ИЗКУСТВОТО И ДЪРЖАВАТА
Националната галерия представя "Дворецът на изкуството"
Експозицията ще бъде изложена до 12 януари 2020 година
Редактор : / 2581 Прочита 3 Коментара
Никола Михайлов (1878–1960) Групов портрет на царските деца Борис, Кирил, Надежда и Евдокия, 1904 (Снимка: Национална галерия)В центъра на тази изложба e Дворецът - една от най-старите сгради в самото сърце на София, тясно свързана с историята на града и на България. Дворецът се представя със своя характер, какъвто е бил на границата между ХІХ и ХХ век, той се разбира и като физическо пространство, създадено както от архитекти и художници, така и от хората, които са го обитавали. Дворецът е топос, мястото на властта и културата, метафоричен образ за фигурата на държавния глава, на княз Батенберг и на цар Фердинанд. Експозицията заема пространствата, в които е протичал официалният им живот. Тя е обвързана с историята на новото българското изкуство от края на ХІХ - началото на ХХ век.
Архивна снимка от Червения салон в Двореца (Снимка: Национална галерия)
Основната идея е да се проследи неговото зараждане и развитие в следосвобожденска България чрез нов фокус, насочен към връзката на изкуството с държавата, на нейните културни политики. От историческите извори е известно, че българският монарх обръща специално внимание на изобразителното изкуството, често посещава художествени изложби, насърчава и подкрепя художниците. Това неговото отношение е осъзната културна политика спрямо цялостното развитие на укрепващата млада държава, като постепенно придобива характеристиките на целенасочено колекциониране.
Експозицията е изградена около няколко смислови центъра. Единият от тях е колекцията от картини на цар Фердинанд, част от която се намира днес в Националната галерия. Другите акценти са първите придворните художници българи, както и основни събития в художествения живот на България, пресъздадени чрез документи и специален подбор от творби. Представени са първите поколения български художници като Иван Димитров, Антон Митов, Иван Ангелов, Ярослав Вешин, и по-младите от тях - Никола Михайлов, Никола Петров, Атанас Михов, Александър Божинов, една от първите професионални художнички в страната Елена Карамихайлова. Хронологично изложбата обхваща, но без да се затваря, годините на управление на цар Фердинанд (1887 - 1918) - време, в което новото българско изкуство прави своите първи стъпки и за кратък период се стреми да догони европейските художествени достижения.
Изложбата е разположена в седем зали на втория етаж на Двореца. В една от тях, известна като "Червения салон", е направен опит за "съживяване" на двореца - тя е оформена с картините, които са били там по царско време.
Никола Михайлов (1878–1960) Портрет на цар Фердинанд, 1914(Снимка: Национална галерия)
Един от акцентите в експозицията е закупеният през тази година от държавата "Портрет на княз Александър I Батенберг", рисуван през 1881 в София от немския художник Конрад Вилхелм Дилиц - известен на времето си майстор на портрети на европейските владетели.
Партньори в проекта са Софийската градска художествена галерия, Националната художествена академия, Централният държавен архив, галерия "Лоранъ", lostbulgaria.com.