем да усетим къде да поставим най-силно нашият "отпечатък". По отношение на музикалните вкусове сме доста близки, а и с годините това се получава, благодарение на общия опит.

- Теодора: За щастие до голяма степен музикалните ни вкусове се припокриват, а и четирите подхождаме отговорно и сериозно към всеки автор и творба.

- Имате ли общ любим композитор?

- Мария: Трудно е да се отговори с едно име, но лично аз смея да твърдя, че Шостакович е композиторът, който сякаш най-близо до творческия ни натюрел.

- Теодора: От опита ни досега смятам, че почти всеки композитор и всяка творба, върху които работим задълбочено, се превръщат в любими.

- От самото начало формулата на Вашия успех е изборът да свирите съвременна музика. Много български композитори създават произведения специално за Фрош. Как ги приема публиката?

Купи билет

- Мария: Изборът ни на съвременна музика често е предопределен от личния ни пиетет към даден композитор. Стремежът ни е максимално да пресъздадем посланието на автора. Особено вълнуващи са случаите, когато имаме възможността и щастието да работим лично с тях. Да бъдеш първият изпълнител на дадена творба е истинска чест, но и много отговорна задача. Често от премиерата на едно произведение зависи неговото бъдещо битие и отношението на публиката към него. Щастливи сме, че такава отговорност са ни поверявали композитори като акад. Васил Казанджиев, Драгомир Йосифов, Ян Гросман, Венци Диков и др.

Още

Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg

Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg

- Всички Вие свирите и в големи оркестри. Били сте на една сцена с някои от най-големите съвременни музиканти. Коя е най-специалната среща за Вас?

- Мария: Оркестровото музициране е една близка, но в същото време и твърде различна страна от ансамбловото музициране. Всеки един от големите изпълнители, до които сме имали възможността да се докоснем благодарение на Софийска Филхармония, дават своето отражение върху нашето обогатяване. Личности като Патриция Копачинская, Табеа Цимерман, Юрий Башмет са имената, които ме вдъхновяват в моето творческо израстване.

- Негина: Имали сме концерти с прекрасни артисти. Щастливи сме, че сме свирили с Евгени Божанов и фантастичната Мие Мики, с нашия приятел Красимир Щерев, който е виртуозен акордеонист и посланик на съвременната музика.

- Петя: Може би най-специалната среща за мен на сцената на Софийска филхармония е със цигуларката Патриция Копачинская. Изключителен артист и един от най-интересните и цветни музиканти.

- Теодора: Една от най-запомнящите се срещи за мен беше тази с Пинкас Цукерман. Тогава бях едва на 19 години и останах много впечатлена от страстта, с която той изработваше всеки детайл в музиката на Бетовен. Съ що така бях много приятно изненадана от чисто човешките му качества и отношението му към оркестъра.

- Чувствате ли се уютно като класически музиканти в България?

- Мария: Да! Въпреки многото трудности, в България винаги е имало, а и вярвам, че и в бъдеще ще се възпитават талантливи музиканти, които да изграждат стойностна музикална среда. Но за всеки артист е нужно да има и публика, която със същатата страст да копнее за изкуството, което творците създават.

- Петя: Няма как да има еднозначен отговор на този въпрос, но сме благодарни, че особено в тази ситуация имаме възможност да свирим заедно и да изнасяме концерти.

- Теодора: Бих казала, че се чувствам добре. Със сигурност смятам, че музикантската професия би трябвало да бъде по-високо ценена в обществото ни, но лично аз имам шанса да се занимавам с това, което обичам най-много, а именно да свиря камерна музика и да преподавам на съвсем млади бъдещи музиканти, така че се смятам за щастлив човек.

- Какво ви предстои през този сезон?

Купи билет

- Петя: С удоволствие каним публиката на концерта ни на 26 април в Камерна зала "България". Програмата е - Ян Гроссманн - Музика към картини на Карел Харуда, Константин Илиев - Струнен квартет № 3 и Й. Брамс - Струнен квартет № 2.

Щастливи сме, и че ще успеем да запишем квартета на Константин Илиев за БНР.

Интервю на Мая ФИЛИПОВА

Още

4 вдъхновяващи дами + 4 флейти = Флаутисимо

4 вдъхновяващи дами + 4 флейти = Флаутисимо

Още

Младият руски пианист Сергей Редкин: Вдъхновението идва само, когато то реши

Младият руски пианист Сергей Редкин: Вдъхновението идва само, когато то реши

Още

Световната оперна прима Соня Йончева празнува премиерата на нов албум

Световната оперна прима Соня Йончева празнува премиерата на нов албум

Още

Най-младият концертмайстор Лора Маркова с номинация за Наградата за Полет в Изкуството

Най-младият концертмайстор Лора Маркова с номинация за Наградата за Полет в Изкуството

 

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев

Защо Владимир Михайлов обича лошото време?

"Не трябва да легитимираме чрез работата си неправдите, трябва да се грижим за това, какво казваме на хората", категоричен е актьорът и музикант