Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Михаела Добрева: Най-пагубни за съвременното изкуство са мълчанието и незаинтересоваността

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Михаела Добрева: Най-пагубни за съвременното изкуство са мълчанието и незаинтересоваността

"Важното за Фестивала за иновативно изкуство 180° е, че предоставя пълна свобода на артистите. Акцентът е върху техния лабораторен процес, а не върху крайния резултат", казва сценографът, костюмограф и програмен директор на 180°

Михаела Добрева и Борис Далчев/Колаж: Петя Александрова/Dir.bg

Броени дни остават до едно от най-иновативните събития за съвременно изкуство, случващи се в България.

Още

Започва фестивалът за иновативно изкуство 180°

Започва фестивалът за иновативно изкуство 180°

За девета поредна година Фестивалът за експериментално изкуство 180° превръща София в притегателна точка за съвременно изкуство и събира български и чужди млади артисти на различни локации в столицата.

В дните от 23 до 29 юли някои от активните артисти в сферата на експерименталните музика, танц, театър и визуални изкуства ще се обединят в творчески екипи, за да представят интерпретациите си върху EXISTINCT - абстрактната тема на 180° за 2022, замислена от организаторите на фестивала.

За всичко най-интересно около фестивала и съвременната, експериментална сцена, разговаряме с Михаела Добрева, която е и програмен директор на 180°.

Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)

Михаела Добрева се занимава със сценография, дизайн на костюми, 3d изкуство, 3d анимация, дигитални изкуства. Работи и заедно с Борис Далчев, с когото са творчески тандем в сферата на театралната сценография и костюмография.

Зад гърба си двамата имат проекти, реализирани в театрите в цялата страна, като техните интереси имат по-широк спектър - инсталация, пърформанс, дигитални изкуства, сайт-специфик творби. Логичното продължение на дългогодишното творческо партньорство между тях е създаването на проекта "Съпромат".

Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)

- Заедно с Борис Далчев сте създатели на творческия тандем "Съпромат" - изкуство за среда без граници. Кое е водещото в него и как се случва синергията между двама индивидуални артисти?
- Има две водещи линии, които ни подтикнаха да създадем "Съпромат".

Първата е силният ни интерес към всички форми на сайт-специфик изкуство, което надскача сериозно границите на основната ни сценографска професия.

Втората е партньорството - мисловно и творчески създаваме много добър тандем.

Но освен това имаме желание да работим с различни хора, формирайки нови екипи и групови динамики, които допълнително зареждат с енергия и смисъл проектите ни.

Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Мартин Атанасов)

- Какво да очакваме от "Съпромат" и мислите ли, че колаборацията между изкуствата е бъдещето на театралната сцена?
- Новият сезон ще бъде доста активен за нас, работим по създаването на един основен, голям пърформанс и няколко по-малки проекта, в които участваме под различна форма. Паралелно се опитваме да работим и в дългосрочен план, полагайки усилия по самото сдружение, които често са невидими, но имат огромно значение за развитието на една независима културна организация.

В театъра винаги се осъществява колаборация между различни изкуства, той е немислим по друг начин. За мен лично е интересна интердисциплинарната колаборация между изкуства и наука.

И в двете направления креативността е водещ инструмент, който се проявява по съвсем различен начин във всяка дисциплина.

Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)

- Как виждате съвременната сцена в България?
- Съвременната сцена се вижда трудно, разпръсната е. Когато гледам отвътре навън виждам неимоверните усилия на всички, които често не достигат до голям брой аудитория, която да има интерес и познания.

В същото време, мога да се отдалеча няколко крачки назад и да си дам сметка, че има огромно развитие и то не спира.

Светъл пример в това отношение е появата на "Топлоцентрала", която няма да се уморя да споменавам на всеки, докато не стане поне толкова известна, колкото НДК.

Откриване на седмото издание на фестивала в двора на Гьоте-институт България (2020 г.) Снимка: Мериан Николова

- Какви са основните й проблеми, предимства и колко е различна от международните сцени?
- Странно, но предимствата и проблемите имат общ корен - локалността.

