СЪРЦЕТО НА ГРАДА
183-метровият стенопис в метрото на Ню Йорк напомня за поразителния мистицизъм на Хилма аф Клинт
Шара Рей и Даниел Тегедер основаха феминистичния арт колектив Hilma's Ghost през 2020 г., автор на проекта
Редактор : / 1285 Прочита 0 Коментара

През 2019 г. шведската художничка Хилма аф Клинт бе почетена с първата си голяма самостоятелна изложба в Гугенхайм, почти осем десетилетия след смъртта й.
Изложбата предизвика възроден интерес не само към абстракционизма на аф Клинт, но и към духовността и мистицизма на творчеството й.
По това време Шармиста Рей и Даниел Тегедер основаха феминистичния арт колектив Hilma's Ghost през 2020 г. Това беше в разгара на пандемията COVID-19, застъпвайки се за експериментиране, трансцендентност и общност.
Hilma's Ghost показа най-новото си произведение в сътрудничество с MTA Arts & Design в Ню Йорк.
Дълбоко под земята при станция "Гранд Сентрал" в Манхатън, точно до входа за влак 7, се намира Abstract Futures - обширна стъклена мозайка от 183 квадратни метра, която възнаграждава внимателното око. Инсталацията е изградена в смели цветове и геометрични форми.
"Този стенопис представлява нов начин на възприемане на града - пътуване, което е едновременно физическо и духовно", обясняват Тегедер и Рей.
"Става дума за връзката между хората, пространствата и времето, и отразява мощно всичко това, което Ню Йорк представлява за всички нас."
Дори при най-бегъл поглед тези авторски намерения стават ясни. Abstract Futures, подобно на голяма част от работата на аф Клинт, умело интегрира абстракция и цветова символика, било то под формата на блестящи полумесеци или концентрични кръгове.
Създава се разказ, който се разгръща на духовно или метафорично равнина, а не е чисто буквално или фигуративно под формата на блестящи полумесеци или концентрични кръгове.
За Hilma's Ghost тази история придобива формата на "пътуване на героя", разделено на три отделни сегмента в целия стенопис.
Всяка секция разглежда архетипове, намерени в таро тестетата, които също служат като значителни източници на вдъхновение за Hilma's Ghost. Всъщност техният първи визуален проект беше абстрактно таро тесте, също наречено Abstract Futures, което сега е в третото си издание.

Стенописи, посветени на Христо Ботев и Цар Борис III ще бъдат представени на две от метростанциите на Софийското метро
Четен отляво надясно, Abstract Futures започва с фигура, която в тарото традиционно представлява смелостта, необходима за започване на ново преживяване или риск.
Този сегмент е доминиран от експлозивни червени, оранжеви и жълти цветове, всички изобразени в ъгловати, експресивни форми като триъгълници и диаманти. Тези ярки нюанси постепенно преминават в земни тонове във втората секция на стенописа, посветена на образността на "Колелото на съдбата".
Тук първата фигура е заземена, срещайки цветове, по-често асоциирани с "материалното царство", като зелено, кафяво и охра. Навсякъде са разпръснати кръгови модели, все едно напомнят на как съдбите в града циклично се издигат и падат всек
Abstract Futures завършва със "Светът", появявайки се на стената най-близо до билетните автомати. Като най-големия сегмент в стенописа, "Светът" представя своеобразен мит за създаването или просветлението, изобилстващ с луни, звезди, слънца и други космологични знаци.
Композицията съчетава контрастни цветове, обхващайки живи сини и ярки червени, за да подчертае прехода от нощ към ден, и от живот към смърт.
"Плътността на образността, модела и цвета на стенописа е метафора за безкрайното разнообразие на града, което е биенето на неговото сърце", обясняват Тегедер и Рей. "Именно това разнообразие е това, което прави Ню Йорк толкова специален."
За да научите повече за колектива на Тегедер и Рей, посетете уебсайта на Hilma's Ghost. Информация за Abstract Futures може да бъде намерена също на уебсайта на MTA Arts & Design.