СВЕТОВНИТЕ МУЗЕИ
Лувърът се нуждае от спешен ремонт, алармира директорът на музея в Париж
Той е "протекъл, повреден и пренаселен", твърди Лоранс де Кар - първата жена начело на галерията
Редактор : / 2921 Прочита 3 Коментара

В изтекъл меморандум до френския министър на културата директорът на Лувъра Лоранс де Кар предупреждава, че състоянието на музея застрашава произведенията на изкуството в него. Де Кар е предупредила френското правителство за течове и пренаселеност в изтекла в медиите докладна записка, която предизвиква тревога за състоянието на най-посещавания музей в света.
Лоранс де Кар, първата жена начело на галерията, е написала поверителна бележка за опасенията си до министъра на културата Рашида Дати по-рано този месец, която беше публикувана във вестник Le Parisien, цитиран от The Guardian.
В нея Де Кар предупреждава за "ширещите се повреди в музейните пространства, някои от които са в много лошо състояние".
Освен това някои помещения "вече не са водонепропускливи, а в други се наблюдават значителни температурни колебания, което застрашава съхранението на произведенията на изкуството", допълва тя.
Отбелязвайки бюджетните проблеми на френското правителство и предстоящото затваряне на музея "Помпиду" за ремонт, Де Кар заявява, че Лувърът се нуждае от основен ремонт, който вероятно ще бъде скъп и технически сложен.
Миналата година прочутите галерии на Лувъра са били посетени от 8,7 милиона души - около два пъти повече, отколкото е предвидено, и Де Кар изразява загриженост за качеството на потребителското изживяване.
Популярността на Лувъра води до "физическо натоварване" на историческата сграда, а посетителите нямат места, където да си починат, пише тя.
"Възможностите за хранене и тоалетните са недостатъчни по обем, като изостават значително от международните стандарти. Указателните табели се нуждаят от цялостен редизайн", продължава бележката.
Дори най-модерното допълнение на музея - стъклена пирамида, проектирана от китайско-американския архитект Яу Мин Пей открита през 1989 г., беше подложено на остра критика заради "големите си недостатъци".
Тя беше използвана от президента Еманюел Макрон за държавна вечеря преди откриването на Олимпийските игри в Париж през юли миналата година, но според Де Кар в горещите дни тя е заприличала на "оранжерия" и е станала "негостоприемна", както и шумна.
Подобно на други големи европейски градове, в Париж се наблюдава силно възстановяване на международния туризъм след пандемията от Ковид през 2020-2021 г.
Около 70% от посетителите на Лувъра през миналата година са били чужденци.
Туристите отдавна се оплакват от опашките за разглеждане на "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи, която е най-популярната атракция в музея и е изложена в най-голямата му зала.
Пред "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи в Лувъра.
Снимка: Getty Images
В бележката се подчертава необходимостта от "преоценка" на начина, по който шедьовърът се представя пред публика, като миналата година Де Кар заяви, че той се нуждае от собствена специална зала.
Откакто пое поста на шеф на институцията през 2021 г., Де Кар говори публично за това, че музеят е достигнал "точката на насищане".
Една от първите ѝ важни мерки беше да наложи таван на посетителите от 30 000 души на ден и да удължи работното време.
Пред "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи в Лувъра.
Снимка: Getty Images
Тя подкрепи и идеята за създаване на втори вход, различен от пирамидата, който да "напоява" с туристи останалата част от музея.
Музеят на модерното изкуство "Помпиду", който е открит през 1977 г., се затваря за петгодишен ремонт на стойност 262 млн. евро (272 млн. долара) от септември 2025 г.