В малък кръг от хора може лесно да се формира близост, има място за почти всички, големите тенденции са истински вдъхновяващи, няма пренасищане.

Можем да поработим по взаимоотношенията си, но и публичният образ на сферата ни. Смелостта и различността са много трудни в контекста на малка локална сцена.

Централизацията на почти всички културни прояви в големите градове е пагубна и задушаваща.

180 градуса Vol. 8 в Студентски дом (Снимка: Илиян Ружин)

- Съвременното изкуство е силно подложено на критики и до голяма степен неразбиране. Мислите ли, че тези процеси са достатъчно адекватни или към новото винаги се подхожда с доза страх?
- Критиката е съществена част от процесите в изкуството, както и неразбирането, страхът...

Има място за всички реакции, най-пагубни са мълчанието и незаинтересоваността.

Кашя Кижор (Полша) в рамките на осмото издание на 180 градуса (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин

Още

Фестивалът за иновативно изкуство 180° ще раздвижи културния живот в София

Фестивалът за иновативно изкуство 180° ще раздвижи културния живот в София

- Вие сте програмен директор на Фестивала за иновативно изкуство 180°, който очакваме от 23 юли. Какви са основните акценти на тазгодишното му, вече 9-о, издание?
- Програмата на фестивал 180° отново е наситена със страшно интересни експериментални събития, създадени от няколко международни екипа от артисти, които ще се срещнат за първи път в София в рамките на фестивала.

Събитията ще се проведат на различни локации в София между всяка вечер (без неделя) между 23-ти и 29-ти юли.

Акцент в изданието е изцяло новия формат Community Lab, с който целим да създадем пространство за свободен диалог на различни нива, чрез отделни уъркшопи за деца, студенти и млади професионалиста, а също така и иновативен дискусионен панел, чиито резултати ще бъдат представени на 25-ти юли в "Топлоцентрала" от 18:30 часа.

Отново провеждаме и ВидеоМоушън - конкурс за късометражен ням филм, отворен към любители и професионалисти.

Откриване на седмото издание на фестивала в двора на Гьоте-институт България (2020 г.) Снимка: Мериан Николова

Още

Александър Хаджиев за фестивала 180°: Искаме да дадем пълна свобода на артистите от влияния, традиции и теми

Александър Хаджиев за фестивала 180°: Искаме да дадем пълна свобода на артистите от влияния, традиции и теми

- Защо се спряхте на абстрактната тема EXISTINCT тази година и имате ли очаквания от артистите?
- Темата е повод и отправна точка. Не искам да наслагвам личното си тълкувание. За мен като част от екипа е далеч по-важно да видя как тя се изменя в ръцете на различните артисти и колко много значения придобива.

Най-важното за фестивал 180° е, че предоставя пълна свобода на артистите.

Акцентът е върху техния лабораторен процес, а не върху крайния резултат - това е изключителна рядкост за сферата ни.

Откирване на осмото издание на фестивала в двора на Гьоте-институт (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин

- Какво представлява изцяло новият формат във фестивала 180° Community Lab?
- Community Lab обединява няколко уъркшопа, чиито резултати ще бъдат показани в рамките на фестивала.

Програмата на откриването на 23-ти юли включва пърформанс на учениците от гимназиите по изкуства в София, участници в "Лаборатория за креативност" .

180 градуса Vol. 8 в Студентски дом (Снимка: Илиян Ружин)

На 25-ти юли в "Топлоцентрала" от 18:30 ч. ще бъдат представени резултатите от симпозиумът на тема "Ролята на изкуството в обществото".

В него ще вземат участие представители от всички направления в културния сектор (управленчески, творчески, административен, комерсиален, независим и тн.).

Цигуларката Дора Димитрова и фаготистът Александър Хаджиев по време на откриването на 7-то издание на фестивала (Снимка: Мериан Николова)

На 28 ми юли следва пърформансът резултат от Студентската лаборатория, който ще се проведе в Гьоте институт от 19:30 ч.

