Либретото на опера-оратория "Кирил и Методий" е по поетични текстове из "Предания заветни" на Венко Марковски.
Операта-оратория "Кирил и Методий" е включена в програмата на 52-то издание на фестивала "Софийски музикални седмици".
Софийската опера и балет представя за първи път на 23 май операта- оратория "Кирил и Методий" от Живка Клинкова.
Първият ни оперен театър дава важен знак за ролята на апостолската мисия на Светите братя за България, за останалия славянски свят и културата на Европа.
Светите Кирил и Методий (Снимка: Софийска опера и балет)
Представянето на тази значима творба е в чест на 40-годишнината от обявяването на Светите братя Кирил и Методий за съпокровители на Европа от Папа Йоан Павел II.
Жестът на Римската църква и на самия Папа е показателен за това, че Европа е една прегръдка от две ръце и две сърца, от Запада и от Изтока, и в тази прегръдка са нейните ценности.
Папа Йоан Павел II отличава творбата на Живка Клинкова със специална грамота. Той лично аплодира концертното ѝ изпълнение в Бидгошч, Полша през 1986г.
Действието се развива през IX век в Солун, Велика Моравия, Рим и България.
След разрешението на Папата да се проповядва Христовото учение на славянския език, Константин е много уморен и предчувства своя край.
Той потъва в съновидения за своето детство, за житейския избор - сън за изкушенията в живота , явяващи се като шест красавици , за красивицата София - мъдростта, която го съпътства през целия му труден житейски път.
В кулминацията на халюцинациите му за диспутите с хазари, евреи и сарацини, във виденията му идват на помощ неговата майка и София. Методий го успокоява и му припомня за тържественото ѝм посрещане във Велика Моравия от Княз Ростислав.
Светите Кирил и Методий (Снимка: Софийска опера и балет)
След това Кирил и Методий се връщат отново в спомените си в Рим и успешния диспут и благословията на Папа Адриан.
Учениците, изпълнявайки Завета на Константин, продължават започнатото дело сред славянските народи.
Княз Борис I тържествено посреща в България Климент и Наум.
Той възлага на Климент да основе Охридската школа, а на Наум - Преславската школа.