Турандот - Държана опера Русе

Турандот - Държана опера Русе

Диригент: Давид Крешенци

Режисьор: Нина Найденова

Сценография: Борис Стойнов

Костюми: Цветанка Стойнова

Хореография: Боряна Сечанова

Турандот - Държана опера Русе

Участват: Баясгалан Дашням, Марио Маланини, Йоанна Железчева, Момчил Миланов, Александър Крунев, Момчил Караиванов, Александър Баранов

Действието на операта се развива в Пекин, времето неопределено-приказно. Мястото е на площада пред императорския дворец. Принцеса Турандот е обявила, че ще се ожени за този, който отговори на три нейни гатанки, но този който опита без да успее, ще се прости с живота си. Много младежи вече са станали жертва на нейната жестокост. Множеството очаква поредната екзекуция на млад персийски принц и умолява принцесата да пощади живота му. На площада е и непознатия принц Калаф. Появяват се стражи, те разгонват тълпата, един старец пада на земята и млада девойка моли за помощ. Калаф се притичва и открива, че това е неговия баща, сваления от престола татарски цар Тимур, придружен от вярната си робиня Лиу, която е влюбена в Калаф. В този момент се появява ослепителната Турандот и когато я вижда, Калаф е обзет от силна любов, той вече е взел решението си - ще спечели Турандот или ще заплати с живота си. Въпреки молбите на баща си, Лиу, на тримата министри Пинг, Панг, Понг, които са доста интересни и важни типажи в действието, Калаф се отправя към гонга и възвестява решението си с три удара.

Последната, при това недовършена опера на Пучини поставя особени задачи пред интерпретаторите си - на първо място пред диригента: както с "особената" китайска звучност на оркестъра, употребените пентатонични звукореди, специфичните инструментални тембри и най- вече с музикално-драматургичните особености. И трябва да се каже, че на Найден Тодоров тази музикална драматургия му "лежи" - с динамичните и темпови контрасти, с усещането на театралния момент, със създаването на атмосфера на колективно творчество в момента, а не като следствие на продължително втълпяване на някакви изисквания посредством безчислени репетиции.

1/1