МЕЧТАТЕЛЕН СВЯТ
"Корените на едно плодородие" - ретроспективна изложба на художника Иван Белчев
Вернисажът е на 18 март 2025 г. от 17.30 ч. в Музей-галерия "Анел"
Редактор : / 378 Прочита 0 Коментара

Фонд за изкуство и култура "Ангел Симеонов" ще открие в Музей-галерия "Анел" ретроспективна изложба от творби на художника Иван Белчев.
Експозицията се съпровожда и с няколко рисунки и литографии на Димитър Казаков-Нерон, тъй като двамата са свързани с дългогодишно приятелство. Затова мотото на изложбата е "Едно духовно приятелство".
"В експонираните творби можем да видим духовното родство на двамата изтъкнати български художници" - казва акад. Иван Гранитски, който е куратор и ще говори на вернисажа на 18 март 2025 г. от 17.30 ч.
Вернисажът е на 18 март 2025 г. от 17.30 ч. в Музей-галерия "Анел"
Изтчник: Музей-галерия "Анел"
Акад. Иван Гранитски определя стила, спецификата на пластичното майсторство и философската кодираност на Иван Белчев така: "60-те години на XX век са време на невероятен подем и разцвет на българското пластическо изкуство.
Иван Белчев
Източник: Музей-галерия "Анел"
Десетки са творците, които разгръщат поразителната многопластовост на своите художествени внушения. Знаменателен е фактът, че не малка част от тези ярки и талантливи творци, поради своята скромност и нежелание да се натрапват на силните на деня, остават някак завоалирани в сянката на забравата. И днес ние с почуда и радост преоткриваме богатото и впечатляващо тяхно пластическо наследство.
Едно от тези имена несъмнено е Иван Белчев - художник, изключително вглъбен в своя собствен мечтателен свят, но оставил огромно пластическо наследство - пейзажи, натюрморти, портрети, графики, както и впечатляващ обем от словесни фрагменти, есеистични размишления или просто наброски за негови съвременници - живописци и скулптори, приятели и съмишленици или словесни скици за сложното и противоречиво време, в което той живее и твори.
Ретроспективна изложба от творби на художника Иван Белчев
Източник: Музей-галерия "Анел"
Повечето от тези текстове, разбира се, са писани не с цел да бъдат някога публикувани, а като монолог със самия себе си.
Но те са извънредно интересни от днешната гледна точно, защото там откриваме разсъжденията на автора за магията на пластическото изкуство, за унинието и възторга, за вдъхновението и покрусата, за изтощителните, но благородни усилия, които творецът трябва да положи, за да постигне майсторското извайване на образ, портрет, голо тяло, фигурална композиция, пейзаж, натюрморт, или подготвителна скица и пр...