В него срещаме български студенти и млади професионалисти от академиите по изкуства със студенти от Интернационалната "Ансамбъл Модерн Академия".

Студенти от Международната Академия на Ансамбъл Модерн (Германия) в рамките на осмото издание на 180 градуса (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин

Част от закриващото събитие пък ще бъде резултатът от лабораторията за импровизация и камерна музика, ръководена от флейтиста и съосновател на Ensemble Modern, Дитмар Визнер на 29-ти юли от 19:30 часа във Фабрика 126.

Студенти от Международната Академия на Ансамбъл Модерн (Германия) в рамките на осмото издание на 180 градуса (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин

- Фестивалът 180° работи и активно с училища и ученици. Какви са наблюденията ви и доколко са важно иновативното мислене и експериментът в творчеството на учениците?
- Иновативното мислене и експериментът са изключително важни умения за развитието на учениците, независимо от профилът на училището.

Що се отнася до училищата по изкуства - те стават ключови и би следвало да се развиват успоредно с класическото преподаване на майсторство в изкуството.

Виолончелистът Нейтън Уотс (САЩ) в рамките на осмото издание на 180 градуса (2021 г.) Снимка: Илиян Ружин

- Фестивалът провокира с очакването на импровизации, експерименти и изненади. Как бихте поканили консервативния, скептичния зрител?
- Импровизациите и експериментите са в самата природа на всяко изкуство и от тази гледна точка те не противоречат на консервативността или скептичността.

Най-големият символ на това, че фестивалът буквално е отворен за всички е свободният вход за всяко едно от събитията, както и за участието във всички уъркшопи.

Снимка: Илиян Ружин

- Голямата провокация за Михаела Добрева започва с...?
- Движението и сблъсъкът, особено мисловно.

Творческият тандем "Съпромат" - Михаела Добрева и Барис Далчев (Снимка: Радина Ганчева)

Интервю на Тина Философова

180 градуса се случва между 23 и 29 юли в различни локации в София. 
Откриването на деветото издание на 180° е на 23 юли от 19:30 часа в "Топлоцентрала" с пърформанс на ученици от столичните училища по изкуствата.

Всички събития от фестивала са с Вход свободен. Подробности за участници, програма и локации ще откриете на сайта, както и на Фейсбук страницата на 180°. Последвайте 180° и в Инстаграм на: @180degreesfest.

За девета поредна година фестивалът се осъществява с подкрепата на Столична община, като част от Календара на културните събития за 2022 г. и програма "Култура", Национален фонд "Култура", Гьоте-институт България и Про Хелвеция. Партньори на събитието са Националната художествена академия, Топлоцентрала, Национален Студентски Дом, Международната академия на Ансамбъл Модерн, Фабрика 126, The Steps, хотел Рила и студио ОБЛИК. Медийни партньори: Дарик радио, ВИЖ!, Impressio и BOYSCOUT.

Още

Задава се осмото издание на фестивала за иновативно изкуство 180°

Задава се осмото издание на фестивала за иновативно изкуство 180°

Още

Фестивалът за иновативно изкуство 180° среща в София международни артисти от съвременната сцена

Фестивалът за иновативно изкуство 180° среща в София международни артисти от съвременната сцена

Още

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

Още

Скандал за антисемитизъм на изложението за съвременно изкуство Documenta

Скандал за антисемитизъм на изложението за съвременно изкуство Documenta

Още

ANTIstatic - ANTIwar: Танцът срещу статичността в мисленето

ANTIstatic - ANTIwar: Танцът срещу статичността в мисленето

Още

Интимност и публичност в епохата на спектакъла: Съвременно изкуство в подлеза на Ларгото

Интимност и публичност в епохата на спектакъла: Съвременно изкуство в подлеза на Ларгото

Още

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

Още

Зам.-министърът на културата Весела Кондакова: Най-голямата иновация е промяната на мисленето

Зам.-министърът на културата Весела Кондакова: Най-голямата иновация е промяната на мисленето

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър