Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг"

НАСЛЕДСТВО НА ОБЩНОСТИ

"Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг"

Гьоте-институт България и галерия "Синтезис" представят гостуващата изложба "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" на Руфина Ву и Щефан Канъм. Официалното откриване е на 1-ви октомври, вторник, от 18:30 часа в галерия "Синтезис".

Още Китай разработи робот за защита на културни паметници

Китай разработи робот за защита на културни паметници

Гьоте-институт България и галерия "Синтезис" представят гостуващата изложба "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" на Руфина Ву и Щефан Канъм. Проектът изследва незаконно построените селища върху покривите на жилищни блокове в Хонконг чрез архитектурни скици, фотографии и лични истории, които засягат темата за миграцията.

 В първия ден от месец октомври Гьоте-институт България и галерия "Синтезис" представят гостуващата изложба "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" на Руфина Ву и Щефан Канъм. Заповядайте на официалното ѝ откриване на 1-ви октомври, вторник, от 18:30 часа в галерия "Синтезис".

Изложбата, курирана от Руфина Ву (Канада), Щефан Канъм (Германия) и Надежда Павлова, документира наследството на общности, обитаващи покривите на Хонконг, като уникална форма на архитектура без архитекти. Проектът предлага цялостен поглед върху пет покривни селища в три зони на Хонконг, а изразният подход на изложбата включва архитектурни скици, фотографии и лични истории.

Вече повече от половин век саморъчно построените селища върху покривите на жилищни блокове са неразделна част от историята на Хонконг. Те варират от скромни заслони за социално слаби хора до сложни многоетажни сгради. Временните постройки са изградени без официално разрешение от правителството.

Въпреки че са уж "незаконни", властите допускат съществуването им, тъй като те отговарят на критичната нужда от места за настаняване на маргинализирани хора с ниски доходи, като например мигранти от континентален Китай и Югоизточна Азия. Някои от постройките са изградени от бетон и тухли, но други са направени само от дърво, ламарина и други неиздръжливи материали.

Руфина Ву и Щефан Канъм използват инструментариума на архитекта и фотографа, за да документират общностите, които живеят на покривите в стари квартали на полуостров Коулун. Записките с истории на жителите, архитектурното заснемане на всяка една покривна структура и прецизно заснетите фотографии на домашните интериори на повече от двадесет домакинства предлагат невиждан досега поглед към ежедневието на покривите на Хонконг.

Развитието на тези общности е тясно свързано с историята на миграцията от континентален Китай в Хонконг. А покривните жилища са толкова разнообразни, колкото и обитателите им, които варират от възрастни хора, живеещи сами, до семейства с малки деца. Бъдещето на тези жилища е несигурно поради ускорения процес на градско обновяване в града, а обитателите им са пред постоянен риск от изгонване. Построени от първото поколение мигранти, те продължават да подслоняват новопристигналите.

Архитектурните чертежи показват творческия гений зад всяка една уникална конструкция там. Аксонометричните чертежи и аналитичните диаграми представят покривните общности като сложни, функциониращи системи. Надстрояването обогатява силуета на Хонконг с допълнителен, неформален слой. Фотографиите, заснети с голямо-форматна камера, са безценен, визуален материал, който предлага на зрителя за "прочит" всички детайли от интериорите и екстериорите. Текстовите записи отразяват човешките истории, свързани със специфичните условия на живот в този контекст.

Проектът е публикуван в книгата "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" издадена от Peperoni Books (2008), която ще бъде показана заедно с други книги на Щефан Канъм по време на Дните на отворените врати на библиотека Фотосинтезис и събитията в съпътстващата програма.

РУФИНА ВУ е родена в Хонконг през 1980 г. Завършва архитектура и науки за околната среда в Университета на Ватерло в Канада. От 2005 до 2006 г. е гостуващ стипендиант на CCSEP в Университета Цинхуа в Пекин, Китай. Дипломната ѝ работа Beijing Underground разглежда подземните жилища на мигранти в бомбоубежищата на Пекин. Изследването ѝ печели медал AIA и участва в изложби в Канада, САЩ и Германия.

Още Графика, повлияна от Китай, показва Петър Лазаров в галерия Графикарт от 14 май

Графика, повлияна от Китай, показва Петър Лазаров в галерия Графикарт от 14 май

В сътрудничество с Щефан Канъм създава "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг". Проектът печели наградата International Bauhaus Award за 2008 г. и наградата WYNG Masters през 2013 г. и е публикуван от Peperoni Books (Берлин), MCCM Creations (Хонконг) и Parco Ltd. (Токио).

Проектът участва в изложби в Азия, Европа и Северна Америка, включително самостоятелни изложби в Гьоте-институт и галерия Lumenvisum (Хонконг, 2009), Kunsthaus (Хамбург, 2009), Harbourfront Centre (Торонто, 2010) и Bolzano Architecture Festival/ Foto Forum (Болцано, 2016).

Руфина е все така вдъхновена от творческия дух и постоянството на създателите на всекидневни пространства. Тя е практикуващ архитект във Ванкувър, Канада.

ЩЕФАН КАНЪМ е роден в Англия през 1968 г. Следва експериментално кино в Университета за изящни изкуства в Хамбург, Германия, а от 1995 г. работи на свободна практика като фотограф и редактор.

През 2003 г. е избран за резиденцията в Schleswig-Holsteinisches Künstlerhaus в Екернфьорде, Германия. Неговите фотографии на мобилни скуотери (заселници в каравани и други превозни средства) в Германия са номинирани за International Bauhaus Award през 2004 г. и са публикувани със заглавието "Bauwagen - Mobile Squatters" от Peperoni Books (Берлин) през 2006 г.

От декември 2007 г. до февруари 2008 г. той е артист в резиденцията на хонконгската Art and Culture Outreach, където си сътрудничи с Руфина Ву по проекта "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг". Проектът е представен в изложби в Азия, Европа и Северна Америка, включително изложбите Informal Cities в Coomaraswamy Hall (Мумбай 2009),

Breda Photo (Бреда, 2010), High - Rise - Idea and Reality в Museum für Gestaltung (Цюрих, 2010), Rapid Change в Te Tuhi Centre for the Arts (Окланд, 2011), The City that doesn't exist в Museum Ludwig Forum (Аахен, 2012), Biennale of Urbanism/ Architecture (Шенжен, 2013), ZOOM! Picturing Architecture and the City в Architekturmuseum der TU (Мюнхен, 2015) и

Още Китайският художник и дисидент Ай Вейвей смята, че работата му е да бъде "некоректен"

Китайският художник и дисидент Ай Вейвей смята, че работата му е да бъде "некоректен"

Architekturzentrum Wien (Виена, 2016), Nomadic Mountains - a Survey on High Altitude Mental Architecture в Schunck* (Хеерлен, 2018) и Capitalist Realism в MOMus Museum of Photography (Солун, 2018).

От 2010 до 2011 г. Щефан Канъм работи по документален проект с Нгуен Фуонг-Дан, посветен на миграцията между Виетнам и Германия. "Die Deutschen Vietnamesen" е публикувана от Peperoni Books (Берлин) през 2011 г. Той посещава Виетнам заедно със Сабине Хьопфнер между 2012 до 2015 г., разглеждайки връзките между местния текстил и международния туризъм. Публикува фотокнигата "The Town" (Хамбург, 2021 г.) на тази тема.

През последните години Канъм завършва два проекта в Солун: "The 27 Bus" разглежда града посредством световноизвестната му колекция от авангардно изкуство от началото на 20-ти век. В проекта "Kalamaria" Канъм се разхожда по улиците на едноименния квартал, като повдига обектива си към сградите му, за да създаде любопитно визуално проучване на гръцката жилищна архитектура от 80-те и 90-те години.

Изложбата "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" е представена с подкрепата на Гьоте-институт България и Фотосинтезис.

Тя е продължение на партньорството между галерия "Синтезис" и Гьоте-институт България, което включва изложбите: "La Puente" на Шарлоте Шмиц (2022) и "Библиотеката" (2023) на Йоахим Шмид.

Съпътстваща програма:

2 октомври, 18:00 ч., Тур в изложбата с Щефан Канъм

22 октомври, 17:00 - 20:00 ч., "Test-Press in Synthesis : Representatin оf Installation - представяне на фото/арт инсталацията в публикациите от холандския дизайнер и колекционер на книги Хенк Гронендейк;

5 ноември, 17:00 - 20:30 ч., Библиотека Фотосинтезис - Фокус: Обиталища

Още Дискусия с германския журналист Норберт Мапес-Нидик ще се състои в "Гьоте институт"

Дискусия с германския журналист Норберт Мапес-Нидик ще се състои в "Гьоте институт"

Още "Да влезеш в роля" - Венета Андрова и Петер Одинзов с изложба в Гьоте институт

"Да влезеш в роля" - Венета Андрова и Петер Одинзов с изложба в Гьоте институт

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Френският институт е партньор на Sofia Art Fair

За първи път в България престижно изложение за съвременно изкуство ще представи галерии и художници от България и Европа

"Остатъци от вяра" - живописната поетика на Севда Потурлян в галерия "Арте"

"Искам изложбата ми, чрез средствата на пластичното изкуство, да донесе възможността да се вчувстваме в емоциите, извиращи от тишината на едновремешните пространства на святост", споделя художничката

Седмото издание на международния фестивал за дизайн МЕЛБА се завръща с разнообразна програма

Десет дни изложби, творчески работилници, дискусии и еднодневният симпозиум МЕЛБА ще предложат и тази година организаторите от Комплект

"Преоткриването": Червената къща посреща публиката от октомври с широка палитра от събития

Театър, музика, изобразително изкуство, танц са в календара на пространството за култура

Откриха липсващата глава на статуята в античния град Хераклея Синтика

В петък миналата седмица археолозите откриха голяма мраморна статуя без глава. След реставрацията главата и статуята ще бъдат съединени и тя ще бъде изложена в Историческия музей в Петрич

Нидерландия връща 288 културни артефакта на Индонезия

Става въпрос за четири хиндо-будистки статуи, донесени в Нидерландия от остров Ява през първата половина на XIX век. Другите предмети включват оръжия, монети, бижута и текстил, взети през 1906 г. след война с местни владетели в Бали