"Укротяване на опърничавата" - ДТ "Н.О. Масалитинов" Пловдив

от Уилям Шекспир

"Укротяване на опърничавата: (Снимка: Иван Дончев/Драматичен театър Пловдив)

ПРЕВОД:
Валери Петров

ПОСТАНОВКА И РЕЖИСУРА:
Стайко Мурджев

СЦЕНОГРАФИЯ И КОСТЮМИ: 
Петя Боюкова

МУЗИКА:
Петър Дундаков

СЦЕНИЧНО ДВИЖЕНИЕ И ПЛАСТИКА:
Станислав Генадиев

СЦЕНИЧНА РЕЧ И ШЕКСПИРОВО СЛОВО:
Сава Драгунчев

ЦИРКОВО ИЗКУСТВО И АКРОБАТИКА:

Галина Риом-Ройбек и Михаил Райчев

ТРЕНИНГ ПОЛ ДЕНС:
Глория Тодорова

ТРЕНИНГ РОЛЕРИ:
Илиан Георгиев

ФОТОГРАФ:
Иван Дончев

ПЛАКАТ:
Явор Димитров (графичен дизайн) и Георги Вачев (снимка)

"Укротяване на опърничавата: (Снимка: Иван Дончев/Драматичен театър Пловдив)

"Укротяване на опърничавата: (Снимка: Иван Дончев/Драматичен театър Пловдив)

"Укротяване на опърничавата: (Снимка: Иван Дончев/Драматичен театър Пловдив)

Спектакълът "Укротяване на опърничавата" на режисьора Стайко Мурджев в Драматичен театър - Пловдив представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност. Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за "актуализиране" на класически произведения през съвременни костюми, интериор и музика. Спектакълът се включва в актуалния интелектуален дебат за различията (или не) и борбата (ако има такава) между половете.

Пиесата "Укротяване на опърничавата" (1593 г.) разказва за ухажването и омъжването на двете дъщери (Бианка и Катерина) на Баптиста Минола - заможен гражданин от Падуа. По-малката дъщеря Бианка, която е красива, кротка и добра е обект на чувствата и желанията на трима персонажи (Лученцио, Гремио и Хортензио), но баща й ги отпраща, защото иска да омъжи първо по-голямата си дъщеря Катерина, която има лош нрав и агресивен език. Гремио и Хортензио се амбицират да намерят мъж за Катерина, за да "разчистят" пътя си към Бианка. В нея искрено и от пръв поглед се влюбва Лученцио - млад мъж от Пиза, който разменя дрехите и името си със слугата си Транио и успява да заеме място като учител на Биянка.

Основната сюжетна линия се изгражда от ухажването на Петручио и Катерина. Петручио е пристигнал в Падуа веронец, придружен от слугата си Грумио и приятел на Хортензио. Персонажът ясно формулира целта на своето пътуване: да се ожени и да забогатее. Хортензио вижда в тази му цел възможност да намери мъж за Катерина и я представя на Петручио така:

"... девица

богата, хубава, със ум развит

и имаща тоз само недостатък -

но който е достатъчен с остатък, -

че остра е устата й оттатък

търпимото и толкоз е проклета,

че и да бях дори съвсем пропаднал,

не бих я взел за цяла златна мина!" .

Това описание не смущава Петручио и въпреки очаквано недобрия прием от Катерина, той й предлага брак. Следват сцени по "опитомяването" на Катерина - Петручио закъснява за собствената си сватба, пристига с окъсани дрехи и с умиращ кон; след венчавката, пренебрегвайки сватбеното тържество, тръгва веднага с Катерина към своя дом, където подлага съпругата си на различни психологически и физически изпитания. На финала Петручио, Лученцио и Хортензио се обзалагат коя жена е "най-покорна". Освен, че Петручио печели, Катерина произнася монолог в защита на "покорната" съпруга.

В "Укротяване на опърничавата" има всичко характерно за комедиите на Шекспир - преобличания, смяна на роли, темата за любовта, любовта от пръв поглед и т.н. Изследователите на Шекспировото творчество като че ли не обръщат много внимание на тази комедията, но сценичните й (опери, балетни постановки, мюзикъли, театрални спектакли) и екранни адаптации са многократни.

"Укротяване на опърничавата" ни представя една съвременна сценична интерпретация, която рефлектира върху актуални теми с усмивка и хумор, с ярка театрална изразност, което прави спектакъла богат и тотално въздействащ.

1/1